Kök
jonko: [citat] Japp, eller rundstav beroende på hur mycket det behöver borras upp.
Rolle85: Ja de är lite oklart vad som är sönder. Delen i skåpet verkar hel men den verkar inte hoppa upp på plastbiten men om de inte finns nya plastbitar blir de jobbigt
Frsto: Lyckades du få till ombyggnationen så som du ville? Vore kul att höra hur du gjorde och se bilder på ev tekniska installationer för vatten, avlopp och ventilation för inspiration.
Marcus790513: [citat] Du har helt rätt, lyckades böja ut plåten på skorstenen och fick bort den. Efter det var det simpelt, tack för hjälpen.
sjodda78: Har själv en Franke Alliance Villa spiskåpa som kopplas in enligt följande. Har en kopplingsdosa där det är framdraget till just spiskåpa/centralfläkt från elcentral fas, nolla och skyddsjord. Sladdställ från spiskåpa har kablar som är brun, blå, gulgrön och svart. Jag har kopplat ledarna från sladdstället inne i kopplingsdosan brun till brun (fas), blå till blå (nolla),
returen: generellt finns det inga reservdelar kvar till hällar från andra sidan milleniumskiftet men om det är strålelement så kan det gå att hitta de som passar är det regulatorn/elektroniken så glöm det
guggen: [citat] Det finns massor om du betalar för det. Du kan beställa en från tex purus med exakta mått, vilka hoar du vill samt med den ytfinish du vill ha. Men skall du ha en billig med tunn plåt för ngn tusenlapp så får du nog ta det lilla som finns Jag gjorde samma resa med just en 140 bänk för ett år sedan, det slutade med att jag måttbeställde en då jag inte står ut med
BirgitS: Ugnen kan väl flyttas åt vänster och tomrummet till höger fyllas upp med en passbit, alltså som på den här bilden: [bild] En bit av en av bilderna på sidan https://www.ikea.com/se/sv/p/havstorp-taecksida-beige-90475254/ En sockel av en list och en list ovanför (om inte benen går att höja mer) gör ju att ugnen smälter in bättre i köket också. Möbelvinklar är bra för att sätta
vickan11: Väldigt smart! Jag vill ha en elektrisk skåpöppnare i ett 40-skåp. Bra att veta-informationen för mackapären https://www.ikea.com/se/sv/p/utrusta-tryck-och-oeppna-beslag-elektriskt-70227236/ säger specifikt att den ska kombineras med en låda som är 45 djup. Jag ska nog knycka ditt Ikea-hack.
jannebmw: Men sen får du tänka på stekfettet inte stänker ner golvet så för nära kanten är inte bra ! O även bältrosen för kastrull ! Lätt att man stöter till
Anonymiserad 618974: [citat] Det är nog en bättre gissning än min!
BirgitS: Bra att de bedömer att brand inte kan spridas den vägen då men du behöver nog fortfarande tänka på att skydda putsen från fett och ånga samt se till att regnvatten inte kan rinna ner. Om det är trä i ytterväggen så behöver du antagligen antingen brandspjäll eller brandisolera kanalen genom väggen t.ex. med brandisoleringsmatta. Det är ju alltid trevligt med en imkanal som går upp
atomlab: Jag har kitchen fridend w7 på tre ställen och tycker det helt klart är den bästa. Tyst, stark och bra
renovering2024: Hej, har en likadan fläkt i mitt kök och vill byta till en integrerad. Hur gick det för dig? Kunde du byta till en liknande Franke fast nyare utan att behöva dra ny ventilation?
BirgitS: Det är vanligt att sätta fast ledlister med dubbelhäftande tejp så du behöver inte oroa dig.
returen: [citat] ta inn den i torr miljö oxå annars lär elementen ge dig jordfel
carlic31: [citat] Tack för snabbt svar! Om ni bestämmer er för att byta köket och är i Stockholms eller Nyköpings området, hör gärna av dig! Vi er ev. intresserade av några skåp och lådor för att bygga en köksö! Jcorneliussen@gmail.com. Ha en bra dag!
EmmaPerz: [citat] Hej! Nej vi förstärkte inte bänkskivan, vi borrade hål för blandaren och målade med någon slags spärrfärg om jag inte minns fel 🫣🤔
BirgitS: Det beror på hur du gör med hällens fläktutblås. 1. Kolfilter i hällfläkten och den luften blåses ut genom sockeln. Det måste finnas utblås/utsug från kök så då får du ha ett ventilationsdon i taket som tar hand om vattenånga och de lukter som kolfiltret inte tar hand om. Det måste också vara ett sug genom ventilationsdonet så en enklare fläkt, typ badrumsfläkt, kanske
Isakare: Gjorde samma upptäckt när jag oljade min bänkskiva i ek första gången. Receptet är att vänta minst en vecka. Den måste torka/härda helt innan den utsätts för vatten. Om det är samma på betong har jag inte en aning om.
Voffdoff: Det är en SRV53-serie, smal Bosch diskmaskin. Igår gick den knappt igång, brummade och hackade och tog inte in ordentligt med vatten. Idag låter den såhär när den är igång. Jag har rengjort filter. Rengjort armar och kollat slangen som ska ta ut vattnet. Pumphjulet snurrar när jag roterar den med fingret, med ett litet visst motstånd. Men det kanske ska vara så, vet inte. Någon som
Fideliox: [citat] Ja, jag tror täckskivorna är skruvade på nån "regel" iaf. Men som sagt måste två stommar ut då. [bild] Vill helst undvika att behöva lyfta skivan då den är silikonad mot väggen. 😵 Blir ett jäkla jobb att skrapa bort fogen.
Matti_75: Varför går inte golvvärmen längre ut mot ytterväggarna där plattan blir som kallast? Sedan gäller det att tänka på rensbarheten och den är inte ok i din dragning.
Sekelskifteshuset1900: [citat] Då luktar jag nog men skippar smaken:)
Leaff: [citat] Har du kanske rätt i, får hitta på något annat imorgon då 👍
returen: [citat] vanligt fel kan vara en fluga som gått in eller något annat smutsaktigt det har förekommit tillverkningsfel oxå men det är ovanligt men dessa är som alla element i spisar ugnar torktumlare , känsliga för yttre påverkan och mycket lång tids användning
Apachoo: Mitt avloppsrör under diskbänken läcker minimalt när diskmaskinen tömmer. Antagligen är packningarna gamla och dåliga. Testade att plocka isär och rengöra allting, vilket minimera läckaget men tog inte bort det helt. Jag lyckas inte hitta nya packningar att köpa så tänkte att jag likaväl kan byta hela köret eftersom allting troligen är med åren ändå. Köpte
Jonathan Hulterström: [citat] Hos mig handlar det om 3 mm som felar .. där nere om man mäter stommarna .. tråkigt men sant. Ska försöka få dem där 3 mm att bli 60 cm. Trycka ut allt ner till .. och hoppas på att det funkar. Annars blir det lämna in luckan ..