Anser du att dagens mäklare är en ärlig yrkeskår?

• Ja

15 Röster 11,5%
  • Nej

115 Röster 88,5%
  • Antal röster
    130
  • Omröstningen stängd .
Jo men det är ju "lite" missvisande. Har mailat dem å frågat vad de menar med 5% kontantinsats.

Mikael_L
Jag har avstått från att rösta. Jag kan inte riktigt motivera någon åsikt åt något håll då jag inte själv haft med fastighetsmäklare att göra.
På forumet har jag läst trådar om allmänt dåligt uppträdande hos mäklare.
Men av mina vänner och bekanta har jag dock aldrig hört någon beklaga sig över en mäklare.

Jag menar jämfört med hantverkare, där både läser jag negativa åsikter på forumet och hör dessutom hur mycket klagomål som helst inom vänskapskretsen.

Det är kanske redan någon som skrivit detta, isåfall får jag ursäkta (att jag inte orkade läsa hela tråden).
Men prova att byta ut mäklare i trådens fråga mot någon annan yrkesgrupp.
Är dagens politiker en ärlig yrkeskår?
Poliser, taxichaufförer, bankirer, rörmokare, pizzabagare, osv.

Jag vet inte om procentsatsen blev riktigt lika låg, men troligen skulle vi även då få se ett tråkigt resultat.

Egentligen tror jag nog lite att dagens fastighetsmäklare är relativt ärliga, men jag har inte så mycket belägg att jag lägger någon röst.
Men om du ställde frågan "Är dagens mäklare en girig yrkeskår?" så svarar jag nog ja där (även många andra yrkeskårer har förvisso detta drag, det ingår liksom i den kapitalistiska drivkraften.)

Men att vilja maximera sin vinst och minimera sin arbetsinsats behöver inte nödvändigtvis vara oärligt, kanske girigt eller oetiskt.
Jag själv gör ju det, alltid! Ja till någon gräns då, självklart.

• Gilla
Harald Boye
  • Laddar…
Mikael L
Skönt med sakliga och nyanserade svar. När det kommer till girighet så kan det nog till viss del förklaras med att 99% av landets mäklare jobbar enbart på provision - och då kan viljan att tjäna pengar för att som i mitt fall få mat för dagen förväxlas med girighet. Sen finns det ju så klart olika grader av girighet...dom som har en massa och inte kan få nog hur mycket dom än har... men visst...möjligheten att tjäna pengar snabbt kan ibland förblinda.

• Gilla
Fröken Blom
  • Laddar…
Byttorp: Det är värdefullt med insikter och åsikter från "andra sidan". Personligen har jag, säkert som många andra, blandande erfarenheter. Precis som Mikael_L skriver så vill vi ju alla tjäna pengar och det missunnar jag inte en mäklare heller. Jag har heller ingenting emot att denne medverkar till att "driva upp priset" så länge det handlar om sund marknadsekonomi och det är ett rent spel. Precis som i alla andra affärer. Det är inget konstigt med detta. Men det jag värdesätter är relationen och samtalsklimatet. Man märker fort skillnad på en mäklare som inte engagerar sig och de som försöker bagatellisera (likt gamla tiders bilförsäljare).

Två exempel;

1. Vi bjuder på ett hus som drar iväg hysteriskt och efter ett tag så känner jag att det faktiskt gått över vad jag tycker huset är värt för oss. Jag pratar med mäklaren en lång stund om detta och han håller med om att priset är över vad man borde förvänta sig och då har han ändå sålt många hus i samma område under kort tid. Jag får också reda på att det par som är kvar som vi budar mot har letat hus väldigt länge och är nu i en desperat situation på grund av skolstarter och annat. Han trodde att de inte kommer ge sig förrän de får huset. Så vi ger inga fler bud.

Det här är ett bra exempel på en mäklare som är rak och uppriktig och tar sig tid. Han hade ju lätt kunna säga något annat och då hade huset stigit minst 300 tkr till innan vi klivit av. Det var 900 tkr över utgångspris.

