Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Aug 2009
    Län: Västra Götaland

Besiktning-hur hantera?

Hej

Mitt premiärinlägg på detta ypperligga forum. Är på väg att bli med hus och tänkte att det nu var dags att få och ge råd.

Historik:
    Jag är på väg att köpa ett nytt hus (nyckelfärdigt) och vi ska ha besiktning nästa vecka. Som väntat så har jag hittat en del småfel som jag hoppas besiktningsmannen kommer se på samma sätt som mig och att det efter besiktningen kommer rättas till. Vi kommer få en Garbo-försäkring på huset och det är även dem som utsett besiktningsmannen (han besiktigar även de övriga husen i området).

När vårt hus sattes upp så regnade det ordentligt och undervåningsmodulen täcktes inte över och stod i regn i ca ett dygn. Vi det tillfället kontaktade jag husföretaget, mäklaren etc. Jag fotade och gjorde ett skriftligt "klagomål". Husföretaget menade på att det var helt normalt och att man alltid gjorde så och att det räckte att köra värmefläktar lite längre för att det inte så bli några bestående problem. Jag har dock inte tyckt att det känts helt bra och är lite orolig för att det framöver ska bli mögelskador mm.

Fråga: Under nästa veckas besiktning, bör jag nämna detta för besiktningsmannen och kräva att det görs en anteckning om det? Har jag nåt att förlora på att göra det, kan det bli problem med försäkringen eller annat? "Tjänar" jag nåt på det, kan besiktningsmannen kräva att en djupare analys görs på bekostnad av husföretaget?

Tack för åsikter och tips.

Mvh
    Folo

2.    länk #2
    volvos avatar
    Forumgud Medlem: Dec 2005
    Län: Södra sverige

Begär att entreprenören gör en fuktmätning nu.
    Vänta inte till besiktningen.
    Om de inte vill göra det så tycker jag absolut att du skall få med detta i besiktningsprotokollet.
    Om du är mycket orolig tycker jag att du skall anlita en egen fukttekniker som gör en mätning. Om huset är torrt får du stå för kostnaden (några tusenlappar). Om huset är för fuktigt får entreprenören stå för kostnaderna.
    Jag tycker inte ni ska släppa detta.
    Att bygga hus är att göra monument över sig själv!

3.    länk #3

Entrepenören vill inte göra en fuktmätning. Isf blir det vi som gör en verkar det som, var i kontakt med en firma och det verkar som om de kan göra det hyfsat snart. Dock tror jag inte entrepenören kommer låta oss borra håll i tak och väggar (iom att vi inte betalt huset än) för att göra mätningen, så det blir också en nöt att knäcka. Jag antar att vi skulle kunna göra mätningen efter vi betalt huset men då tappar man ju möjligheten av att sätta ekonomiskt tryck på dem.... Kan man hålla inne pengar och ange en misstanke som skäl? Känns lite svagt för att hålla inne såpass mycket?

4.    länk #4
    volvos avatar

Entrepenören vill inte göra en fuktmätning. Isf blir det vi som gör en verkar det som, var i kontakt med en firma och det verkar som om de kan göra det hyfsat snart. Dock tror jag inte entrepenören kommer låta oss borra håll i tak och väggar (iom att vi inte betalt huset än) för att göra mätningen, så det blir också en nöt att knäcka. Jag antar att vi skulle kunna göra mätningen efter vi betalt huset men då tappar man ju möjligheten av att sätta ekonomiskt tryck på dem.... Kan man hålla inne pengar och ange en misstanke som skäl? Känns lite svagt för att hålla inne såpass mycket?
    Ni behöver inte borra. Det finns mätindtrument som man spikar i två tappar (motsvarade två spik). Detta görs med fördel i syllen (längst ner på väggarna i bottenvåningen där fukten tenderar att ansamlas) Om man tar bort en bit sockellist innan så kommer inget att synas efter provningen.
    De kan inte neka en av er utsedd kontrollant tillträde till byggarbetsplatsen. Bäst att utföra detta innan slutbesiktning och slutbetalning för att undvika hela problematiken med innehållna belopp etc.

5.    länk #5
    Moderator Medlem: Feb 2005
    Län: Stockholm
    Inloggad
    Det finns väl kapacitiva mätare också som kan mäta "beröringsfritt".

Som sagt utnyttja er rätt att låta kontrollera bygget.

6.    länk #6
    volvos avatar

Det finns väl kapacitiva mätare också som kan mäta "beröringsfritt".
    .
    Ja, men dessa har en så dålig mätnoggrannhet att man endast bör använda dem för att indikera förhöjda fukttal. För ett korrekt värde bör man gå in en bit i materialet.

7.    länk #7

Missade att skriva det i historiken men efter "incidenten" så mättes fukthalten i träet i väggarna, innan gipsen sattes, med ett mätinstrument som du beskriver (två tappar) och värdet var OK. Dock är jag orolig för fukthalten i isoleringen, antar att det går att mäta på nåt sätt men jag har förstått att det inte är lika enkelt som i fasta material. Jag kanske är överdrivet orolig men har inte mycket erfarenhet inom detta område.

Just nu lutar det åt att jag tar upp det med besiktningsmannen och så får han avgöra vad han vill göra med infon....

8.    länk #8
    Fullvärdig medlem Medlem: Nov 2008
    Län: västragötalands

ja ta tag i fukten direkt och anlita egna experter om det behövs. ta tag i saker redan nu sådana här saker blir aldrig bättre med att "vänta ut". enligt min erfarenhet iaf

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen