Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Senior medlem Medlem: Apr 2007
    Län: Östergötland

Hur länge pågår normalt en budgivning?

Hej,

Vi är intresserade av parhus och lade förra måndagen en bud. Eftersom huset legat ute i fyra månader och visning mest besöktes av nyfikna grannar så lade vi oss ca. 20% under utgångspris. Vi upptäckte även en del småsaker som gjorde att vi ville börja där.

Vi hörde inget från mäklare förrän i torsdags då hon sade att säljare varken hade sagt ja eller nej till budet. Vi bad då om en andra visning tillsammans med en sakkunning.

Idag är det en vecka sedan och vi har inte hört något. Tycker det är konstigt att säljaren varken sagt nej/ja eller kommit med ett motbud. Vi kan tänka oss att gå högre.

Frågan är om man ska höra av sig till mäklare . Vill inte verka för intresserad heller. Vi tittar ju även på andra hus så det går ju att hota med att man vill ha besked innan vi ev. går in i en ny budgivning...

Vad tycker ni?

2.    länk #2
    Nykomling Medlem: Mar 2009
    Län: Västra Götaland

Ja det beror nog på vart man bor....
    Bor i Uppsala där sålde vår granne sitt hus nyss, visning sönd, måndag budgivning tisd-tors skrev på fredagen.
    Säkert inte så på alla men ganska vanligt.

3.    länk #3
    pelpets avatar
    Senior medlem Medlem: Sep 2009
    Län: Dalarna
    Inloggad
    De försöker få igång en budgivning, vilket inte är i ert intresse.

Ring mäklaren och säg att ni börjar lessna, och om de inte kan komma till ett beslut inom X dagar så drar ni tillbaks budet och letar efter andra hus istället.

4.    länk #4
    Nykomling Medlem: Oct 2010
    Län: Jönköping

På mindre orter går det trögare med försäljningen av hus och lägenheter.Märker det tydligt där jag bor. Bara för ett par år sedan fick man vara snabb om man ville köpa men nu har det nästan stannat av helt.Ha is i magen så kan ni nog tjäna på det om de är tvungna att sälja pga separation eller så.Det är köparens marknad nu så passa på. De som inte behöver sälja väntar nog med det. Lycka till och glöm inte att själva anlita en egen besiktningsman.För några år sedan kunde man inte ens göra det för då gick huset till någon annan

5.    länk #5

Ang. besiktning tänkte vi ta hjälp av sambons pappa som är byggare med egen firma sedan länge. Men frågan är om han skriver ett protokoll hur giltigt det är? Han kan ju både anses partisk och är ju egentligen inte besiktningsman. Dock tvivlar jag inte på hans kompetens...

6.    länk #6
    Fullvärdig medlem Medlem: Aug 2009
    Län: Västragötaland

En "riktig" besiktningsman har en försäkring som täcker upp om han missar något som han rimligen borde ha kunnat informera er. Av den anledningen kan det finnas en vits att bekosta en "riktig" besiktningsman. Ett par jag känner fick renovera stommen på sitt nya hus med en halv miljon kronor på en besiktningsmans försäkring. Jag minns tyvärr inte detaljerna kring vad han hade missat...

7.    länk #7
    Thomas59s avatar
    Forumgud Medlem: Feb 2008
    Län: Stockholms län
    Inloggad
    Ang. besiktning tänkte vi ta hjälp av sambons pappa som är byggare med egen firma sedan länge. Men frågan är om han skriver ett protokoll hur giltigt det är? Han kan ju både anses partisk och är ju egentligen inte besiktningsman. Dock tvivlar jag inte på hans kompetens...
    Läs på ordentligt om besiktningar (sök på överlåtelsbesiktning eller jordabalksbesiktning) så inser du kanske att "sambons pappa/bästa kompisen" (intet ont om NN) sällan är en optimal lösning vad gäller att uppfylla undersökningsplikten vid fastighetsköp.

"Giltigheten" (finns inga formella krav) avseende protokollet är nog det minsta problemet.

Överlåtelse- och jordbalksbesiktning är en ganska komplex sak som innefattar långt mer än de flesta tror.
    ------Bokstävena R och E funka dåligt på mitt tangentbod och ibland orka jag inte gå tillbaks och koa------

8.    länk #8
    Gudfader Medlem: Feb 2007
    Län: Skåne, Sjöbo
    Inloggad
    Det är upp till säljaren om HEN vill sälja till er eller ngn annan.
    Det är säljaren som har sista ordet!
    Besiktigas huset inte av riktig besman, kommer ni inte åberopa dolda fel om säljaren saknar försäkring. Men det går om de tecknar IKANO försäkring. Men inte andra försäkringar!
    Jag är en HAN.
    Dubbelkolla alla mina tips. Jag kan ha fel.

9.    länk #9
    kinglolles avatar
    Forumgud Medlem: Jun 2007
    Län: Jämtland
    Inloggad
    Besiktigas huset inte av riktig besman, kommer ni inte åberopa dolda fel om säljaren saknar försäkring. Men det går om de tecknar IKANO försäkring. Men inte andra försäkringar!
    Skulle du vilja formulera om det där för jag förstod inte riktigt vad du sa ens?

10.    länk #10
    Thomas59s avatar
    Forumgud Medlem: Feb 2008
    Län: Stockholms län
    Inloggad
    Förstår liksom Kinglolle inte riktigt vad du menar.

Möjligheten att åberopa dolda fel kvarstår även om man valt att inte göra en besiktning.

Den besiktning som görs (förutsätts göras) vid ett fastighetsköp har INTE till syfte att hitta dolda fel. Att eventuella fel är "dolda" innebär för övrigt just att felen INTE kan hittas vid en väl genomförd besiktning.

Dock kan en genomförd besiktning i vissa fall påverka bevisföringen i det att man som köpare bla måste kunna visa att felet (det ev dolda felet alltså) fanns i fastighten vid överlåtelsen.

Man har alltså i princip samma möjligheter att åberopa dolda fel ÄVEN om man inte genomfört någon som helst besiktning.

Försäkringsbolagens "besiktningar" som görs i samband med att säljaren tecknar någon form av "dolt fel försäkring" har väldigt lite att göra med den besiktning som köparen förväntas göra enligt Jordabalken. Kinglolle kan säkert utveckla det.
    ------Bokstävena R och E funka dåligt på mitt tangentbod och ibland orka jag inte gå tillbaks och koa------

11.    länk #11

OK,

Det får ev. bli en regelrätt besiktning om det blir köp. Tar nog ändå med svärfar vid andra visning. Frågan kvarstår när det blir läge att försöka sätta press på mäklare/säljare?

12.    länk #12
    Mikael_Ls avatar
    Gudfader Medlem: Aug 2006
    Inloggad
    OK,

Det får ev. bli en regelrätt besiktning om det blir köp. Tar nog ändå med svärfar vid andra visning. Frågan kvarstår när det blir läge att försöka sätta press på mäklare/säljare?
    Välj bara inte anticimex då ...

Ang besiktning så tycker jag inte alls att det är så självklart att besiktiga.
    Jag tycker det beror rätt mycket på köpeskillingens storlek, husets ålder och allmänna skick, och hur mycket det verkar vara grejat och ombyggt i.

Det är kanske aningens meningslöst att besiktiga ifall huset säljs väldigt billigt och/eller är väldigt gammalt och orenoverat. Dvs svårt att hävda några dolda fel samt att en besiktningsman kommer ändå bara gå runt och riska precis allt.
    Den som vet mest, gissar minst.

13.    länk #13
    Inloggad
    Skulle du vilja formulera om det där för jag förstod inte riktigt vad du sa ens?
    HEN= det nya uttrycket för han eller hon

Ikano är det enda försäkringsbolaget (i.a.f. fram till dagens datum) som låter en säljare teckna en dolda fel försäkring utan att kräva att fastigheten besiktigas av en godkänd besiktningsman.
    Alla övriga bolag kräver att en besiktning av fastigheten utförs av en godkänd besiktningsman.

http://svenskkvalitetssakring.se/ass...da-Fel-1.2.pdf

//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////]

Ska migg utlänning lera digg swenska?

//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Välj bara inte anticimex då ...

Ang besiktning så tycker jag inte alls att det är så självklart att besiktiga.
    Jag tycker det beror rätt mycket på köpeskillingens storlek, husets ålder och allmänna skick, och hur mycket det verkar vara grejat och ombyggt i.

Det är kanske aningens meningslöst att besiktiga ifall huset säljs väldigt billigt och/eller är väldigt gammalt och orenoverat. Dvs svårt att hävda några dolda fel samt att en besiktningsman kommer ändå bara gå runt och riska precis allt.
    Jag tycker exakt samma. Det är bättre att lägga dessa pengar på huset istället.

///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Förstår liksom Kinglolle inte riktigt vad du menar.

Möjligheten att åberopa dolda fel kvarstår även om man valt att inte göra en besiktning.

