Kök
Henrik Jern: Så här blev det. Allt verkar funka som det ska
TheSwoopis: Uppdatering… När man drar igång ismaskinen producerar den is sen ballar temperaturen ur igen….
201999: [citat] Det framgick aldrig i inlägget tyvärr.
BirgitS: Välkommen till forumet! Ikea billigt men inte alltid bra kvalitet, begränsat sortiment Ballingslöv dyrt, bra kvalitet, mycket stort sortiment HTH något mittemellan Vissa vitvaror passar inte till alla kök. Föreslår att du läser lite olika artiklar som handlar om det. https://www.byggahus.se/pris-kok-fran-ikea-epoq-hth-och-kvik-jamforelse
BirgitS: Sen är det viktigt att det inte är någon risk för att den osiga luften går in som tilluft tillbaks in i huset, dvs. det får inte finnas någon tilluft i närheten av utblåset. Områdesansvarig sotare har koll på brandsäkerheten. Det kanske också behövs en bygganmälan till kommunen om ändrad ventilation och en kontroll av sotaren innan fläkten tas i bruk.
Thomas Andersson9439: Tack för glada tillrop. Fick bort skåpet i helgen och diskmaskinen är installerad. Fick tag i ett multiverktyg (visste inte ens att de fanns), vilket var vad som krävdes för att såga bort sockeln. Skåpet stod som sagt löst på vad som visade sig vara ett par hemmatillverkade ben av spånskivor. Fick kapa även dessa för att få bort skåpet, men det kommer inte bli någon större
jawen: Vissa Silicon innehåller "ättika" ( ättikspjälkad) för att förhindra mögelbildning, den kan avdunsta efter många år men fungerar ofta länge. Du har troligtvis "vanlig" Silicon där, då det har möglat på detta sätt. Prova med fuktad disksvamp med ättika & låt det verka ett tag och sedan gnugga lite. Det beror ju på om mögelsvampen har gått in i Siliconet eller om det sitter på
Claes Sörmland: Det finns inga minimikrav annat än de som gällde när huset byggdes (eller när ventilationssystemet annars installerades). I gamla hus är det ofta självdragsventilation av denna typ som fungerar rätt dåligt. Trappuppgångarna stank ju av härsket fett och stekt lök förr i världen av det skälet. På OVK så kontrolleras att det gamla ventilationssystemets funktion i huvudsak
Stefan1972: ikea är väl det första som poppar upp i huvudet. De har haft en del såna där "restaurang" blandare genom åren.
BirgitS: Du måste få bort gammal fix så att du får en jämn plan yta för att de nya plattorna ska kunna fästa på en stor yta, men lite ojämnheter klarar nog det nya fixlagret av att ta upp. Alternativt spackla slätt eller sätta upp gipsskivor. Vad panel har för krav vet jag inte.
Mill3: [citat] [citat] Hej! Tacksam för alla råd jag kan få med denna huvudvärk… Haft denna Toro to-1002 kökskran sedan vi flyttade in för 12 år sedan. Minns inte när eller hur det började men kranen droppar (packning behöver väl bytas), det läcker vid ”basen”, antagligen samma sak där. Det märkliga är att det verkar påverka hur mycket kranen läcker då man går från varmt till
BirgitS: Med tanke på hur fetkladdig dosan ser ut bör det åtminstone kollas om det har kommit in fett i den för då bör den bytas ut. Normalt sätter man dosan på väggen och inte på en skåpstomme. Finns ju ingen anledning att sätta fast dosan med så långa skruvar att de går igenom stommen.
margam: [citat] Satte lite bygg folie runt, tror inte det ska påverka brandsäkerheten något, det kommer ju sånt från tak med?
putte22: [citat] ja det blir ju bara en skugga där ovanför dörren så kommer nog inte tänkas på det.
BirgitS: [citat] Tack, det låter mer som rätt tidsperiod än 90-talet.
tummenmittihanden61: [citat] i slutändan så byggde hantverkaren en sockel som går in någon centimeter under kylskåpet (antar att han glömde vad vi bad honom om, han var inte den bäste hantverkaren jag mött). Vi har mycket ventilation i sockeln även utan galler då vårt hus är dåligt isolerat (gammalt korsvirkeshus). Under diskmaskinen är sockeln lägre, vilket är riktigt fult men man ser det inte om man
sinuslinus: Vet inte vad mässingsplåt kostar men det finns laminat som är belagt med metall. Man får limma de på någon bärare typ mdf eller spånskiva så du får beställa av ett snickeri i så fall. jag har gjort så i min ”kaffebar”.
Robinws: Tänker att en sån här lösning i plåt ser bättre ut [bild]
Stefan N: Den snygga lösningen med parketten behöver du se över med, ett droppskydd måste du lägga in där.
klaskarlsson: [citat] Jag har kört utan skenor i vår stenhäll, funkar utan problem. Hällen har en list på undersidan som skyddar mot att vatten osv tränger ned. För en bänskiva av trä kanske ud kan olja in "ändträet" så det blir lite tåligare. Plast hade jag inte använt då det kan bli en del värme. Inte så att trä brinner, men definitivt så att plats smälter tror jag
UrbOls: [citat] Tack för tipset. Gjorde som du sa och det var mycket riktigt skåpet som inte stämde. Byte hörndelarna (som man hängs på skenan) till ett par andra och det löste problemet.
nikasp: Mycket tveksam till att det där ska gå att få snyggt. Är det inte någon särskilt dyr skiva kanske du ska överväga att byta, kostar inte särskilt mycket på IKEA men såklart jobb med att fälla in ho osv.
peroande: 1. Hålen är inga problem om du kommer att bygga in dem bakom skåp igen. Kommer det att vara synliga väggytor behöver du laga. Gipsbruk går bra. Du behöver antagligen inte fylla upp med något bakom. Bruket är ganska fast. 2. Jag har tagit bort klinkers innan flytspackling. Främst för att inte bygga det nya golvet högre än det gamla. Eventuella hål mellan golv och vägg behöver du
jawen: [citat] Går att montera högre bara man tar till lite extra kapacitet. Här en bild på min takhängda köksfläkt även om bilden inte är bra. ( hitta ingen annan just nu) Spishällen är 52 x 78 & fläktkåpan är 60 x 94 centrerad över, monterad 66 cm ovanför hällen. Så kan man se bra "under fläkten" och slår inte upp ögonbrynen så ofta ,-) Jag monterade en fläkt på taket som suger
Harald Blåtumme: Nu är ju denna vit vilket den inte skulle vara, men bevisligen finns produkter som är typ plug and play i tillämpningen: Franke Fläkt Classic 1201A 70 vit (elon.se) Jag installerade en dylik för några månader sedan, funkar perfekt. Kanske finns i andra färger bara att kolla runt.
Tobbe_C: Jag hade nog lagt lite epoxy i skadan. Går även att färga om men är nitisk.
raveper: 80 låda med el öppning helt klart. Förstår inte varför man skulle vilja ha något annat.
BirgitS: Apropå bordsben så förekom det att man blandade teak och ek i samma möbel eftersom teak var dyrt. Jag har ärvda satsbord (3 småbord som kan ställas under varandra) där skivan är i teak men kanten runt skivan och benen är i ek.
mexitegel: Om det inte sätts en fördelnings/skarvlåda uppe vid taket så kan ni lika gärna skarva nere vid golvet också. Som det är nu slutar ju skyddsrören uppe i taket varför eventuellt läckage i rör/kopplingar i badrummet kan rinna ner bakom skåpen….