Vi ska snart flytta och jag tänkte ta in offerter från ett par banker.
Hur gör man, ringer och bokar tid för personlig träff eller kan man bara dra ett mail med önskat belopp att låna?

Det är nog bäst att ringa telefonbanken. De brukar ha en speciell avdelning för bolån.

Ska du jämföra olika banker och deras erbjudanden så tror jag att ett personligt möte eller i alla fall en personlig kontakt är att föredra för att kunna diskutera aktuella förutsättningar och i slutänden få ett bra erbjudande. Att skicka ett mail med bara det belopp man vill låna riskera nog att sluta i att man får ett standardsvar med i stort sett de officiella räntor banken har.

Hur undviker man att banken gör en kreditupplysning då? Om man inte bara vill ha ett generellt svar typ de siffror man hittar på bankens hemsida utan ett mer personligt vilken ränta just jag kan få. Då brukar ju bankerna ta kreditupplysningar och för många såna vill man ju inte ha, i slutändan kan man ju bli nekad lån av den orsaken. Lite moment 22 när man inte är nöjd med den bank man har.

/C

Ta med en UC?

Det låter som en riktigt bra idé, det ska jag testa. Om man tar med kopior kan de ju få behålla ett eget ex också. Tack Nyfniken!

/C

Ripley skrev:
Hur undviker man att banken gör en kreditupplysning då? Om man inte bara vill ha ett generellt svar typ de siffror man hittar på bankens hemsida utan ett mer personligt vilken ränta just jag kan få. Då brukar ju bankerna ta kreditupplysningar och för många såna vill man ju inte ha, i slutändan kan man ju bli nekad lån av den orsaken. Lite moment 22 när man inte är nöjd med den bank man har.

/C
Det är väl bara att säga att ni inte vill att de ska ta en kreditupplysning? (Behöver de inte medgivande för att göra det förresten?)

När vi fick lånelöfte sa bankdamen bara ungefär "det här är under förutsättning att det inte finns några anmärkningar och dyl." Innan gick vi ju igenom vad vi hade för studielån osv, ville vi ha ett lånelöfte som gick att lita på låg det ju i vårt intresse att inte undanhålla något. Sedan gjordes en kreditupplysning när vi vunnit budgivning och det var dags att ta lånet "på riktigt".

När vi jämförde räntor så ringde vi helt enkelt upp olika banker och förklarade kraven för att de överhuvudtaget skulle vara intressanta och utifrån de uppgifterna så lämnade de ett erbjudande. Sen om det skulle krävas en kreditupplysning för att de skulle fullfölja sitt löfte är väl en annan sak, men i det läget så är det väl upp till banken att fråga efter en kreditupplysning. Och har man då en UC sen tidigare så är det väl bara att lämna en kopia på den.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.