Junior medlem
Medlem: jul 2007
Stockholm 63 inlägg
Taktik husköp
Jag har hittat ett hus som jag väldigt väldigt gärna vill ha. Priset är dock i saftigaste laget med tanke på skicket och huset har legat ute i en månad. Mäklaren har berättat att säljarna har nytt boende från senast 1:a oktober och jag funderar vilken taktik som borde funka bäst i ett sånt läge. Jag har fått intrycket att mäklaren försöker stressar fram en affär genom att bl a upplysa mig om att det finns ett bud nästan 10% under acceptpriset och det är säljarna inte villiga att godta och samtidigt sägs att den budgivaren är villig att gå upp. Öh, men sälj till dom då, men nej, så blev det visst inte... Mäklarsnack, någon?!
Nu ska huset ut på visning igen. Min taktik är i dagsläget att vänta typ 2-4 veckor om ingen budgivning drar igång efter visningen och höra av mig. Jag tänker mig att juli borde vara en tämligen "död" månad för husförsäljningar så om ingen lämnat ett rimligt bud tills dess så kanske säljarna inväntar augusti för ännu en visning och blir mer tillmötesgående ifall jag kommer med ett bud så dom slipper den visningen om huset är osålt. Vad tror ni om denna taktik? Någon som vet om bostadsmarknaden börjat stagnera inför sommarledigheten? Tycker det ligger många hus ute som inte får igång nån budgivning.
Kanske ska tillägga att jag gillar huset och ser en potential som få andra verkar göra MEN jag överlever även om huset skulle säljas.
Går det att säga att man ger utgångspriset förutsatt att det inte blir någon budgivning?
Allt går. Du får komma med vilka konstiga (nåja, de måste vara lagliga) förslag du vill.
Slapparsmurfen skrev
Brukar sånt funka?
Det beror nog mycket på säljaren. Det skulle kunna funka på mig. Observera dock att säljaren inte på något sätt är bunden av ett löfte om att ni ska få köpa till ett visst pris. Det är bara underskriften på köpekontraktet som räknas. Så se till att få skriva kontrakt så snart som möjligt.
Om ett hus inte säljs fort... Går det att säga att man ger utgångspriset förutsatt att det inte blir någon budgivning? Brukar sånt funka?
Lägg ett tidsbestämt bud. Säg att det är giltigt i exempelvis 24 timmar. Det är inte särskilt troligt att det kommer något annat bud under den tiden om huset funnits ute så länge.
Vi lade nyligen ett tidsbestämt bud. Tre dagar fick de på sig att tänka. De accepterade 650 000 under utgångspriset. Huset hade också legat ute väldigt länge och hade något annat bud uppkommit under den korta tiden så kanske man kan misstänka att budet inte är helt ärligt.
Den bästa taktiken är att se till att ha finansieringen klar och att kunna ta över huset mer eller mindre på dagen, utan klausuler om att annan bostad skall säljas först. Alla mäklare vet att de köparna är värda mer än de som inte har finansieringen klar eller som måste sälja ett radhus med fuktskadat badrum i fjärrförort först.
Glöm dock inte besiktningsklausul så att du kan besikta huset och backa ur affären om det inte är i ett skick man kan förvänta sig.