Vi står i valet för ett kök, måste bestämma oss före onsdag och har beslutsångest! :-?
Av Noblessa har vi fått offert på 88000(inkl montering), och vi grovuppskattar likvärdigt kök till ca 65000 (+10000 för hantverksservice) från ikea. Vitvaror, diskbänk, stenskiva uppskattat till exakt samma värde i båda köken (45000kr).
Med montering inräknat i priserna skiljer det ju *bara* ca 10000.
Vad anser ni? Är det värt det? Får man väldigt mycket mera kvalitet för de extra 10000 man lägger?
De har ju bromsning av luckor o de verkade ha flera skåplösningar.
Berodende på hur man ser på saken så....
.... får man ju mera flexibilitet med ikea eller
vi slipper bry oss med en paketlösning.
... Noblessakök är kanske lite roligare än ikea
men miljoner människor kan inte ha fel!
Det skulle hjälpa oss jättemycket om vi fick lite vidgade vyer med era synpunkter !
Tack på förhand!
Av Noblessa har vi fått offert på 88000(inkl montering), och vi grovuppskattar likvärdigt kök till ca 65000 (+10000 för hantverksservice) från ikea. Vitvaror, diskbänk, stenskiva uppskattat till exakt samma värde i båda köken (45000kr).
Med montering inräknat i priserna skiljer det ju *bara* ca 10000.
Vad anser ni? Är det värt det? Får man väldigt mycket mera kvalitet för de extra 10000 man lägger?
De har ju bromsning av luckor o de verkade ha flera skåplösningar.
Berodende på hur man ser på saken så....
.... får man ju mera flexibilitet med ikea eller
vi slipper bry oss med en paketlösning.
... Noblessakök är kanske lite roligare än ikea
men miljoner människor kan inte ha fel!
Det skulle hjälpa oss jättemycket om vi fick lite vidgade vyer med era synpunkter !
Tack på förhand!
Jag tycker ni ska gå på hur köken "känns" när ni tittat på de olika märkena. När man öppnar, stänger, drar osv. Har ingen erfarenhet av Noblessa. Däremot av ikea. Deras stommar har hållit perfekt i både kök och tvättstuga. Luckorna har varit sämre. De med laminat har spruckit, rest sig. De i massivt trä har varit så mjuka att de fått mycket märken och ser väldigt trista ut efter 11 år. Men det är ju mycket möjligt att kvaliteten på ikeas köksluckor idag är bättre än för 11 år sedan!
Känn på lådor och luckor och välj även efter den lucka ni tycker är snyggast. Jag kan tycka att det är värt rätt mycket extra för att få bättre flexibilitet i skåplösningarna och att få en bra leverantör som tar ansvar för helheten och som man kan ha en dialog med både under planering och uppbyggnad. Det är inte bara att åka iväg och köpa skåp, det är så mycket som man måste tänka på för att det ska bli bra i slutänden.
Vi valde Noblessa. Det har varit både bra och dåligt, men vi är iaf nöjda med skåpen. Tänk på att lådorna är ganska grunda (46 cm) så bestickslådor från Ikea passar inte. Å andra sidan kostar dom säkert inte mycket extra om du beställer dom med köket, pga det luriga rabattsystemet.
Lådorna är lätta att justera upp och ner, med små rattar på sidorna, som sedan täcks med små plastlock.
Vi monterade köket själva mot prisavdrag, något vi inte ångrar, för det var ganska enkelt. (Det finns en monterings-dvd att låna, den beskrivning som följer med är ett 23 sidor tjockt (?) häfte på tyska+engelska)
/Ulle
Lådorna är lätta att justera upp och ner, med små rattar på sidorna, som sedan täcks med små plastlock.
