L
linbor: hej vi vill bygga ett nytt gammalt kök i vår lägenhet från 30-talet. vi behöver en snickare, någon som kan tipsa? vi bor i malmö! eller om någon vill sälja ett originalkök från den tiden?
0 svar · 977 läst
Misse
Misse: [citat] Jag skulle inte vilja påstå att man kan förknippa vårt hus med funkis. Det är mer pärlspont, höga golvlister, spegeldörrar, spröjsade fönster etc (finns dock många hus i området där vi bor som är byggda i funkisstil). Jag tror mig ha läst någonstans att de rutiga golven kan ha kommit på 20-30 talet en var det verkligen i den typ av hus som vi har eller var det snarare i
7 svar · 2,9k läst
Y
yuphin: Inget för en amatör antar jag:-)
9 svar · 4,0k läst
·
K
kjonsson: Är inte minsta rekommenderade avstånd 1200 mm? Jag planerar 1400 mm från diskbänk och diskmaskin och 1200 mm från spishäll.
3 svar · 2,4k läst
Y
yuphin: Ikea har några frihängande fläkter, hur ansluter man dessa till ventilationen på köksvaggen? Eller är dessa endast för kolfilter?
0 svar · 822 läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Jag har kutat runt på IKEA's köksutställning idag och kollat. Och jag är nu heeelt med på vad du menar. :) Jag är nu ... 110% övertygad om att jag ska ha täcksida som min ursprungliga fråga gällde. 110% övertygad att jag ska ha täcksida även på den synliga sidan av bänkskåpet bredvid. (Och alla andra synliga melaminsidor av skåpen, var dom än är.) Och jag förstår
30 svar · 29,6k läst
·
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: Ok.. men skönt att det löser sig iaf... trist bara när det drar ut på tiden så mycket :)
8 svar · 3,0k läst
R
regelkonstruktion: Okidoki - bugar och bockar!
9 svar · 6,0k läst
·
O
oakleafh: Tackar för tips! Jag meddelar om något fungerar :)
5 svar · 12,7k läst
R
regelkonstruktion: Inga fler förslag? Finns det inte någon kantlistvariant av något slag på marknaden, eller annan lösning?
3 svar · 4,0k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: Jag suger i mig av alla goda tips, nu när jag snart ska montera mitt första kök. Hur offtopic det än må vara är jag väldigt tacksam. :D Fortsätt, fortsätt ... ;)
16 svar · 28,9k läst
·
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: Saneringsfräsen är ypperlig till detta... så här är ett exempel på en sådan... http://www.motek.se/wsp/motekweb_sve/frontend.cgi?func=frontend.show&template=m_webprod_node&nodeid=91627&category=03 Protool
3 svar · 4,7k läst
mycke_nu
mycke_nu: Vi har en Husqvarna/Electrolux häll (samma innanmäte finns i vissa IKEA-modeller) och i helgen hände något lite skumt med potentiellt farliga konsekvenser. Hustrun stängde av värmen på en zon och displayen visade helt normalt att zonen var avstängd men varm (H). Det fortsatte dock att steka i pannan! Jag hade lite svårt att tro mina ögon så jag satte på en kastrull med en liter vatten
0 svar · 4,0k läst
Y
yuphin: Någon som anlitat dessa? 800kr per skåp är grundpriset, är det innan rotavdraget? Behöver ha ett par nya eluttag till diskmaskin och spishäll, fixar Ikea detta också via sina avtal med köksinstallationshantverkarb?
0 svar · 1,8k läst
P
Paytax: Min mor&far köpte sitt kök därifrån i höstas, mycket fin kvalite skulle jag vilja påstå!va lite småfel men dom rätta till de utan problem! Mvh Per
1 svar · 6,3k läst
J
JonasSun: Marbodal och IKEA är en dålig "fit", tyvärr... Gångjärnen har olika placering. Du måste antingen göra nya urfräsningar i luckan alt nya hål i stommen. De nya hålen i stommen blir en svag punkt då de utsätts för en hel del beslastning. Provade precis den kombinationen en gång....
