Står i valet av vilka häll jag skall välja till mitt helt snart nyrenoverade kök? Får väl först fram säga att jag inte har tillgång till gas och därav har jag egentligen bara två alternativ, induktion- eller vanlig spis/glaskeramikhäll?

Jag har sökt, läst på en hel del här på forumet men även externt, bl a. på:
http://www.kopguiden.konsumentverke...uide.asp?lngCategoryId=1465&lngArticleId=3148
http://sv.wikipedia.org/wiki/Induktionshäll
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kokplatta
http://www.induktion.se/induktion.asp
http://www.alltombostad.se/Kok/_Artiklar_Kok/Ej_publicerade/Induktionsspisen_ger_snabbare_varme/

Men det hade varit roligt med lite tips och trix från personer som lagat mat med diverse system och vet "de riktiga för- och nackdelarna".

Jag har hört en myt om att om man exempelvis har en slev i en gryta så får man inte dunka av matresterna/såsen, detta för att inte droppa på bänkskivan på vägen till diskhon, för då kommer induktionshällen att gå sönder vilket en vanlig spis/glaskeramikhäll inte gör. Sant? Ifall det är sant, hur kommer det sig?

Hur känsliga är touch-knapparna för matos, stekskvätt etc.? Och om så är fallet att de är känsliga, vad tänkte tillverkarna med?

Hur bra står sig Ikea's/Whirlpool vitvaror mot andra tillverkare?

EDIT: Gjorde lite andra sökningar och fick upp mycket mer information här på forumet. Men vore som sagt trevligt att få svar på min "myter".

Jag har egentligen inte svar på så många av dina frågor, men jag kan säga att om jag valt en "vanlig" spishäll så hade jag ångrat mig så mycket att jag inom ett år hade övervägt att byta. när man i efterhand funderar över att man över huvudtaget funderat över att välja något annat än induktion så undrar man hur man tänkt.

nej, som sagt välj en induktionshäll. det är grymt bra.
Och jag menar, tillverkarna gör väl inget som är så känsligt att det går sönder för att man slår av skeden mot kastrullen...!!!

Vad är det som är så bra då?? för mig handlar det om de snabba uppkokningstiderna, hur snabbt man kan börja steka etc. det är oslagbart. för att inte tala om hur snabbt det slutar stormkoka när man sänker några steg.

och som sagt. de sista tusenlapparna det kostar att få en induktionshäll är väldigt få i en hel renovering så sluta fundera på det och köp dig en induktionshäll...

Enda grejen som du kan tänka på är din befintliga samling av grytor och stekpannor. Om dessa är i aluminium och du köper en induktionshäll får du samtidigt köpa nya grytor och stekpannor. De gamla kommer inte att fungera på induktion.

Om du ändå vill behålla gamla alu-grytor/stekpannor och ha induktion kan du skaffa en variant av glashäll där två plattor är induktion och två är glaskeramik.

Hur som helst slår induktion glaskeramik när det gäller snabbhet och exakthet.

När det gäller din myt så tror jag att det syftas till socker på glashäll:

"Viktigt! Undvik att spilla socker på den varma
hällen! Socker och mycket sockerrik mat som
t.ex. marmelad, gelé, saft och liknande skall
omedelbart - i varmt tillstånd - avlägsnas från
hällen för att undvika en kemisk reaktion, som
förstör hällen. Använd eventuellt en skrapa.
OBS! Skador som orsakats av socker omfattas
inte av garantin."

products.gorenje.si/fts/getDigitDoc.asp?sifra=665859&jezik=sv&tipVsebine=1

Vi köpte induktionshäll från IKEA.
Först funkade den inte alls så man trodde ju att det var "IKEA skräp" men det var vårt trefasuttag som inte var fullkopplat. Nollan saknades...
Och när den väl kickat igång!:D:D:D:D

Säger bara att det är en dröm att laga mat på induktionsspis!
För att inte tala om hur lätt den är att rengöra då det inte bränner fast lika illa som i vår förra glaskeramikspis.

Köp... ni kommer inte att ångra er!

• Gilla
Miat
  • Laddar…
Jag kan bara instämma i hyllningskören gällande induktionshäll. Nästa gång jag byter kök är jag beredd att betala 5ggr så mkt för att få induktionshäll om det skulle behövas... Vi köpte en som var 80 bred också, har man den möjligheten så tycker jag det är välinvesterat med lite extra plats på hällen.

• Gilla
Miat
  • Laddar…
Instämmer med Yens, värt vartenda kr. Läs igenom alla de andra trådarna, där står allt och lite till.

Det känns som att kören har sjöngit klart. Och det ända man kan utläsa är positiva reaktioner. Får väl bli en induktionshäll då, bara för att ni chötar ;):D

Tack för all input och info! :D

Det enda jag inte tycker om med induktionshällar är att det är omöjligt att få dem med riktiga vred i stället för de fjantiga touchknapparna. Turligt nog finns det spisar med induktion som har vred. Nackdelen med dem är att det inte verkar finnas bredare än 60, men det är en världslig sak. Och förresten så får man ju som bonuseffekt, om man har en Riktig Spis™, att man kan låta köksfläkten suga upp oset som väller ut när man öppnar ugnsluckan då och då.