Vi monterade köket själva mot prisavdrag, något vi inte ångrar, för det var ganska enkelt. (Det finns en monterings-dvd att låna, den beskrivning som följer med är ett 23 sidor tjockt (?) häfte på tyska+engelska)
/Ulle
Vilken stil ska ni ha på köket? Vi har kollat på bl.a. IKEA och Noblessa, och vi tyckte nog att Noblessa hade bättre variation på utbudet. Deras Castello, med lite gammaldags charm, gillade vi verkligen.
Hej!
Tack för era tips såhär långt.
Vi hade tänkt oss slät vit lucka, så både på IKEA o hos Noblessa har vi hittat det vi gillar. (Nu har jag varit på Home också dessutom, offerten blir klar imorgon!).
Sen är det granitskiva+rostfri diskbänk, så det blir ganska enkel ren stil. Vi väger för o nackdelar, o diskuterade ikväll utan att komma fram till nåt :-/, suck det är jobbigt dethär! Det är kampanjer o leveranstider som tvingar oss till ett snabbt beslut.
Hursomhelst, hittade en sak som är annolunda med Ikea o Noblessa. På ikea är det vitmålad träfiberskiva men noblessa/home har de vitmålad MDF. Nån som vet hur materialet skiljer sig egenskapsmässigt?
>Tänk på att lådorna är ganska grunda (46 cm)
Det var en nyhet för mig! Undrar hur det kommer sig att Noblessa har så grunda lådor? Vart har centimetrana tagit vägen?
>bra leverantör som tar ansvar för helheten och som man kan ha en dialog med både under planering och uppbyggnad
Jo, absolut, det är en stor fördel att kunna beställa allt på ett ställe och veta att det inte är felmätt 5mm nånstans.
>ser väldigt trista ut efter 11 år.
Intressant! Synd att Noblessa har funnits så länge så man vet hur de ser ut om 11 år!
Tack för era tips såhär långt.
Vi hade tänkt oss slät vit lucka, så både på IKEA o hos Noblessa har vi hittat det vi gillar. (Nu har jag varit på Home också dessutom, offerten blir klar imorgon!).
Sen är det granitskiva+rostfri diskbänk, så det blir ganska enkel ren stil. Vi väger för o nackdelar, o diskuterade ikväll utan att komma fram till nåt :-/, suck det är jobbigt dethär! Det är kampanjer o leveranstider som tvingar oss till ett snabbt beslut.
Hursomhelst, hittade en sak som är annolunda med Ikea o Noblessa. På ikea är det vitmålad träfiberskiva men noblessa/home har de vitmålad MDF. Nån som vet hur materialet skiljer sig egenskapsmässigt?
>Tänk på att lådorna är ganska grunda (46 cm)
Det var en nyhet för mig! Undrar hur det kommer sig att Noblessa har så grunda lådor? Vart har centimetrana tagit vägen?
>bra leverantör som tar ansvar för helheten och som man kan ha en dialog med både under planering och uppbyggnad
Jo, absolut, det är en stor fördel att kunna beställa allt på ett ställe och veta att det inte är felmätt 5mm nånstans.
>ser väldigt trista ut efter 11 år.
Intressant! Synd att Noblessa har funnits så länge så man vet hur de ser ut om 11 år!
En stor fördel med IKEA, som jag ser det, är att dom med säkerhet finns kvar om både 10 och 20 år. Tröttnar man på luckorna så är det inte en jättekostnad att byta ut dom.
Min erfarenhet av IKEA´s kök är att de är bra kvalitet på dom. Köket i min förrförra lägenhet hade ett 10 år gammalt kök med billiga, folierade luckor. Luckorna var visserligen fula i sig men helt intakta efter 10 års inte allt för varsam behandling. Stommarna var även dom av bra kvalitet. Betydligt bättre än i förra lägenhetens Vedum kök där den 80 breda kokbokshyllan bågnade (vilket den inte gjorde i IKEA-köket).
