Skriv svar Nytt ämne
Läst 3 304 gånger · 21 svar · 9 bevakar · 0 gillar
  1. 2012-06-04 21:53

Fotografens avatar
    Gudfader Medlem: mar 2006
    13 år
    4 006 inlägg
    Gillad 69 gånger
    Jag funderar också på varför ni ska åtgärda det och framförallt hur? Enda sättet att fixa det är troligen att riva ut hela sk-en och göra ett nytt badrum.

2. 2012-06-05 08:03

Fullvärdig medlem Medlem: jul 2004
    118 inlägg

myrstack skrev Gå till ursprungsinlägg
    Totalt missat eller ej beror nog på vad som omfattades i den första besiktningen, golvbrunnar brukar som tidigare sagt ibland vara gränsfall om man enligt avtalet med besiktningsmannen ej täcker vvs + el. Du får läsa in dig på vad den första besiktningen egentligen omfattade för att se om detta är en miss eller om detta var något som inte täcktes. Om det är något som täcktes finns väl fortfarande möjligheten att rikta ersättningsanspråk alt stämma besiktningsmannen även om chanserna att få igenom något kan vara svåra/obefintliga med tanke på tiden sedan besiktningen.

Sen kan man argumentera att om besiktningsmannen inte klarar att böja sig ner och se felen enligt första bilden så är något galet men då hamnar vi lite OT
    Han har kommenterat att bruk har dragits ner i golvbrunnen och att han därmed inte kunde kontrollera utförandet gällande brunnsduken - alltså har han omfattat brunnen i sin besiktning. Gällande felet på första bilden är väl inte detta en ren VVS-fråga utan handlar om byggnadskonstruktion?

3. 2012-06-05 18:30

Medlem: okt 2007
    Västra Götalands
    5 442 inlägg
    Gillad 72 gånger
    Jag tycker INTE du skall åtgärda detta, utan sälja huset som det är. Du kan ändra dig angående "åtagandet" om du vill.

En besiktningsman är inte obegränsat ansvarig för all framtid, lika lite som du är det.
    "Tarvar bonde flera hus; bygge sig till lägenhet det bästa han gitter."

4. 2012-06-05 19:39

b8q
    Forumgud Medlem: jul 2009
    Stockholm
    1 821 inlägg
    Gillad 110 gånger
    Ja, att åtgärda det där låter som om det behövs byggas två helt nya badrum, vilket kan dra iväg upp emot ett par hundra tusen! Det skulle jag aldrig gått med på som säljare.

5. 2012-06-05 21:51

Moderator Medlem: feb 2005
    Stockholm
    19 260 inlägg
    Gillad 432 gånger
    Jo felet på första bilden handlar om VVS. Man får inte dra fram rör på det sättet (iofs inte absolut helt säker på vad föreskrifterna sade 1999).

6. 2012-06-07 15:32

Fullvärdig medlem Medlem: nov 2005
    386 inlägg
    Gillad 8 gånger
    Det låter helt vansinnigt att ni skall åtgärda det. Jag antar att ni skrivit kontrakt, köparen har besiktat, och återkommit med krav på att det skall åtgärdas. Med tanke på att badrummen antagligen måste göras om totalt vore det mer lämpligt att ni kommer överens om nedsättning av priset, alt. köpet hävs. Jag vet inte om ni är i en tight situation, dvs måste sälja snabbt och få spekulanter, men om inte låter RobZombies förslag rimligt.
    Vad säger er mäklare? Har han låtit er ge löftet att åtgärda allt?

7. 2012-06-08 08:16

Senior medlem Medlem: feb 2007
    1 021 inlägg
    Gillad 28 gånger

Cui bono

Hur badrummen används är inte helt oviktigt.
    Som köpare skulle jag vara mer intresserad av ett lägre pris än nya badrum, ifall de för övrigt är i gott skick.
    Om det i praktiken inte rinner vatten över rörgenomförningen, spelar det ingen roll ifall den är tät eller inte. Lika så med golvbrunnarna.

För övrigt ligger det i köparens intresse att få så mycket hus för pengarna som möjligt. Det betyder inte per automatik att nya badrum gagnar honom.

Staffan
    Senast redigerad av Staffan2000 2012-06-08 08:22

Läs mer

1. Funktionskontroll vid övertagandet. Missade diskmaskinen.
    av marcuspresident i forum Köpa & sälja hus
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-06-26, 18:29
  2. Gjorde fel, missade att vibra sättsanden
    av Sail IC i forum Grund & markarbeten
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-05-30, 21:26
  3. Hur brukar missade tillval regleras?
    av jonasekstrom i forum Juridik
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-03-13, 21:49
  4. Besiktningsman missade fuktska i badrum