Svara Nytt ämne
  1. 2008-08-24 16:17
    Svara | #1

Nykomling Medlem: feb 2007
    9 inlägg

Hur hålla rent rostfritt?

I vårt nya kök har vi en takhängade fläkt i rostfritt . Blev rekommenderad att köpa Melleruds köksavfettning som skulle funka på just rostfria ytor. Efter att ha använt det såg fläkten skinande ren ut men någon timme senare blev det som långsmala kristalliknande fläckar som går i materialets riktning, ser en aning bruna ut. Går inte att gnugga bort. Någon råkat ut för detta ? Hur får man bort det och vad ska man använda i fortsättningen?
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2008-08-25 09:08
    Svara | #2

stigas avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: apr 2006
    W
    338 inlägg
    Gillad 8 gånger
    2 bilder
    Borde kunna gå att få bort med polermedel för rostfritt som tex. DecoBlank. www.decoblank.se

Thermex har sedan bra underhållsprodukter för rostfritt som gör dem lätta att hålla snygga.
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2008-08-26 11:18
    Svara | #3

Junior medlem Medlem: jul 2008
    Söderut
    94 inlägg

3 bilder
    Får passa på att varna!!

Avfettning är för att grundrengöra. Sedan måste du återinfetta stålet igen. Det är hela hemligheten. Billiga produkter lämnar en tjock fettyta som drar till sig damm så därför rekomenderar jag Cromol eller Thermex Nano.

4. 2008-08-26 18:44
    Svara | #4

9 inlägg

Tack för tipsen!

5. 2008-08-26 20:01
    Svara | #5

stigas avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: apr 2006
    W
    338 inlägg
    Gillad 8 gånger
    2 bilder
    Strit > Fungerar nanon bra? Den är ju inte helt gratis har jag för mig...

6. 2008-08-31 02:38
    Svara | #6

Söderut
    94 inlägg

3 bilder
    200:- och fungerar bättre än väntat. Visst blir det inte underhållsfritt men lättare och snyggt!

7. 2008-09-03 00:39
    Svara | #7

Fullvärdig medlem Medlem: dec 2006
    Hallands län
    477 inlägg
    Gillad 20 gånger
    Strit skrev Visa original

Avfettning är för att grundrengöra. Sedan måste du återinfetta stålet igen...
    ...Billiga produkter lämnar en tjock fettyta...
    "Återinfetta stålet"???
    "Tjock fettyta"???

Jag har aldrig hört talas om att stål kan vara fett eller att det kan behöva "återinfettas"; det låter mer som en behandling för trä.

Om vi nu accepterar ovanstående påstående – hur vet dammet om det är en yta som är "återinfettad" med en något dyrbarare produkt eller en "tjock fettyta" efterlämnad från en av kanske många "billiga produkter" när det slår sig ner?
    Fett som fett och ytan i förhållande till det så kallade fettskiktets tjocklek torde väl vara fullkomligt betydelselöst; eller?

För mig – kanske är jag korkad – verkar det som att stålet ska "återinfettas" av något dyrt men bra preparat så det inte får "en tjock fettyta" av något billigt och simpelt dito. Och i så fall låter det som snömos i mina öron. Men, kanske är jag korkad...

/Ronnie

8. 2008-09-03 09:34
    Svara | #8

Nykomling Medlem: jan 2007
    20 inlägg

1 bilder
    Anledningen til att du får "fläckar" på stålet är att det är för torrt, stålet drar till sig fettet du har på dina fingrar. Vissa "stålmedel" är helt omöjliga att få till en snygg yta med, man torkar och torkar men det blir inte bra.

Två medel som jag tycker funkar bra är Miele:s stålrengörning (som då innehåller det viktiga fettet) samt Maison Belle:s ekologiska stålrengörning (innehåller också fett) Maison Belles rengörningsprodukter köper jag på nätet.

Får du som pärlor efter ett tag så har du använt för mycket medel, torka då bara av med en torr trasa.

9. 2008-09-03 16:26
    Svara | #9

Banned Medlem: sep 2008
    Uppsala
    30 inlägg

Har testat Mieles rengöring och det funkar rätt bra men tycker fläkten och diskhon blev flottiga/skitiga så fort igen. min favorit är ett som jag köpte på nätet CL241. Tydligen något som industrin använt under längre tid. Superenkelt, bara spraya och torka av. Vet inte om man får göra reklam men jag köpte det på http://webbgallerian.com
    Stor flaska som räcker länge

10. 2008-09-04 22:43

Söderut
    94 inlägg

3 bilder
    Pysslarn skrev Visa original
    "Återinfetta stålet"???
    "Tjock fettyta"???

Jag har aldrig hört talas om att stål kan vara fett eller att det kan behöva "återinfettas"; det låter mer som en behandling för trä.

Om vi nu accepterar ovanstående påstående – hur vet dammet om det är en yta som är "återinfettad" med en något dyrbarare produkt eller en "tjock fettyta" efterlämnad från en av kanske många "billiga produkter" när det slår sig ner?
    Fett som fett och ytan i förhållande till det så kallade fettskiktets tjocklek torde väl vara fullkomligt betydelselöst; eller?

