Söker fastighet för kombinerat boende/företagslokaler. Då denna typ av fastigheter ofta verkar ägas av enskild firma, handelsbolag eller ekonomiskförening så funderar jag på hur det fungerar med den ”dolda fel” perioden om företaget/föreningen som säljer fastigheten avregistreras innan tiden gått ut?? Har frågat runt lite men får inga klara besked, somliga säger att den/de personer som ägt firman blir ansvarig istället men med ekonomiskförening gäller inte samma sak då det inte finns ägare på samma sätt s.a.s.. ”Dolda fel” är svårt nog och då är det i alla fall bra att vid ev. köp ha det juridiska klart för sig, kan någon hjälpa mig tack. :confused::confused::confused:

Med tanke på hur få fel som är "dolda fel" anser jag att detta inte är något att oroa sig för. Gör en riktigt grundlig undersökning av fastigheten istället.

Jag trodde inte att en enskild firma kunde äga den sortens fastigheter. Annars är det tydligen ganska vanligt att kommersiella fastigheter överhuvudtaget ägs av bolag, och man köper då bolaget istället för att köpa fastigheten. På så vis slipper man lagfartskostnaden.

Dolda fel kan man då givetvis glömma, man får stämma sitt eget nyköpta bolag.

hempularen skrev:
Jag trodde inte att en enskild firma kunde äga den sortens fastigheter.
Finns inga begränsningar, så vitt jag vet.

Jag tror inte att en enskild firma är en juridisk person.
Detta krävs för att kunna köpa fastighet.

Anaitis har helt rätt, en enskild firma kan inte äga en fastighet, det gör innehavaren av personnumret.

I övrigt så är det nog bara att "gilla läget". Man kan ju be säljaren teckna en försäkring mot dolda fel och skriva in i kontraktet att försäkringsbolaget är motpart om det känns som att man vill leka Don Quijote och slåss mot dem när katastrofen är ett faktum.

En "enskild firma" har samma organisationsnummer som innehavarens personnummer. I själva verket ÄR en "enskild firma" och innehavaren samma sak

Om innehavaren av enskild firma (*) köper en fastighet, kan han antigen äga den privat eller i näringsverksamheten. Det första är vanligt för villor, det andra för obebygda lantbruksfastigheter (ex skog) eller hyreshus. I alla fall jag brukar i det sistnämnda fallet säga att näringsverksamheten äger fastigheten, även om näringsverksamheten och innehavaren har samma organisationsnummer, om den ingår i bokföringen. Jag kan i min enskilda firma köpa hyreshus, kontorslokaler och gamla kyrkor. Det finns inga begränsningar.

Detta skiljer sig alltså inte mellan att äga fastighet och att äga någonting annat (tex en dator).

Anser man att en enskild firma inte kan äga något eftersom det inte har något EGET organisationsnummer, så gäller det för alla saker, inklusive fastigheter och datorer. :)

(*) Enskild firma, enskild näringsverksamhet, inkomst av näringsverksamhet. Brukar blandas rätt friskt bland namnen, även av mig. "Enskild firma" syftar ju bara på namnet man verkar under, egentligen.

Om vi då tar och applicerar detta på frågeställarens undring så är svaret att även om du avvecklat din enskilda firma så står du personligen som ansvarig för eventuella dolda fel i tio år efter försäljning. Har du däremot sålt en fastighet från ett aktiebolag, och det aktiebolaget avvecklas, så finns ingen ansvarig för de dolda felen.

Man kan inte se i ett fastighetsregister om en fastighet ägs av en enskild firma eller en privatperson, då det är samma sak rent juridiskt.

Hur du sedan bokfört det hela behöver en köpare inte bry sig om. Är vi överens då?

Helt överens, den aspekten på det hela beskrev du bra! :)

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.