Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Aug 2007
    Län: kronoberg

Konvertera till villa eller sälja som näringsfastighet

Jag har en fråga ang en bef näringsfastighet som jag ägt och drivit i många år. Nu vill jag sälja den. Frågan är om det är bättre att sälja den som en. Villa eller som en näringsfastighet. Jag har kollat upp med komunen vad som krävs och det är en omplacering av en dörr max 10 000:- att fixa för att konvertera till villa. Finns det någon uppfattning om detta ute på forumet? Vilket alternativ ger det högsta försäljnings priset.
    Timmerstomme 1936 som skall tot renoveras med start 071101

2.    länk #2
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2010
    Län: Norrbotten

Det måste ju bero på så väldigt mycket utöver det du nämner här...

- Hur är läget? Är det ett bra läge för en villa eller ett bra läge för en näringsfastighet?
    - Blir det en bra villa efter flytten av dörren eller kommer det fortfarande i praktiken vara en näringsfastighet?
    - Hur är efterfrågan för villor/näringsfastigheter i området?

Bäst är att ta dit 2-3 mäklare och höra vad de säger, så kan du samtidigt passa på att bestämma dig för vilken mäklare du vill ha.

3.    länk #3

Tack för svar. Läget är centralt och passar nog båda formerna. Min undran är om man generellt kan räkna med ett högre värde per kvm som bostadsrättsföening. Äga lägenheterna själv och sälja dom en efter en.

4.    länk #4

Ok, men nu skriver du ju om bostadsrättsförening och lägenheter medan det i ditt första inlägg var en villa du pratade om, det gör ju också en väldig skillnad eller? Vilket av dem är det du tänker konvertera till, villa eller flerbostadshus?

5.    länk #5

Idag är det en hyresfastighet med 4 lgh.
    Alt 1 konvertera till villa flytta några dörrar så att det blir två lgh och sälja.
    Alt 2 flytta en dörr så att det blir 3 lgh konvertera till bostadsrätt. Äga alla lgh och sälja eftersom
    Alt 3 sälja den som den är i dag näringsfastighet med 4lgh.

6.    länk #6

Aha, nå men då kopplar jag. Såg framför mig en näringsfastighet som användes som lokal för ett företag och skulle konverteras till villa vilket ju kanske inte skulle bli så snyggt.

Vill nog ändå stå fast vid mitt första svar då, kolla med en mäklare. Är svårt att säga något generellt, men en mäklare som kan marknaden i din stad borde kunna komma med värderingar baserat på dina olika scenarios och du kan då se om det är värt merjobbet att börja bygga om, starta bostadsrättsförening osv.
    Senast redigerad av Taken 2011-07-28 11:40

7.    länk #7
    Moderator Medlem: Feb 2005
    Län: Stockholm
    Inloggad
    Men om vi antar att de nuvarande lägenheterna 'r uthyrda. så har hyresgästerna besittningsrätt, det begränsar dina valmöjligheter en del.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen