Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Feb 2009
    Län: Skåne

Betalar jag för mycket?

Hej på er! Jag och min sambo har precis köpt vårt första hus. Förra ägaren till huset lät en erkännt bra firma utföra en överlåtelsebesiktning på huset för ca två veckor sedan.
    Då huset har en krypgrund och är byggt med sk Erge bjälklag i betong så fanns det vid tíllfället av besiktningen ingen möjlighet att inspektera denna.
    Vi vill dock ha på papper på att grunden är ok och att syllarna är schyssta.
    Då jag tog kontakt med samma firma för att kunna boka in en besiktning för grunden så fick jag följande info.
    För att få ut samma besiktningsman, som tidigare, och låta honom besikta grunden kommer kosta ytterligare 5900kr. Den förra ägaren har redan betalat 5900kr för en komplett överlåtelsebesiktning så det enda som de skall göra denna gång är ta en titt på grunden och gå igenom besiktningsresultatet från tidigare utförd besiktning med mig.
    Vill vi sedan att de skall undersöka syllarna så kostar detta ytterligare 3200kr.
    Dvs en vanlig okulär besiktning + koll av syllar kommer kosta totalt 15000kr.
    Är detta tillvägagångsätt vanligt eller betalar vi onödigt mycket ??
    Tacksam för synpunkter kring detta.
    Mvh JoJe

2.    länk #2
    Thomas59s avatar
    Forumgud Medlem: Feb 2008
    Län: Stockholms län
    Inloggad
    Att säljaren låtit utföra en besiktning är väl iofs bra MEN säljarens besiktning kan ALDRIG ersätta den besiktning NI SJÄLVA skall beställa och låta utföra i samband med köp/överlåtelsen.

En överlåtelsebesiktning måste, för att bli just en överlåtelsebesiktning, beställas av ER som köpare med det uttalade syftet att vare en överlåtelsebesiktning.

Det är fel tillfälle att försöka snåla vad gäller besiktning. Notera också att besiktningsmannens ansvarsförsäkring endast kan göras gällande av uppdragsgivare.

Om ni inte utför en egen besiktning och det sedan visar sig att säljarens besiktningsman varit försumlig (=missat något fel/brist) kan ni inte krävaa ersättning via besiktningsmannens ansvarsförsäkring.

Då ni beställer er egen överlåtelsebesiktning bör ni vidare välja ett annat besiktningsföretag än det som köparen anlitade. Det finns massor av skäl till detta.

Sök på "överlåtelsebesiktning" och "jordabalksbesiktning" på forumet så hittar du massor av info och goda råd.
    ------Bokstävena R och E funka dåligt på mitt tangentbod och ibland orka jag inte gå tillbaks och koa------

3.    länk #3
    Moderator Medlem: Feb 2005
    Län: Stockholm
    Inloggad
    Men du skriver att ni har köpt hus. Jag antar att det betyder att ni skrivit kontrakt?

Om det finns en villkorsklausul som ger er rätt att besiktiga och ev. dra er ur efter besiktningen så bör ni absolut ta dit en besiktningsman som besiktigar på ERT uppdrag. Men om ni inte har en villkorsklausul så är det ingen större vits att kalla dit en besiktningsman, ert avtal är i så fall bindande, ni måste slutföra affären oavsett vad er besiktningaman kommer på för ev. fel.

4.    länk #4
    Thomas59s avatar
    Inloggad
    Du skriver att ni "köpt hus". Jag tolkade det som att ni vunnit budgivningen men inte skrivit kontrakt. Stämmer det?

Har ni skrivit kontrakt UTAN besiktningsklausul är det, som HEMPULAREN mycket riktigt påpekar, ganska onödigt att ta dit en besiktningsman. Ni kan iofs ta dit en besiktningsman som går igenom den gjorda besiktningen med er och ev undersöker syllarna men det känns lite som bortkastade pengar. Besiktigat (SJÄLVA) skulle ni ha gjort INNAN ni skrev kontrakt alt skulle ni ha haft en besiktningsklausul.

Ni känner väl till att ni enligt Jordabalken har en ganska omfattande EGEN undersökningsplikt i samband med husköpet eller.....?

Du skriver iofs att besiktningarna kommer att kosta ca 15 000 kr. Ska man uppfatta det som att du redan betal den besiktning som du skriver att säljaren har gjort och att du nu undrar om du ska lägga 9 000 kr till på besiktning. Lite oklart men du kanske kan beskriva vad som hänt med hjälp av frågorna.

Att säljaren gjort något som de benämner som överlåtelsebesktning är för det första helt felaktigt, säljaren kan ALDRIG göra en överlåtelsebesiktning i ert ställe och för det andra borde mäklaren ha upplyst er om att ni förväntas göra en EGEN besiktning.

Nästa gång ni köper hus MÅSTE ni läsa på lite så ni har koll på hur fastighetsköp ska gå till
    ------Bokstävena R och E funka dåligt på mitt tangentbod och ibland orka jag inte gå tillbaks och koa------

5.    länk #5
    Medlem: Oct 2007
    Län: Västra Götalands

Man har inte köpt ett hus förren kontrakt är skrivit...

Om nu huset är köpt, så spelar Thomas tips ingen roll. Det du skall koncentrera dig på är att ta reda på om något behöver fixas, och hur mycket det kan kosta.

6.    länk #6
    Thomas59s avatar
    Inloggad
    15 000 för en besiktning som innefattar en utökad undersökning av syllarna är kanske i mesta laget.

Givet att säljaren betalt den första besiktningen återstår om jag förstått det hela 5900 + 3200 som NI skall betala?

5900 för en enkel genomgång av besiktningsprotokollet och en undersökning av grunden men ej syllarna (?) är väl kanske i överkant. För de pengarna får nu ju troligtvis en komplett besiktning av en annan firma och då har ni "er egen" besiktningsman och får möjlighet att gå med under besiktningen och ställa frågor och få värdefulla tips och råd om er nya fastighet.

3200 för att undersöka syllarna specifikt har jag svårt att bedöma men det är nog inte helt orimligt.

Om man utgår ifrån att avtal är skrivet utan besiktningsklausul och således att ytterligare besiktningen inte kan påverka köpet (prisavdrag, hävning osv.) är det väl i alla fall en bra rekommendation att besiktiga med en egen besiktningsfirma eller med hjälp av kunniga hantverkare i bekantskapskretsen för att få en uppfattning om kommande underhållsbehov.

Värt att notera är att "dolda fel" kan hävdas även om ni INTE gör en egen besiktning. Det gäller dock knappast syllarna i just detta fall. Dolda fel är ju sådana fel som inte förväntas upptäckas genom besiktning och syllarna går ju faktiskt att undersöka.

7.    länk #7
    Moderator Medlem: Feb 2005
    Län: Stockholm
    Inloggad
    Då har jag rensat bort en del ovidkommande personkäbbel ur tråden.

Håll er till ämnet.

8.    länk #8
    Forumgud Medlem: Nov 2005
    Län: Göteborg, Västra Götaland

Då huset har en krypgrund och är byggt med sk Erge bjälklag i betong ...
    Detta anses oftast vara en säker konstruktion.
    Jag skulle inte direkt se ngn anledning att undersöka syllarna.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen