Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2004

Tips på bra knivslip

Fick en fin (Global) kökskniv i julklapp. Jag har hunnit bereda en del mat med den och frugan har skurit av sig fingertoppen så än så länge är den vass. Men vad ska man använda för att håla skärpan? Ska hon hålla på att skära i människoskelett så lär den väl snart bli ovass... Tittar man på Globals hemsida så är det handslip som gäller och det verkar bara finnas 7 pers i värden som kan slipa en kniv på rätt sätt... Finns det någon bra (gärna elektrisk) slipmaskin för köksknivarna?

2.    länk #2
    Nykomling Medlem: Oct 2005

Re: Tips på bra knivslip

Hej,

Trevligt att du är nöjd med din nya kniv. Vassa knivar är ett måste i köket!

Nåväl, undvik elektriska slipar (för hembruk) som pesten. Så vitt jag vet använder alla för höga varvtal vilket leder till överhettning av bladet med förlorad härdning som följd (den kommer då aldrig att hålla skärpan efteråt).

En enkel lösning är Minosharp (finns på välsorterade köksaffärer) som är en keramisk handslip med grov och fin rulle (väldigt lik IKEAs och Fiskars fast ytterligare en rulle och andra slipvinklar), kostar ca 4-500 kronor. Köper man Minosharp + kan man även slipa andra knivar med flackare vinklar än Global. Glöm inte att fylla behållaren med vatten!

Ett svårare men bättre alternativ är att köpa en japansk vattensten (1000/6000 grit är en bra startkombination), risken är dock att du skadar kniven så öva på billiga först....

Lycka till!

3.    länk #3

Manuellt arbete får det bli. Hittade Minosharp på Culina.se för drygt 300.-. Där stod t.o.m. modellbeteckningen på dom Globalknivar den är anpassad för. Tack för tipset!

4.    länk #4
    Nykomling Medlem: Dec 2006

Om du vill ha din Global kniv lika skarp alltid, MÅSTE du köpa en diamantslip! Alla andra slipmetoder förstör Global knivarna totalt! Jag vet av dyrbar erfarenhet detta . Diamantslip är dyr, men vill man ha Globalknivar skarpa och bra, är det en "billig" en gångskostnad.

5.    länk #5
    Senior medlem Medlem: Feb 2005

Köp en handslip med rulle. De är lätta att använda och då får du rätt eggvinkel.

6.    länk #6
    Nykomling Medlem: May 2006

Har jobbat lite proffesionellt med knivar. Man behöver inte slipa sina knivar hemma särsklit ofta. Det man normalt gör är att man skärper eggen med ett knivstål. Knivstål finns att köpa lite varstans. Global har ett till sina knivar i ett keramiskt material, om det är bra vet jag inte. Några snabba drag med knivstålet så är kniven vass igen.
    Slipningen deformerar klingan och på sikt så förlorar du geometrin på eggen som amatörslipare.
    Så slipa bara då du inte kan få skärpa med knivstålet.

7.    länk #7
    Nykomling Medlem: Nov 2006

Intressant som Dunde skriver, men är det inte svårt att slipa med knivstål? Vinkeln, att inte kniven "studsar" på stålet, att man tar lika mycket på båda sidorna, att hålla ett jämnt tryck - även i böjen längst ut. Det är mina tvivelaktigheter.

Anders

8.    länk #8
    Nykomling Medlem: Oct 2005

Jag har liten erfarenhet av att använda diamantbrynen annat än för "grovslipning" (typ Fällkniven DC och DMTs grövre varianter) , men jag gissar att försiktiktighet är bra om man ger sig in på den stigen.

Skärpstål är väl främst avsett att räta ut eggen då den inte är rak, det ger en egg som skär bättre, men är eggen sliten hjälper inte detta. Att använda Globals keramiska pinne är ett dyrt alternativ, det finns billiga "kopior" och bara de är släta (och keramiska, Globalknivarna ligger på HRC 57-58 vilket är något hårdare än "vanliga" knivar och behöver därför en hårdare pinne) så funkar det. Men helt riktigt är att om man stålar (och sköter) sin Global ofta kommer man inte behöva skärpa den mer än kanske 1 gång om året i ett hemmakök.

Tror att den enklaste (och säkraste) vägen för den ovane knivsliparen ändå är en Minosharp. Den fina rullen sliter inte nämnvärt på eggen, dock har den som alla rullar nackdelen att kniven blir osymmetriskt slipad de yttersta och innersta 3 mm (pga geometriproblem av att man slipar genom en "sned" rulle). Men hyfsat vass blir den.

9.    länk #9

Mycket intressant! Med era inlägg har jag fått lite mer att söka på och hittat mycket om skärpa, slipvinklar, material m.m. En del är väl lite overkill för en hobbykock som jag men ska man köpa ett verktyg att skärpa knivar med så kostar det ju inte så mycket extra att köpa rätt...

10.    länk #10
    Fullvärdig medlem Medlem: Aug 2006

Tala gärna om vad du kommer fram till. Jag har också ett par hyfsat nya Global-knivar i lådan och även om jag är duktig och använder det keramiska brynet ganska ofta och håller knivarna vassa så är de inte lika vassa som precis när man fick dem.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
14 maj 07:26
jorsm
10 maj 14:32
Marlene Eskilsson
8 maj 22:12
Heidi Mikalsen
8 maj 14:18