För mig – kanske är jag korkad – verkar det som att stålet ska "återinfettas" av något dyrt men bra preparat så det inte får "en tjock fettyta" av något billigt och simpelt dito. Och i så fall låter det som snömos i mina öron. Men, kanske är jag korkad...

/Ronnie
    Ja du Pysslar. Man blir sugen på att kanske hålla med dig i din slutrad...
    Det är så lätt som det låter. Rätt fett på stålet och det det blir lättskött och det fastnar inte damm.
    Har även ett husmorstips från min tid i restaurangsvängen. Där tog vi Ajax-skurpulver och blandade med vatten i en hink. Sedan doppa trasa och dra upp och ner i fiberriktningen på stålet. Lite slabbigt att göra hemma men det blev riktigt rent och fint! Sedan tog vi det där snömoset... förlåt återinfettningen Cromol igen och det höll sig fin-fint.

11. 2008-09-05 23:28

Fullvärdig medlem Medlem: dec 2006
    Hallands län
    477 inlägg
    Gillad 20 gånger
    Men lille vän;

Med en dåres envishet (du får gärna hålla med mig även i denna första rad) hävdar jag att du är ute och cyklar när du skriver "återinfetta" stålet. Stål i sig är inte fett och kan inte "återinfettas", du pratar om en simpel ytbehandling av något slag. Och pratar vi (d v s du) om ytans egenskaper så är väl förmodligen skiktets tjocklek av marginell betydelse.

Det är alldeles riktigt att det är klokt att rengöra/polera metaller med rörelser som går i en riktning. Det vet varenda husmor som har silver eller koppar som ska putsas. Men det handlar inte om "fiberriktning" – är du säker på att du inte tänker på trä eller papper? Annars brukar man prata om kristallstruktur när det gäller metaller som är homogena.

Kalla mig gärna petig – eller vad du vill för den delen – men det är lättare att förstå och ta till sig (lita på) rekommendationer som formuleras någotsånär vederhäftigt. Då får man ju en känsla av att personen som ger dem också har kunskaper på området.

MVH
    Ronnie

PS Jag misstänker att produkten Cromol inte är ett fett utan innehåller polymerer av något slag... DS
    Senast redigerad av Pysslarn 2008-09-05 23:49 Anledning: PS

12. 2008-09-07 12:13

ravepers avatar
    Forumgud Medlem: nov 2007
    västragötaland
    2 386 inlägg
    Gillad 209 gånger
    47 bilder
    Billigast och enklast är ju att dra på lite vanlig matolja..

13. 2008-09-08 17:44

9 inlägg

Vet inte om jag ska flika in något i den diskussion som jag från början startat. Jag ville ha ett medel som man kunde putsa rostfria ytor med och var kanske snål när jag köpte det här medlet, kommer inte ihåg vad det kostade men inte var det i klassen 200:-. Problemet nu är att det nästan ser ut som rostfläckar(kanske är det också?) och att jag inte vill göra saken värre än den redan är. Behövs det fett eller kemikalier för att få bort det? Blir lite förvirrad nu när jag försöker följa tråden.

14. 2008-09-09 15:05

Söderut
    94 inlägg

3 bilder
    Tråkigt att höra Lilla Skutt men har du tagit avfettning och sedan låtit ytan stå ett tag är det just det som händer, att det börjar rosta. Rostfritt i vitvaror är ju inte riktigt vad det låter men så är det tyvärr.
    Jag antar att det bara är i begynnelsen och fortfarande kanske inte hunnit bli förändringar i ytan utan bara i färg (för blotta ögat). Då borde du men någon svag rostlösare få bort det men ta det riktigt försiktigt. Så fort du fått bort det så är det bara att testa något av de rekomenderade produkterna ovan för att se vad som passar dig bäst i fortsättningen.
    Det finns 15 ml demo-flaskor med Cromol från Siemens ... Gå in till en Siemens-Plus återförsäljare och fråga efter Cromol så har han säkert en bakom disken han kan bjuda på! Ravepers förslag på matolja vill jag dock inte rekomendera men det fungerar bättre än ingen olja alls!

15. 2008-09-15 22:10

Nykomling Medlem: apr 2008
    stockholm
    41 inlägg
    1 blogginlägg

5 bilder
    Oj, omgiven av rostfritt kök, från kyl och frys till fläkt och köksskåp.
    En droppe Yes i ljummet vatten- krama ur en mirakeltrasa och torka av. Eftertorka direkt med en torr mirakeltrasa och - voila! Helt rent och inget tjafs...Inga repor inga fläckar. Så enkelt och billigt kan det va ibland.

Liknande ämnen

1. Rent glas?
    av Skalman i forum Biobränsle
  2. Hålla rent vatten i granitfontän
    av Pen i forum Trädgård allmänt
  3. Hur hålla rent grusgångar?
    av camli i forum Trädgård allmänt
  4. Hålla rent rostfritt...
    av Charisma i forum Kök