Hej,

Har fastnat för ett hus på väldigt charmigt läge, huset kräver dock en hel del renoverande. Säljarna begär dock ett pris som är helt verklighetsfrånvänt relaterat liknande hus som sålts i området. Detta speglas av att ett antal bud, bland annat av oss, lagts långt under utgångspris dock anser jag att inga av buden är skambud utan snarare ganska generösa. Huset har legat ute på hemnet i mer än ett år, säljaren har flyttat och är nästintill provocerande ointresserade av att diskutera priset. Motbud blir varje gång utgångspriset.

Jag förstår naturligtvis att säljaren har rätt att sälja till vilket pris de önskar och att jag måste respektera detta om jag önskar köpa det. Är ändå nyfiken på hur säljaren kan tänkas resonera? Finns det ett sätt att nå dem? Någon som t.ex har erfarenhet av en liknande situation antingen som säljare eller köpare? Osv

MVH,
Jonas

Ponera att de inte har några lån överhuvudtaget på fastigheten, då har de troligtvis inga som helst behov av att sälja heller.
Utan antagligen resonerar de som så att de tycker fastigheten är värd det priset de lagt ut för, å bjuder ingen de så behåller de hellre...

Det är naturligtvis ett fullt rimligt scenario även om jag inte får känslan av att de skulle ha det sååå ekonomiskt fördelaktigt när jag diskuterar med mäklaren. Tycker mäklaren agerar proffsigt gentemot säljaren och står upp för dess intresse dock tycker jag mig skönja viss irritation mot säljarens ointresse av att vilja förstå marknadsläget. (Kan inte var roligt att vara mäklare i en så långdragen affär heller).

Har varit så "otäck" att jag genom lagfartsregistret tagit reda på vad de betalt för huset för några år sedan, det var ganska många procent lägre än vad dagens pris är, utan att något (enl. mäklaren) gjorts vid på huset.

Kan iof tycka det är lite märkligt av mäklaren att ta på sig ett sånt uppdrag om säljarna inte är intresserade av att sälja till marknadspris.

Du kan ju se vilken summa de gett för huset, däremot ser du inte om det är gjort några andra affärer i samband med köpet, de kanske fick sålt nått annat i sin tur etc..

Men visst är det lite märkligt att lägga ut ett hus till försäljning långt över marknadspris, men, går det så går det...

Som du själv säger, har säljaren rätt att bestämma vilket pris som gäller vid försäljning. Troligen väntar dem på plötsligt händer det situation. Att någon kommer och ger dem vad de begär och innan dess behåller dem huset, så länge deras ekonomi tillåter det. Vad de har betalat för huset, spelar ingen roll i sammanhanget. Kanske ärvda pengar och då inga lån.

Om de kan vänta ett år eller två, så kommer det kanske förr eller senare någon som fastnar för det "väldigt charmiga läget" och har råd att betala för det.

Får man fråga var ung. det ligger?

Egentligen handlar det inte om att ha råd eller inte. Skulle antagligen överleva ekonomiskt om jag gav vad man begär, dock skulle det vara en sjukt oförståndig affär. Skulle aldrig få tillbaka pengarna om jag sålde igen.

(Iofs så kanske det innefattas i begreppet "råd" att man skulle skita i huruvida man får tillbaka pengarna eller ej, då man skulle ha "tillräckligt" ändå? - Å andra sidan skulle få nå den typen av finansiell styrka genom att vara likgiltig till huruvida en affär är bra eller dålig ;-) )

Tror någon sagt att den vinnande budgivaren är den första förloraren... men det beror ju klart på hur man ser det.

Nej, ha råd innebär i det här fallet att man tycker det är värt pengarna. ;)

Kör på bara! Jag lyckades för en vecka sen köpa ett hus för 650 000kr under utgångspris. Säljarna var förbannade för de var tvingade att sälja. Men usch så skönt det känns. :D

Lägg inga mer bud på huset utan släpp det i några veckor. Om de verkligen vill/måste sälja så kommer de tillbaka. Annars är det inte värt pengarna som du redan skrivit.

Ranger, super och grattis! Det var precis den typen av historia jag hoppades få höra ;-)

Om vi nu antar att det smärtar säljaren att behöva stå och betala driftkostnader och kanske tom. räntor i väntan på försäljning. Då gissar jag att de inte kommer att backa just nu. Varje "termin" har ett unikt marknadsläge. Dvs nu under sommaren händer inte så mycket på husmarknaden, säljare inväntar gissningsvis höstmarknaden, och hoppas på en prisuppgång då.

Har de väntat så här länge så kan de troligen vänta ett par månader till, och kanske då bita i det sura äpplet och sälja.

hempularen skrev:
. Dvs nu under sommaren händer inte så mycket på husmarknaden, säljare inväntar gissningsvis höstmarknaden, och hoppas på en prisuppgång då..
Vem vill köpa villa på hösten och ha de dyra vintermånaderna framför sig?

Jag tror snarare att hösten innebär ännu mindre spekulanter för säljare.

Personligen tror jag att sommaren är bättre än hösten, då jag tror många barnfamiljer ser fördelen i att flytta mellan årskurser....

Ranger skrev:
Vem vill köpa villa på hösten och ha de dyra vintermånaderna framför sig?
Det är väl sommar/höst som flest affärer görs? Min teori är att det är roligare att köpa ett hus med blommande trädgård och att det är först när terminen startat som man vet på vilken skola barnen/man själv ska gå i.

Det flesta har nog ett längre perspektiv än att de ser till att köpa hus inför de billiga drifts-månaderna.

Nyfniken skrev:
Det är väl sommar/höst som flest affärer görs? Min teori är att det är roligare att köpa ett hus med blommande trädgård och att det är först när terminen startat som man vet på vilken skola barnen/man själv ska gå i.

Det flesta har nog ett längre perspektiv än att de ser till att köpa hus inför de billiga drifts-månaderna.
Så kan man också tänka. :)

Min teori är istället att folk helst köper hus på våren för att få tillgång till den mitt på sommaren. Det är väl under sommaren och semestern som man uppskattar en villa mest. Köpa ett hus på hösten och få tillgång till den när snön kommer och allt jäkla skottande och uppvärmning osv, inte nåt jag skulle göra i varje fall.

Då väntar jag hellre ett par månader tills våren kommer och utbudet ökar.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.