Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
...
  1.    länk #1
    Senior medlem Medlem: Feb 2006
    Län: Skåne
    Blogginlägg: 49

Universalmät ditt kök!

Jag har länge funderat på varför det inte finns något smart sätt att mäta skåpsvolym i ett kök. Att jämföra bänkyta är rätt enkelt, det gör man ju med ögon och ett snabbt överslag.

Jag har gjort en liten kalkyl, där man kan fylla i sina skåp man har i köket, och dra ifrån vitvaror, för att få en summa på hur stort ert kök är.

Just nu bor jag i en liten lägenhet, och vi har det fantastiska köksmåttet 311... :-)

I min förra lägenhet där jag bytte kök hade jag 591, i sommarstugan 370 och i huset vi tittar på planerar vi för ca 750-850.

Är det så stort ett familjekök bör vara? Vad tycker ni? *
    Bifogade filer Bifogade filer

2.    länk #2
    Senior medlem Medlem: May 2006
    Län: Stockholm

Re: Universalmät ditt kök!

Är det ett mått som du "tagit fram", eller är det något som används som jämförelse?

Vårt nya kök är 680 ca, men jag vet inte vad det säger i förhållande till ett normalt behov.

/alacs
    Radhus från 60-talet som renoveras för fullt!

Jag finns på http://alacs.blogg.se

3.    länk #3

Det säger hur mycket skåp du har i köket, hur mycket volym. Det intressanta är ju att vi här måste skapa en standard, tänk dig den dagen som det står på Ikea att "ett mycket rymligt kök med förvaring för den stora familjen, köksvärde 845" då vet vi att vi har lyckats, eller det står i någon flashig inredningstidning "smart förvaring i kök på 550"

4.    länk #4
    Junior medlem Medlem: Nov 2005

Ok, vi fick 847 om jag räknade rätt,,,detta tror vi att vi ska bli nöjda med!

Catrin

5.    länk #5
    Nykomling Medlem: Jun 2005

Är jag helt kocko?? Jag lyckas inte skriva in mina mått!! :-/

6.    länk #6

man fyller i bredden på sina skåp däruppe, så det blir "listor" med värden typ:

60
    60
    80
    40 osv...

Då får man ett stort mått, som sedan sjunker när man drar ifrån sina vitvaror.

Måttet på 850 är nog bra, något för storfamiljen :-)

7.    länk #7
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2006

Verkar bra, vi kan väl köra detta som världstandard. Kontakta boverket.
    BTW mitt nya kök fick värded 886. Toppnotering eller

8.    länk #8

Oj, då är vårt planerade 990, låter mycket
    http://www.byggahus.se/forum/kok/9113-har-kommer-mitt-koksforslag.html
    så här tänker vi

9.    länk #9

Det som vi har nu, vilket jag tycker är pytte är då knappt 500. Låter åxå mycket tycker jag.

10.    länk #10
    pinebars avatar
    Moderator Medlem: Aug 2005

Intressant....
    Ska kolla mitt kök... men vad är högskåp kont?

/pinebar

11.    länk #11

hmm, finns nog en del förfinande att göra, högskåp kont är kontinental, alltså 211 cm högt, till skillnad från fullhöjd som är 233.

Har ni koll på vitvarorna, så ni plockar bort dem ordentligt :-) det var det som var lurigast att få till...

12.    länk #12

Zneckan, jag fick ditt till 987 enligt ritningen, så att du fick det till 990 verkar stämma bra. Trevligt kök förresten :-)

13.    länk #13
    Nykomling Medlem: May 2005

1117 Det vi hadde innan hadde dock fler skåp, detta känns rätt OK inget städskåp innräknat det har vi i hallen.

14.    länk #14
    Moderator Medlem: Feb 2005
    Inloggad

1113 har vi. Ändå har vi fått skrota en del köksprylar (välbehövligt) när vi flyttade in i det nya köket.

15.    länk #15

Ett stort kök är alltså en bit över 1000, kanske så att små lägenhetskök är upp till 500, stora lägenhetskök är 500-800, små villakök är 650-850, medium villa 850-1000, och stora villakök alltså över 1000? Eller ska man justera på något annat sätt?

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42