Det kök som jag har upplevt som sämst kvalitet är Kvänum köket i huset vi bor i nu. Det är 10 år gammalt och har hanterats av ett äldre, skötsammt par. Stommarnas laminat har släpp på massor av ställen, gångjärnen är näst intill självöppnande (har försökt justera men det blir inte bättre) och laminatbänkskivan är sprucken på flera ställen.
Min erfarenhet av IKEA´s kök är att de är bra kvalitet på dom. Köket i min förrförra lägenhet hade ett 10 år gammalt kök med billiga, folierade luckor. Luckorna var visserligen fula i sig men helt intakta efter 10 års inte allt för varsam behandling. Stommarna var även dom av bra kvalitet. Betydligt bättre än i förra lägenhetens Vedum kök där den 80 breda kokbokshyllan bågnade (vilket den inte gjorde i IKEA-köket).
Det kök som jag har upplevt som sämst kvalitet är Kvänum köket i huset vi bor i nu. Det är 10 år gammalt och har hanterats av ett äldre, skötsammt par. Stommarnas laminat har släpp på massor av ställen, gångjärnen är näst intill självöppnande (har försökt justera men det blir inte bättre) och laminatbänkskivan är sprucken på flera ställen.
Vet inte om det är viktigt i sammanhanget men:
Jag har byggt både IKEA och noblessa kök, och upphängningen i IKEA skåpen är mycket enklare att arbeta med än i Nobelssa. I Nobelssa-skåpen borrar du hål i en regel och skruvar fast/hänger skåpet i denna. Endast liten justeringsmån efter borrat hål om man använder "plattskalleskruv". I IKEA skåpen kan du justera skåpet ca20(?)mm pga upphängningsanordningen.
Bara en detalj...i mängden
Jag har byggt både IKEA och noblessa kök, och upphängningen i IKEA skåpen är mycket enklare att arbeta med än i Nobelssa. I Nobelssa-skåpen borrar du hål i en regel och skruvar fast/hänger skåpet i denna. Endast liten justeringsmån efter borrat hål om man använder "plattskalleskruv". I IKEA skåpen kan du justera skåpet ca20(?)mm pga upphängningsanordningen.
Bara en detalj...i mängden
Var det nyligen? Vi monterade våra skåp för ett par veckor sedan och överskåpen hänger man på en skena, skåpen kan sedan enkelt justeras med en skruvmejsel inifrån innan de låses fast mot väggen. Inte svårt alls 
/Ulle
/Ulle
Förresten "mish" så är Noblessas lucka inte målad, det är laminat på MDF skivan. Finishen är jättesnygg tycker jag, kolla andra luckor som är blanka lite från sidan så ser du skillnad, de är ofta lite vågiga... MDF är mer formstabilt än spånskivan och tyngre.
Det jag tyckte var jobbigt med Noblessa var att hela summan måste betalas innan köket levereras, är det så även hos andra?
/U
Det jag tyckte var jobbigt med Noblessa var att hela summan måste betalas innan köket levereras, är det så även hos andra?
/U
se där!Misse_o_Mojje skrev:
Nä det var nog ett år sedan jag gjorde det. Det du beskrive låter mycket bättre än det jag bråkade med.
Så, nu är delt klart. Vi var på Ikea och köpte köket! Vilken lättnad att äntligen bestämt oss!
Vi ville ha vita släta, matta luckor, vilket fanns på alla ställen. Kvaliten kan såklart skifta, men efter att ha läst inlägg i ämnet så bestämde vi oss för att lita på IKEA.
Leveranstiden vägde tungt i vårt val. Home kunde leverera slutet juni, Noblessa slutet juli. Det kändes trist att rulla tummarna i en månad när vi kunde komma igång i helgen om vi valde ikea. (Kvik valde vi bort då de står på sockel)
Vi bytte ut en del standard skåp-lösningar med egna ihopplock (dvs köpa tom stomme och sen välja inredning som vi gillade) och det kändes bra att det gick att fixa lite sånt på ikea också.
