Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Nov 2005

Inbyggnadsmicro ?

hej ,

När vi nu beställer kök så skall husfabrikanten ha närmare 6.000 kr för en inbyggnadsmicro (siemens). Kan man sktrunta i den tycker ni och köpa en själv ?
    Vad kostar de? Man kan säkert få "hålet" för inbyggnad ändå.
    Det är Ballingslövinredning i köket. Det känns jobbigt att betala överpris för en micro.

2.    länk #2
    Junior medlem Medlem: Jun 2006
    Ålder: 31
    Län: Västra Götaland

Re: Inbyggnadsmicro ?

Har precis samma problem. Jag bara vägrar att betala 2000:- eller mer för en inbyggnadsmikro. Helt vansinnigt!! Tom Ikea tar runt 3000:- för en sådan här mikro. Vi skall nog strunta i det och ha enbart en inbyggnadsugn. Det finns ju även kombinerade ugnar/mikro som skall funka bra.

Min kompis köpte en dyrare "märkesugn", och köpte en vanlig mikro, som passade i färg och stoppade i hålet. Såg helt ok ut.

3.    länk #3
    jessicaodannes avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Mar 2006

En inbyggnadsmicro kostar från 6000kr och uppåt, så priset är rimligt. Självklart kan du få "hålet" och köpa till en micro själv senare.
    Det vi dock står och funderar på är om det är värt att betala 7000kr för en inbyggnadsmicro när du kan få en vanlig med samma funktioner för 1500kr. Den enda skillnaden är då att den ena går att bygga in. Således handlar det enbart om utseende.

Vi är kluvna, ena dagen tycker jag att det är värt det, nästa inte.

Om någon vet en annan anledning till att inbyggnadsmicro är bättre, berätta.
    Läs om vårt bygge på www.dromhusihuddinge.blogspot.com

4.    länk #4
    Fullvärdig medlem Medlem: Aug 2006
    Län: Västernorrland

Det är snyggare och du slipper se sladden som hänger
    En inbyggnadsmicro kan du få för mellan 4000 - och uppåt om du väljer ett känt kvalitetsmärke. Såg en för runt 2000 som säker också är helt okey.

Jag har valt en inbyggnadsmicro från bosch och så här efteråt tycker jag det är värt den extra kostnaden.

5.    länk #5
    Forumgud Medlem: Aug 2005
    Län: Stockholms län
    Blogginlägg: 22

Till köket som vi håller på att bygga tänkte vi på inbyggnadsmicro, mest för utseendets skull antar jag. Men när vi tittade på priserna konstaterade vi också att det var relativt dyrt. Då upptäckte vi att vi för 3-4 tusen till kunde få en kombiugn med samma inbyggnadshöjd som en micro men med varmluft, grill och micro.

Eftersom vi kan tänka oss många situationer när vi i vår stora familj kan ha nytta av en extra ugn så blev det en sån. Den är visserligen t o m något dyrare än den vanliga stora inbyggnadsugnen som vi också ska ha (som i o f s inte är någon toppmodell) men vi tyckte ändå att det kändes som mer för pengarna än en vanlig inbyggnadsmicro. Förutsätter förstås att man tror att man kommer att ha en hel del användning för en extra ugn, annars är det ju bortkastat.

Enda kruxet med kompaktugnen är att luckan öppnas nedåt precis som en vanlig ugn, vilket kanske kan göra det besvärligt att ta ut saker ur den om den sitter högt. Så vi har faktiskt tänkt prova att montera den stora ugnen överst, för den är sidoöppnad. Visar det sig bli fult eller opraktiskt i praktiken kan vi ju alltid flytta om dem.
    Jag är forumgud bara för att jag renoverar så erbarmligt sakta.

6.    länk #6
    Gudfader Medlem: Mar 2004
    Län: Stockholm

Det finns kompaktmicros som har sidohängd lucka.

7.    länk #7
    Fullvärdig medlem Medlem: Aug 2006

Bor i lägenhet, och bänkytan är begränsad trots att vi har satt igen ena dörren med bänkskiva på cirka 120 cm. Med andra ord det finns inte plats för en micro på bänken, men en micro behöver vi.

Vår står i ett bänkskåp, förvisso få av dem med för min del och egentligen behövs de för förvaring, men hellre under bänken än på. Så om du kan undvara något underskåp, och helt slipper se den är väl rätt härligt 8-)

Kom bara ihåg att ha dörren öppen när ni använder den för att ventilera... vet ej om det behövs, men jag tar det säkra före det osäkra.

8.    länk #8
    Junior medlem Medlem: Mar 2004

Jag skulle vilja ha en inbyggnadsmikro som man kan öppna luckan framåt/nedåt, som på en normal ugn!!! Men det verkar inte finnas. Min gamla fristående Philipsmikro från 1992 klarar det. Men nu vill jag också bygga in. Ikeas vita för 2995 hägrar, men tänk en mikro där man kan fälla luckan framåt. Det vore grejer.

(Och vitt ska det vara... har jobbat på slakteri 8 somrar i min ungdom och fått nog av rostfritt och vitt kakel ;D )

9.    länk #9
    Fullvärdig medlem Medlem: Mar 2004

Om du köper en vanlig mikro att placera i ett hål för inbyggnadsmikro, kolla upp hur det är med ventilationshål och minimiavstånd på mikron. Höll på att sluta illa för våran del med ventilationshålen dikt mot bänkskivan ovanpå.

10.    länk #10
    Junior medlem Medlem: Feb 2006

Hade samma tankeproblem och det slutade med att micron står idag i ett högskåp. Då syns den inte. Det enda man måste tänka på är att ha dörren öppen när man kör den. Men när man väl micrar så är det ändå i kortare intervaller så... Då kan man välja vilken micro man vill hur ful den än är
    /Dette

11.    länk #11
    Senior medlem Medlem: Jul 2004

Vi köpte en vanlig microoch byggde in den själva i ett ugn/micro skåp.

12.    länk #12
    Fullvärdig medlem Medlem: Mar 2006

Jag köpte en inbyggnadsmicro avsedd för ett 50 cm brett väggskåp, det är en rostfri från Bosch/Siemens och kostade 5000 pix. Den var absolut värd pengarna tycker jag. Snyggt och praktiskt.

13.    länk #13
    ¤ akila ¤s avatar
    Senior medlem Medlem: Jun 2006
    Län: Jönköping

Skulle aldrig betala flera tusen för en micro! Därför kommer den få stå i skåpet över inbyggnadsugnen. Men den extra luckan (skåpsluckan) kanske kan va irriterande för er som använder micron flera ggr/dag, då kan det motivera att betala lite mer.

14.    länk #14
    Nykomling Medlem: Feb 2006

Den överlägset billigaste inbyggnadsmikron jag hittat finns på Jula för 1895:- av märket Exido. Riktigt snygg verkar den vara oxå. Blir nog en sån för oss om vi väljer en inbyggnadsvariant.

Om inte den funkar så har Elgiganten en liknande för 3000:- av märket Upo.

Mvh Henke

15.    länk #15
    Fullvärdig medlem Medlem: Jun 2004

Vi gjorde som "Dette" placerade micron i ett högskåp, funkar klockrent

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42