När jag lagar mat så vill jag kunna reglera min värme med reptilhjärnan, utan att behöva stå och fundera över vilken zon jag ska välja att aktivera och sedan dutta på medan jag tittar på siffror som bläddrar på någon display medan hällen piper för varje dutt.

Jag vill inte heller behöva gå fram och läsa vad det står på displayen för att se vilken effekt som är inställd, vilket jag slipper med vred. Nu ser jag ju på fem meters håll hur vreden står.

Och nej jag är inte teknikfientlig, snarare tvärt om. Men dumma påhitt är dumma påhitt, oavsett om de är nya och frekka...
Jag älskar min vita 60-cm:s Husqvarna, med lågtempsläge och inbyggd stektermometer och timer och allt tjossanhejsan som fanns att få för två år sedan. Ännu bättre hade förstås varit med en 70 cm:s...

pojoel skrev:
Det enda jag inte tycker om med induktionshällar är att det är omöjligt att få dem med riktiga vred i stället för de fjantiga touchknapparna. Turligt nog finns det spisar med induktion som har vred. Nackdelen med dem är att det inte verkar finnas bredare än 60, men det är en världslig sak. Och förresten så får man ju som bonuseffekt, om man har en Riktig Spis™, att man kan låta köksfläkten suga upp oset som väller ut när man öppnar ugnsluckan då och då.

När jag lagar mat så vill jag kunna reglera min värme med reptilhjärnan, utan att behöva stå och fundera över vilken zon jag ska välja att aktivera och sedan dutta på medan jag tittar på siffror som bläddrar på någon display medan hällen piper för varje dutt.

Jag vill inte heller behöva gå fram och läsa vad det står på displayen för att se vilken effekt som är inställd, vilket jag slipper med vred. Nu ser jag ju på fem meters håll hur vreden står.

Och nej jag är inte teknikfientlig, snarare tvärt om. Men dumma påhitt är dumma påhitt, oavsett om de är nya och frekka...
Jag älskar min vita 60-cm:s Husqvarna, med lågtempsläge och inbyggd stektermometer och timer och allt tjossanhejsan som fanns att få för två år sedan. Ännu bättre hade förstås varit med en 70 cm:s...
Men gasspis då? Där kan du ju se flammorna på ännu längre håll. Och det fungerar även när strömmen har gått.
Sen får man snabbare reaktion på det man kokar/steker. Med elspis är det ju fördrööööjning efter att man har vridit på vredet.

Husqvarna har en spis, inte en häll med induktion som har vred. AHCO050P000042.jpg Sedan ska Bosch/Siemens ha induktionshäll med touchpanelerna på en list, den fungerar med jordning och ska fungera bättre än de vanliga okänsliga touch-panelerna. Sedan är ju frågan om rengöringsbiten väger upp, vreden som lätt blir skitiga, det är lite jobbigare att rengöra vred.

Induktionsspisen vi har (Electrolux EKD60150 60 cm) är den klart bästa apparaten jag har i hela huset. Det jag mest ångrar är att jag inte kände till detta med induktion innan kökombyggnaden för 1½ år sedan. Då hade jag bytt långt innan.
Och vad spelar det för roll att få byta några kastruller i en köksrenovering som kostar närmare 100000 kr.

FredrikR skrev:
rqu

Är det denna du tänker på?
[länk]

Vi har en som ännu ligger i sin förpackning och väntar på att bli att monterat i det nya köket. :)
Ärligt talat vet jag inte, jag har själv fått tipset om att en bättre lösning ska finnnas, men det ser ju onekligen ut som om det är den han menade, du kan ju rapportera hur den fungerar! Jag är übernöjd med min induktionshäll i alla fall! Man kan använda spisen direkt som avställningsyta efter man använt den (nästan alltid, den är ju ganska varm efter en stekning eller långkokning).

Martin_Blomberg skrev:
Men gasspis då? Där kan du ju se flammorna på ännu längre håll. Och det fungerar även när strömmen har gått.
Sen får man snabbare reaktion på det man kokar/steker. Med elspis är det ju fördrööööjning efter att man har vridit på vredet.
Den (i och för sig lilla) erfarenheten jag har av gasspisar är att man måste böja sig ner och glutta på hur stor låga man har, eftersom jag inte har kunnat reglera effekten linjärt med vreden.

Den eventuella skillnaden i reaktionstid mellan gas och induktion är mindre än försumbar vill jag påstå.
Fördröööööjning har du på järnplattor och vanliga glaskeramikhällar.

Strömlöshetsproblemet har du dock helt rätt om. Det skulle vara lite jobbigt att fixa söndagsmiddagen på vedkaminen. Men det går, om man tar det som en utmaning. Jag har ju både en liten ugn och en järnplatta på min Contura 660K...

Såg i DN att det finns induktionshäll med vred! Även om vreden är på hällen vilket gör att dom är ivägen och kommer att bli skitiga!
EHD60130P.jpg
I testet kan man även se att de presterar rätt lika de flesta modellerna.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3116&a=745384

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.