>>Jag vill bara påpeka att Noblessas kök inte är någon nybörjare på marknaden.
Jo, jag märkte det när jag lästelängt bak i katalogen!
>Nobelssa-skåpen borrar du hål i en regel och skruvar fast/hänger skåpet i denna.
Nu vet jag inget om att sätta upp skåp, men oftast sitter de direkt i väggen?
Jag måste läsa på dethär nu!
>Noblessas lucka inte målad, det är laminat på MDF skivan.
Jasså! Innebär att den är tåligare än bara målat antar jag?
Läste dessutom att "träfiberskiva" som det står i IKEA har var MDF det också....
Till slut, tack alla för era inputs till valet av köket! Nu kommer jag behöva goda råd om monteringen istället
Vi ville ha vita släta, matta luckor, vilket fanns på alla ställen. Kvaliten kan såklart skifta, men efter att ha läst inlägg i ämnet så bestämde vi oss för att lita på IKEA.
Leveranstiden vägde tungt i vårt val. Home kunde leverera slutet juni, Noblessa slutet juli. Det kändes trist att rulla tummarna i en månad när vi kunde komma igång i helgen om vi valde ikea. (Kvik valde vi bort då de står på sockel)
Vi bytte ut en del standard skåp-lösningar med egna ihopplock (dvs köpa tom stomme och sen välja inredning som vi gillade) och det kändes bra att det gick att fixa lite sånt på ikea också.
>>Jag vill bara påpeka att Noblessas kök inte är någon nybörjare på marknaden.
Jo, jag märkte det när jag lästelängt bak i katalogen!
>Nobelssa-skåpen borrar du hål i en regel och skruvar fast/hänger skåpet i denna.
Nu vet jag inget om att sätta upp skåp, men oftast sitter de direkt i väggen?
Jag måste läsa på dethär nu!
>Noblessas lucka inte målad, det är laminat på MDF skivan.
Jasså! Innebär att den är tåligare än bara målat antar jag?
Läste dessutom att "träfiberskiva" som det står i IKEA har var MDF det också....
Till slut, tack alla för era inputs till valet av köket! Nu kommer jag behöva goda råd om monteringen istället
Har haft otroligt dåliga erfarenheter från Noblessa som liknar riktiga skojjarfasoner. Efter att ha googlat lite märker jag att jag är långt ifrån ensam. Reklamationsnämnden har mängder av ärenden uppe och de har besökt Sverker i Plus flera gånger. Så kan inte annat än ge ett varningens finger om ni tänker ge er in i en affär med dem. 

Du kanske skulle utveckla dina erfarenheter som folk vet vad specifikt de ska akta sig för?Niklas_ skrev:Har haft otroligt dåliga erfarenheter från Noblessa som liknar riktiga skojjarfasoner. Efter att ha googlat lite märker jag att jag är långt ifrån ensam. Reklamationsnämnden har mängder av ärenden uppe och de har besökt Sverker i Plus flera gånger. Så kan inte annat än ge ett varningens finger om ni tänker ge er in i en affär med dem.![]()
Jag är partisk i frågan, eftersom jag väntar på ett kök från Noblessa, men jag har inte haft några problem alls hittils. Sedan är det ju så klart skillnad mellan butik och butik även om det är samma namn på skylten.
Jaja, jag försöker fortsätta i en tråd där problem med Noblessa redan är på tapeten.
Jag vill minnas att det finns fler, där Noblessa får ordentligt på tasken.
Men i vilket fall.
Nu var Noblessa i blåsväder igen på TV4's nyheter:
http://nyhetskanalen.se/1.1115959/2009/07/29/manga_missnojda_med_nya_koket
Jag vill minnas att det finns fler, där Noblessa får ordentligt på tasken.
Men i vilket fall.
Nu var Noblessa i blåsväder igen på TV4's nyheter:
http://nyhetskanalen.se/1.1115959/2009/07/29/manga_missnojda_med_nya_koket