Den besiktning som görs (förutsätts göras) vid ett fastighetsköp har INTE till syfte att hitta dolda fel. Att eventuella fel är "dolda" innebär för övrigt just att felen INTE kan hittas vid en väl genomförd besiktning.

Dock kan en genomförd besiktning i vissa fall påverka bevisföringen i det att man som köpare bla måste kunna visa att felet (det ev dolda felet alltså) fanns i fastighten vid överlåtelsen.

Man har alltså i princip samma möjligheter att åberopa dolda fel ÄVEN om man inte genomfört någon som helst besiktning.

Försäkringsbolagens "besiktningar" som görs i samband med att säljaren tecknar någon form av "dolt fel försäkring" har väldigt lite att göra med den besiktning som köparen förväntas göra enligt Jordabalken. Kinglolle kan säkert utveckla det.
    Alla övriga bolag KRÄVER att en besiktning utförs. Bryr sig inte om det gör säljaren, köparen eller de delar på det. Så vill Willis ha det t.ex.

Jag skriver inget om rätten att kräva säljaren på ansvar p.g.a. dolt fel.
    Jag skriver om att kunna teckna en dolt fel försäkring!
    Senast redigerad av BigGitt 2012-01-31 10:06
    Jag är en HAN.

14.    länk #14
    kinglolles avatar
    Forumgud Medlem: Jun 2007
    Län: Jämtland
    Inloggad
    HEN= det nya uttrycket för han eller hon

Ikano är det enda försäkringsbolaget (i.a.f. fram till dagens datum) som låter en säljare teckna en dolda fel försäkring utan att kräva att fastigheten besiktigas av en godkänd besiktningsman.
    Alla övriga bolag kräver att en besiktning av fastigheten utförs av en godkänd besiktningsman.

http://svenskkvalitetssakring.se/ass...da-Fel-1.2.pdf
    Tveksamt om det har relevans för TS då denna funderar på vad han skall göra för egen besiktning inte något om en dolda fel försäkring - som dessutom är något som många köpare gärna undviker. Vi ska inte ens glömma att i de flesta säljaransvarsförsäkringar så ingår besiktningen och ingen annan än just deras egna samarbetspartner för besiktningar godkänns - inget konstigt i detta då de vill själva undersöka före ansvarsövertagande. Dessutom en köpare tecknar inte någon dolda fel försäkring, detta gör säljaren. Om nu köparen vill komma åt en sådan så kan han förvisso erbjuda sig att betala den men avtalsparten blir ändå säljaren. De flesta sådana görs redan i förhand via mäklaren eller annan försäkringsförmedlare

Dessutom om vi ska tillåta oss lite offtopic så kan vi diskutera "Ikanos" villkor. Dessa är rätt klumpigt skrivna villkor gjorda i samråd med Crawford (Crawco) som sköter deras skadereglering och är ett solitt och erfaret bolag i Storbritannien men relativt oerfarna i vårt land som med jordabalken har ställt rätt annorlunda ansvarsfördelningar än vad de är vana vid. Huruvida villkoren och förbesiktningskraven kommer ändras eller ej går endast att sia om men jag har mina gissningar på hur Crawco:s skaderevisioner 2013 kommer påverka även denna försäkring.

En liten extra utveckling i ärendet kan ju vara att granska villkoren för Ikano dolda fel. Då inser man att den är rätt ihålig. VVS, el, maskinell utrustning såsom uppvärmning mm. Friskrivning finns för skorsten och ventilation plus eventuellt eget vatten. Gäller endast bostadshus alltså inga uthus. Den gäller inga rättsliga fel eller rådighetsfel

Kvar blir ett ganska tomt skal med en maxersättning om 900 000 kr för skada och maxersättning om 100 000 för eventuell tvisteomkostnader. Alla övriga fel regleras i vanlig civilprocess mellan säljare och köpare

PS ja jag är faktiskt utlänning, född i ett annat land men tror att just den förra texten var svår för de flesta svenskar eller utlänningar kvittar. Därför jag bad om förtydligande
    Senast redigerad av kinglolle 2012-01-31 10:13

15.    länk #15
    Inloggad
    kinglolle

Ta det med glimten i ögat

///////////////////////////////////////////////////////////

Jag tycker som tidigare skribenter. Gammalt hus med renoveringsbehov = ingen besiktning.

Men visst ska man kontrollera huset så noga det bara går. Och försöka ta ner priset. Ju mer man vet om fastigheten, dessto bättre sömn.
    Jag är en HAN.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42