2. Ett dödsbo säljer ett litet hus som var väldigt nedgånget men tomten är väldigt fin. För oss var alternativet att riva och bygga nytt. Jag har en känslig näsa och på visningen blir det uppenbart att tanten varit inkontinent och haft fler katter än hon kunde klara av så det luktade en del - trots att alla dörrar var öppna av någon konstig anledning.... Uppskattningsvis var 2/3 av golvet förpestat och 50% av väggarna behövde bytas. Samtliga rum, inkl. toalett och kök behövde blåsas ut (de var från 60-talet och nedgånget skick). Golvet på toaletten var lite mjukt bla. Källaren var så låg att den inte gick att stå i. Vi påtalade detta för mäklaren och menade att huset för oss har ett negativt värde eftersom det måste rivas. Han var så envis och menade att parketten var så fin (det var den - men den stank kattpiss) och att huset nyligen var nymålat att det räckte att renovera köket och tapetsera om. (det luktade tom urin i källaren under köket (plankgolv))...
När det blir budgivning så är jag tydligen den förste som han ringer till och jag säger att jag egentligen inte vill lägga första budet, men han driver på. Jag upprepar då att huset är i så dåligt skick att vi endast värderar tomten, han blir lite förnärmad och drar sin sång igen. Jag lägger ett bud som är långt under utgångsbud med motvieringen att det är första budet och att vi snarare ser huset som en belastning. Han blir skitsur, skäller på mig för att uppta hans tid och säger att han inte kan ta emot ett sådant lågt bud. Fastigheten blev aldrig såld.

Det här är ett bra exempel på en mäklare som inte tar en seriös dialog.

Mexitegel:
Precis så här är det tyvärr...en mäklare som tyvärr hamnat på fel plats i livet. Jag kan bara som kollega skämmas och tycka att h*n borde byta jobb. Mäklaren i exempen ett insåg ju också att dom kanske tom gått ut med fel pris och det är tyvärr som så att det händer även den bäste. Jag har vid ett par tillfällen svarat den kund som frågat om bostaden verkligen är värd dom här pengarna - "att jag är tveksam till om man får igen samma belopp inom en snar framtid och att det gått upp mer än vad vi vågade drömma om, Men att det trots allt är någon som vill betala detta tyder ju på att det de facto är värt pengarna just nu med dom här förutsättningarna"
I flera fall har kunden ändock bjudit över ett eller något bud till, men lika ofta har man dragit sig tillbaka.

Min erfarenhet är att det är värre att vara säljare än köpare. De flesta mäklare vill bara bli av med objektet så fort som möjligt. Det insåg jag när vi sålde. Mäklaren var så trevlig tills vi skrev kontrakt sen gick hon knappt ens att nå. Dök upp på visning och kontraktskrivning. Som tur var det flera intresserade för inte gjorde mäklaren mycket.

Trissar upp budgivningar tror jag väldigt få mäklare gör. Har aldrig varit med om att objekten inte sålts till högsbjudande i alla de budgivningar vi medverkat (och förlorat). Omsättning som räknas högre än maxpriser. De vill bli av med objekten snabbt vilket gynnar knappast någon mer än just mäklaren :). Men det kanske är annorlunda här i Stockholm.

Redigerat:
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Det finns onekligen många olika typer av mäklare, en del giriga och försöker få ut så höga arvoden som möjligt till så liten insats som möjligt, och sedan finns det dess raka motsats. För att hantera mäklarna krävs att både säljare och köpare har en grundläggande kunskap om dels ekonomi och dels juridiken kring upplåtelse/överlåtelse av fast egendom och även kring bostadsrätterna.

Om denna kunskap saknas och någondera parten efter en försäljning blir missnöjd så kan en tvist uppstå vilket oftast slutar i en förlust för den klagande parten då denne/a borde ha skaffat sig erforderliga kunskaper.

:cool: Jörgen

• Gilla
Saltis
  • Laddar…
Saltis skrev:
Min erfarenhet är att det är värre att vara säljare än köpare. De flesta mäklare vill bara bli av med objektet så fort som möjligt. Det insåg jag när vi sålde. Mäklaren var så trevlig tills vi skrev kontrakt sen gick hon knappt ens att nå. Dök upp på visning och kontraktskrivning. Som tur var det flera intresserade för inte gjorde mäklaren mycket.

