5 572 läst ·
6 svar
6k läst
6 svar
Kyl och frys
Hej!
Vi ska renovera kök efter nyår och börjar närma oss en lösning som både maken och jag är nöjda med. När vi började rita tänkte vi oss inbyggda vitvaror men har efter funderande hit och dit istället bestämt oss för att behålla vår befintliga diskmaskin, köpa en traditionell spis och bygga in fläkten i ett överskåp. Ja, vi är totalt omoderna men denna lösning passar oss, huset och köket *s*
Det vi inte bestämt oss för ännu är val av kyl och frys. Vi har tänkt oss dubbla skåp men då är frågan om vi ska välja två st. kombinerade kyl/frys eller en kyl och en frys bredvid varandra. Vad finns det för fördelar respektive nackdelar med de två lösningarna?
Råd och erfarenheter mottages tacksamt
Vi ska renovera kök efter nyår och börjar närma oss en lösning som både maken och jag är nöjda med. När vi började rita tänkte vi oss inbyggda vitvaror men har efter funderande hit och dit istället bestämt oss för att behålla vår befintliga diskmaskin, köpa en traditionell spis och bygga in fläkten i ett överskåp. Ja, vi är totalt omoderna men denna lösning passar oss, huset och köket *s*
Det vi inte bestämt oss för ännu är val av kyl och frys. Vi har tänkt oss dubbla skåp men då är frågan om vi ska välja två st. kombinerade kyl/frys eller en kyl och en frys bredvid varandra. Vad finns det för fördelar respektive nackdelar med de två lösningarna?
Råd och erfarenheter mottages tacksamt
Vi valde en fullhöjd kyl resp. frys. Fördelen med att ha det delat är väl i huvudsak att om en enhet pajar har man fortfarande både kyl och frys, samt att varje gång man öppnar så åker det bara in värme i hälften så stor volym om man har delad (förutsatt att det är bra uppdelat så man inte öppnar båda varje gång). Vi valde separat för bättre översikt, plus att det är snyggare med hel dörr.
Vi har separata kyl/frys. Skulle bli tokig av att dela upp dem i två delar, skulle aldrig veta vilken frys/kylskåp som vissa saker låg i. Kräver nog en ganska ordningssam person som har bra koll på var varorna plockats in. Inget för mig!
Bygger ni in så tänk bara på att olika vitvaror kräver olika "luftningsutrymme" så att det inte blir för varmt.
Bygger ni in så tänk bara på att olika vitvaror kräver olika "luftningsutrymme" så att det inte blir för varmt.
Jag vill så gärna ha inbyggt att jag letar anledningar till att ha delat (eftersom att det oftast är det på inbyggda). Jag har kommit fram till, efter att ha tittat i våra vi har idag, att vi i ena kylen har kanske kan ha kylvaror och i den andra varor som inte ska stå fullt lika kallt (mer som en sval) typ frukt och grönt, potatis, oljor mm. I den ena frysen kan vi ha varor som man tar ut och använder upp hela direkt och i den andra såna varor som man använder lite av och lägger tillbaka resten.... Flummigt och rörigt kanske men jag försöker intala mig själv att det skulle vara bra... vill så gärna ha inbyggt...
Inga problem alls med att ha två av varje.
Vi har 2st 90cm höga frysar och 2 st 90 sm höga kylar. Alla är inbyggda bakom snickeriluckor. Frysarna är underst och de båda kylarna är ovanför frysarna. Fördelarna är bl.a. att kylarna är i "arbetsvänlig" höjd. Kylarna o frysarna öppnas "från mitten", dvs. den ena har gångjärn på vänstra sidan, den andra på högra. Det möjliggör att öppna båda kylarna om man vill titta i dem samtidigt. I den ena har vi mjölk och smörgåsmat och grönsaker. I den andra middagsmat och rotgrönsaker. Framförallt grönsakslådorna är bra att ha flera. Det är också viktigt och bra att ha olika kompressorer för kyl och frys. I många delade skåp får kylen och frysen dela på en kompressor vilket kan medföra svårigheter att separat ställa in önskad temperatur i kyl- respektive frysdel.
Man ska komma ihåg att man tappar ganska mycket utrymme om man har inbyggda kyl- och frysar. Frysarna har 4 utdragbara backar vardera, den understa är inte lika djup som de andra. För oss är detta en perfekt lösning. Våra inbyggda kylar och frysar kommer från AEG.
Man ska komma ihåg att man tappar ganska mycket utrymme om man har inbyggda kyl- och frysar. Frysarna har 4 utdragbara backar vardera, den understa är inte lika djup som de andra. För oss är detta en perfekt lösning. Våra inbyggda kylar och frysar kommer från AEG.
Problemet att byta kök i en villa byggd 1960 är att dagens köksmått och standard inte lätt passar in i det gamla skalet. Det nuvarande kylskåpet är för litet och frysboxen står i källaren. Inte så praktiskt med dagens nya krav om allt ska vara lätt tillgängligt. Det finns inte plats för två 60 moduler och ett kombiskåp på 60 blir för smått. Lösningen är ett 75 brett skåp och 200 cm i höjd,med en frysdel på 119 liter í botten och en kyldel på 33o liter i bekväm höjd. Nu får boxen i källarn bli backup och vi får en kylskåpsdel som nästan motsvarar en normalhög 60 modul. Har även sett 90 breda kyl/frysar på marknaden.
Klicka här för att svara