Kök
tergo: [citat] det ser ut som att där finns 2 uttag på avloppet
LPF: [citat] Hej! Ja vi tog Sörmlandskök och blev jättenöjda! Jag lägger lite bilder, en från innan.
steve5432: Då det är en fast installation *får* man inte röra den. Oavsett ska man inte riva vägg med elinstallationer förrän man är 110% säker på att de är icke spänningsförande. Det räcker alltså inte att skruva ur en säkring eller liknande. Allt måste mätas och kopplas ur vid närmaste kopplingspunkt. Det tar antagligen inte mer än nån timme för en vettig elektriker att göra detta,
John Åberg: [citat] Tack kändes bäst att kontrollera med någon som har bättre koll än en annan
hanand94: Tack för svar! Vi fyllde i hålet igår, men jag håller med om att det ser ganska illa ut, så förhoppningsvis klarar det sig tills vi har tid att göra om fogningen om några veckor.
Linnea Lundh: Liva kommer det göra, men överfalsningen kommer ju inte vara där. Jag håller egentligen med, men diskmaskiner är så himla fula och det kommer vara det första man ser när man kommer in i köket (och huset) så därför vill vi ha den integrerad.
Huddingebo: [citat] Hur gick det för dig? Fick du tar i några nya luckor? Är mer och mer inne på att byta mina köksluckor istf att måla om de. Är ute efter luckor i bredd från 30-70cm där de flesta är 40cm breda. Massiv furu som jag vill måla själv. Luckor i mer klassisk 20-talsklassicism. Ni som har köpt nya lockor, vad betalade ni och är ni nöjda?
tergo: kolla Köksblandare - reservdelar för alla modeller - Gustavsberg
jarlh: Det blev separat kyl och frys, 60 cm vardera, fristående. Med dagens välisolerade skåp blev det för lite innervolym med kombi-skåpet.
jarlh: Det blev kvartskomposit, som nyligen kom på plats. (Dett skrivet på dagen ett år efter förra inlägget...)
sinuslinus: Ska du bygga som på bilden behöver du använda massivträ-skivor Bänkskivor av spånskiva med laminat på brukar bara ha en postformad kant. Dvs att en kant är inte rundad. Använder du massivträ så kan su fräsa rundning på båda kanterna.
kniv: Förstår känslan, mycket skönt att få komma till ett rimligt avslut. Tack för att du delar med dig.
BirgitS: Det låter dyrare med ett lägre högskåp och ett överskåp än med ett högre högskåp. Det låter väldigt otrevligt om det är så att all varm ventilationsluft blåser rakt på dig när du står framför högskåpet.
bjorsi: [citat] Vilken maskin blev det till slut? Vi har faktumkök hemma men måttet hemma hos oss är 871 mm från golv till bänkskiva så en diskad borde funka?
ErrK: Fick det att bli bra med att lossa lite på fästerna på sidan och sedan muttrarna ovanför dörren. Sedan trycka luckan någon mm åt sidan och sen skruva åt allt.
richardtenggren: I manualen från Våglid, så beskrivs monteringen för Siemens under ”Proffsig” skulle jag säga, så jag hade kunnat köra på Våglid jag också, bortsett från täcksidan i nederkant kvarstått ändå :)
adotb: [citat] Exakt lika hos mig, man blir så arg och kollar runt och fler har samma problem med just dessa fläktar.
Anonymiserad 137805: [citat] Fick du verkligen "bästa svaret" för att du var den enda som visade medlidande för TS? Då måsten man verkligen fundera på målsättningen med tråden?
BirgitS: [citat] 60 cm arbetsyta, som det är bredvid spisen, är väl för lite för att få plats med allt som man behöver till en middag. Rekommendationen är minst 80 cm och jag skulle inte vilja ha mindre än 100 cm för att få plats med skärbräda, sånt som ska skäras, sånt som har skurits, kött som ligger i marinad, en ugnsform som håller på fyllas etc. [citat] Fast det är väl bara 30 cm
BirgitS: Ett enkelt sätt, men i gengäld lite dyrare, är att ta bort (delar av) gipsskivor med fix och ersätta med nya gipsskivor.
Stenstorparna: Äntligen är vår köksö på väg! Men hur fäster vi bäst en bänkskiva i trä på själva tegelväggen? Bänkskivan blir ca 2300 lång och 350 djup, en bardisk med andra ord. Strävar efter en fiffig lösning som inte syns. Vad säger ni? [bild] [bild] [bild]
mugatu: [citat] Ja, det har jag förmodligen. Varför så tråkig ton?
useless: Jag hittar ingen bättre bild, men så här såg det ut med en extra hög electrolux. [bild]
Jocce81: [citat] Jag tror jag förstår hur han menar. Men tror att det blir knepigt med den lösningen. Men ska kika lite. /Jocce
yasdem: [citat] Ja :( är ju det rätta att blicka framåt :( försöker så gott jag kan men ibland rinner det över. Behöbver jobba på det!
Ossian K Olsson: [citat] [citat] Jag hade satt en över den översta lådan, en i toppen av skåpet och sen bytt hyllorna till glashyllor. Kommer bli jättebra. Sen en sak som borde vara självklart men inte är det när det kommer till IKEA. Du ska inte ha Trådfri-driven utan Ansluta https://www.ikea.com/se/sv/p/ansluta-led-drivare-med-sladd-vit-80405841/