Trissar upp budgivningar tror jag väldigt få mäklare gör. Har aldrig varit med om att objekten inte sålts till högsbjudande i alla de budgivningar vi medverkat (och förlorat). Omsättning som räknas högre än maxpriser. De vill bli av med objekten snabbt vilket gynnar knappast någon mer än just mäklaren :). Men det kanske är annorlunda här i Stockholm.
Som jag skrivit ngn. gång tidigare, Man skall komma ihåg att en mäklare är en säljare. Men många har missuppfattningen att de säljer hus/bostäder. De säljer tjänsten att sälja en bostad. De säljer alltså sitt uppdrag. Själva försäljningen av bostaden är produktion för mäklaren. Och den skall gå så snabbt och rationellt som möjligt även i den branschen. Hade det gått så skulle de lagt ut försäljningen i på ett dotterbolag i Kina.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Ja det stämmer verkligen vad hempularen skriver. Mycket mäklarproblem kan förstås om man inser att de säljer tjänsten att sälja hus .Varken säljare eller köpare är särskilt intressanta ur det perspektivet. Ännu mindre skicket på huset eller om besiktningen stämmer eller inte, och allt annat som köpare brukare känna sig lurade över.

Det viktigaste är antal försäljningar inte maxpriser. Men det är klart säljer man dyrt får man kanske fler framtida kunder (säljare). Men trissar budgivningar, det är nog inte så vanligt att mäklare ägnar sig åt, de vill bli av med säljaren och avsluta så snabbt som möjligt.

Jag vill börja med att säga att jag har ingen direkt negativ erfarenhet av Mäklare, vi har sålt två lägenheter och två hus via mäklare. Vi har använt samma mäklare vid två av försäljningarna. Vi har köpt två objekt via mäklare.

Som det sagts i tråden tror jag att många är lite naiva i sin kontakt med mäklaren när de ska köpa ett objekt. De är ju just mäklare. Det vill säga att de förmedlar en vara åt någon annan. Jag som säljare har ju egentligen bara ett mål. Bli av med min/mitt hus/lägenhet/fritidshus mm så snabbt som möjligt till så bra pris som möjligt. Det anser jag är mäklarens uppgift.

Den mäklare som vi använt två gånger har varit den som varit mest uppriktig mot oss som säljare, inte nödvändigtvis den som vi tror kommer vara den som är mest uppriktig mot köparen. Även om denne faktiskt har varit det också. Mäklaren har lyckats med det vi varit ute efter, driva upp priset vid försäljningen så att vi får så bra betalt som möjligt. Denne har också lyckats med att vara så pass transparent att köparna upplevt att det inte funnits något att anmärka på.

Som köpare handlar det om att se förbi mäklaren. Strunta i allt försäljningssnack och fokusera på produkten och vad den kan vara värd för mig som köpare. Vem som förmedlar är ointressant. Om mäklaren sen lyckas driva upp priset förbi den punkt som är intressant för mig hoppar jag av och ger mäklaren en eloge för att denne har lyckats över min förväntan.

Det värsta man kan göra är att göra affären personlig. Att se mäklarens beteende som ett angrepp på mig och min ekonomi.

Som någon annan redan anmärkt på så finns det naturligtvis skitstövlar i denna kår precis som i alla andra affärsområden. Här syns de bara lite tydligare.

Jag vill säga att mäklarkåren är precis så ärlig som säljarna gör dem. Om alla säljare gick ut med exakta tydliga etiska riktlinjer för försäljning med ett rimligt fast pris och att undvika budgivning. Att vara totalt transparent angående skicket på huset och alla eventuella fel som kan finnas. Att erbjuda mäklarna en bra fast ersättning oavsett slutpris mm så tror jag inte att vi skulle ha alla diskussioner om mäklarnas ärlighet.

• Gilla
olomar
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.