Diskmaskinen läcker - för ett par timmar sedan började det rinna ut vatten på köksgolvet. (Tur man har "balja" under diskmaskinen...)

Jag kopplade ifrån diskmaskinen och drog den till över tröskeln in i tvättstugan där det är våtrumsmatta. Efter ha torkat golv och pluggat igen tillvattnet så började jag inspektera diskmaskinen, en Whirlpool ADP 930, från 90-talet.

Jag skruvade loss plåtsidorna och noterade att det var fullt med vatten kvar i "bottentråget". Varifrån vattnet kommer vet jag inte, det är himla svårt att förstå var läckan sitter.

Finns det någon här som kan tipsa om var man ska börja leta?

(Är det här ens rätt forum?)

Nere under maskinen så finns det en mängd detaljer av gummi, både slangar och ofta hela "tråg" av gummi. Ofta är det där det läcker. Där finns också 2 pumpar. En stor som driver själva disken, och en avloppspump. Även pumparna kan läcka.

Vi hade i förra huset en maskin som var ca. 10 år. Den började läcka lite efter varje disk, kunde aldrig uppfatta var vattnet kom ifrån. En gång låg jag på golvet och tittade in till "maskineriet" under en hel disk. Det kom inte en droppe. En halvtimma efter att den slutat diska så låg den vanliga pölen där igen.

Det visade sig att det var en spricka på ÖVERSIDAN av slangen som ledde vatten in i den stora cirkulationspumpen som går under disken. Den sög alltså in vatten igenom den slangen, så att så länge pumpen gick så läckte inget ut. Efter att disken gått klart och avloppspumpen pumpat ut vattnet, så blir det ju alltid lite vatten kvar i avloppslangen det rinner tillbaka in i maskinen, och då läckte det ut genom den spruckna slangen.

Vid lite närmare betraktande så hittade jag begynnande sprickor i över 10 olika slangar och gummidetaljer under maskinen, och valde att skrota istället för att fixa felet.

Tack för svaret! Jo, det blir väl så jag får göra, köra diskmaskinen samtidigt som jag ligger och tittar in i den.

Jag tänker dock INTE köra den i köket där det är parkettgolv, och tyvärr finns det ingen 3/4"-ansluting i tvättstugan så jag måste fixa vattenanslutningen först. Finns förhoppningsvis 1/2" till 3/4" på Clas Ohlson, på väg hem från jobbet.

Jag återkommer i kväll med senaste nyheter!

Nu har jag kopplat in diskmaskinen och provstartat. Men det verkar tyvärr som om den hamnat i någon sorts baklås för det enda den gör är att ta in vatten och släppa ut vatten. (Inget vatten passerar däremot diskmaskinens "tvättrum".)

Jag har testat att hålla startknappen intryckt en längre stund för att komma ur läget, men det haft inte haft någon verkan.

Så nu står jag rådvill.

Efter ännu ett tags funderande och testande har jag sett att maskinen fyller på vatten i full fart samtidigt som den pumpar ut vatten. Efter några minuter kommer det då vatten ur en liten slang framme till höger (översvämmningsevakuering?) som rinner ut i bottentråget.

Antagligen var det detta som hände igår kväll, för jag noterade då att det var vattendroppar i den här slangen.

Så frågan är varför är det på detta viset?

A) Programmet är trasigt och vet inte vad det håller på med?

B) Någon pump som ska trycka in vattnet i tvättrummet är ur funktion?

C) Jag har ingen aning...

Alla moderna maskiner (typ 95 och framåt) har någon form av översvämmningsskydd. Ofta fungerar de så att det ligger en sensor i bottentråget (där det alltså inte skall finnas vatten), om där kommer vatten så startar avloppspumpen direkt, och den har en extra sugslang som går ned i tråget och suger. Denna säkerhetsfunktion fungerar på många maskiner trots att de är avstängda. Normalt så skall den i det läget stoppa vattenintaget också.

Det är inte så att slangen du ser kommer från avloppspumpen. Funderar på vad som händer om det blir stopp elller halvstopp i avloppslangen, då kanske pumpen kan trycka ut vatten via sugslangen. Du är sker på att avloppspumpen verkligen går?