2 svar · 9,1k läst
Misse
Misse: [citat] Tack! Det är väldigt snyggt måste jag säga. Får fundera vidare...
6 svar · 8,7k läst
·
V
verktygsgurun: Pass behöver justeras, det finns säkert beskrivningar här på bygga hus hur man gör. Men om du kryssmätt och får det till exakt samma mått så behöver du inget pass. Bästa sättet att kryssmätta är att ta två lister, sätt i diagonalt och rita ett märke, ta sedan andra diagonalen.
3 svar · 1,8k läst
C
cullberg: Vi har den i en utställning på jobbet. Den lyser bra och det blir väldigt effektfullt. Jag tror dock att man fastnar för en färg. Inte fel med LED belysning under heller.
2 svar · 1,8k läst
Misse
Misse: [citat] Tack för länkarna! Jag har tittat där men de verkar tyvärr inte ha 14 mm. Beslagdesign har modellen (verkar vara utgående) men då är den 10 mm och jag hade gärna velat ha kraftigare...
5 svar · 1,7k läst
·
Misse
Misse: Tro det eller ej men vi har nog hittat "vår" bänkskiva! Det är en slags lavasten som var grå och den skall tydligen vara lika tålig som granit! Det blir dock dyrare än den där svarta graniten men mycket snyggare (hoppas jag!). http://w3.stencentrum.se/basaltina-velontzo/
21 svar · 13,2k läst
·
MathiasS
MathiasS: Men om jag räknar antalet kopplingar mellan diskmaskin och vattenmätare så gör ju den där sista varken till eller från. Fast det beror ju förstå på vad den vanliga skadan beror på. Brusten anslutningsslang eller läckage invändigt i diskmaskinen. Jag gissar på det senare, men vet inte säkert.
43 svar · 16,0k läst
Nimajneb
Nimajneb: Tänk bara på att måla latexfogen efteråt då den har en tendens att gulna med åren.
3 svar · 778 läst
·
N
NiclasCaroline: Tack för alla synpunkter! Vi var ute lite i sista minuten med att posta inlägget här... Vi har precis varit och beställt köket så det känns bra att vi troligen inte gjort några större missar... :)
7 svar · 3,2k läst
·
P
Pjotan: Hej rssvanberg, när du bygger en upphöjd modell bör du har en helintegrerad (Vet ej vad ADG9041 är) för att få det så snyggt som möjligt.. Sen gör köksleverantören en snedskuren lucka och snedskuren list, så slipper du glippan och det går att öppna lcukan utan problem. När det gäller att den ska stå på golv, så köper du bara ett sockelskåp som du ställer under maskinen och
1 svar · 1,1k läst
Misse
Misse: Man kan ha så mycket detaljer etc framme med lite färg så jag tror att det kan blir bra. Väljer ni vita vitvaror till ett vitt kök så förelår jag att ni säkerställer att det är exakt samma nyans på luckor och vitvaror- i annat fall kan det se hemskt ut (fast det är ju bara min personliga åsikt). På ett av köksföretagen vi varit på så avrådde de från samma färg på
3 svar · 1,4k läst
Consensus
Consensus: Du kan alltid montera en sån här: http://www.vattensakra.se/se/html/lackageskydd.php
2 svar · 1,4k läst
G
Gallianoman: Jag byggde IKEA-kök för två år sedan ungefär och vi valde Husqvarna-vitvaror istället för Ikeas. Det gick utmärkt. Någonstans läste vi/hörde vi att det kunde vara problem med mikron och passformen, så mikro valde vi att köpa från Ikea, för säkerhetsskull....
8 svar · 5,6k läst
M
Mellanbarn: Hmm, känner igen tipset med hushållspappret, kanske är jag som är ovillig att ändra mina vanor :) En sådanhär har jag. Ser att den säljs som propp men den täcker upp vår 113 mm silbricka. http://www.vvsochbad.se/Reservdelar-Ifoe--Gummi-propp-till-Ifoe-Concert-C22-211645.html Det finns tre piggar undertill som passar i hålen i silbrickan. Piggarna skulle kunna vara anledningen till att
6 svar · 6,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.