Många maskiner har funktionen att de alltid börjar programmet med att köra avloppspumpen en stund, för att vara säkra på att maskinen är tom innan de fyller på. Men att den tar in vatten samtidigt som den pumpar ut låter skumt.

hempularen skrev:
Alla moderna maskiner (typ 95 och framåt) har någon form av översvämmningsskydd. Ofta fungerar de så att det ligger en sensor i bottentråget (där det alltså inte skall finnas vatten), om där kommer vatten så startar avloppspumpen direkt, och den har en extra sugslang som går ned i tråget och suger. Denna säkerhetsfunktion fungerar på många maskiner trots att de är avstängda. Normalt så skall den i det läget stoppa vattenintaget också.
Översvämmningsskyddet verkar inte ha med det hela att göra. Nu är bottentråget torrt, men maskinen krånglar ändå. (Sedan kan man fråga sig ifall det fungerade igår, för det var mycket vatten i bottentråget.)

Det är inte så att slangen du ser kommer från avloppspumpen. Funderar på vad som händer om det blir stopp elller halvstopp i avloppslangen, då kanske pumpen kan trycka ut vatten via sugslangen. Du är sker på att avloppspumpen verkligen går?
Avloppspumpen verkar fungera utmärkt. Det forsar vatten ur den så att vasken inte hinner med.

Slangen jag pratar om är en liten, tunn slang, cirka 13 cm lång och går vid "frambenet". (Dessutom finns en motsvarande på vänster sida.) De mynnar på bottentråget. Exakt varifrån de fylls på kan jag inte se, men det verkar som om det är dubbelbottnad plåt längst fram i botten och troligtvis kommer det genom den undre plåten. (Kan det ha något med dolt värmeelement att göra?)

Många maskiner har funktionen att de alltid börjar programmet med att köra avloppspumpen en stund, för att vara säkra på att maskinen är tom innan de fyller på. Men att den tar in vatten samtidigt som den pumpar ut låter skumt.
Den tar in vatten hela tiden. Med jämna mellanrum pumpar den dessutom ut vatten med full fart. Jag har försökt styra maskinen genom att stänga av tillvattnet, men den bangar ändå ur och står bara och blinkar.

Nu har jag pratat med servicefirman i 20 minuter - fantastiskt hjälpsamma! Slutsatsen är att vilken del det än är som är trasig kostar den 725 - 1600 kr, vilket är för dyrt för en såpass gammal maskin. Så det blir till att investera i en ny.

Papptallrikar under helgen mao. Jag vägrar handdiska...

En liten fundering, den tar in vatten hela tiden säger du, tar den bara in vatten när den är påslagen, eller forsar det in så fort du öppnar kranen, oavsett om maskinen är på eller inte?

Det jag är ute efter är om inloppsventilen har hängt upp sig. Om den klarar av att stänga när maskinen är avstängd, så är den troligen OK, men om den alltid är öppen så borde det kunna vara den som behöver bytas.

hempularen skrev:
En liten fundering, den tar in vatten hela tiden säger du, tar den bara in vatten när den är påslagen, eller forsar det in så fort du öppnar kranen, oavsett om maskinen är på eller inte?

Det jag är ute efter är om inloppsventilen har hängt upp sig. Om den klarar av att stänga när maskinen är avstängd, så är den troligen OK, men om den alltid är öppen så borde det kunna vara den som behöver bytas.
Inloppsventilen stängs då strömmen bryts, antingen genom att stänga av maskinen eller dra ur kontakten. (Precis som den ska fungera.)

Detta ansåg servicefirman tyder på fel i elektronik-boxen som styr inloppsventilen. Det finns två boxar i just min maskin, pris 800 kr samt 1600 kr.

För den delen kostar ny inloppsventil 725 kr.

Nya diskmaskinen anlände i går em. Den är nu installerad och en prydnad för köket. Däremot har vi inte fyllt den ännu, så premiärdiskningen sker först i kväll!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.