Funderar på att renovera köket eftersom det finns så många opraktiska saker jag irriterar mig på där. (bifogar bild på hur det ser ut idag). Dels så finns det inga avställningsytor jämte spisen, diskbänken är precis ijämte så där står det ofta ren disk och andra saker när man ska sätta igång och steka.... Totalt sett är det väldigt lite bänkytor, i dagsläget har vi ett extra bord framför fönstret för att ha micro, vattenkokare och brödrost på men även som extra avställningsyta (dock lite lågt och inte så snyggt...) De 37 cm djupa skåpen på korta väggen är 50 cm djupa i verkligheten och de horisontella överskåpen är lagom i bredd för överskåpen och glappar inte så mkt som på bilden. Det lilla hörnet med vägg jämte spisen rymmer antagligen ventilation mm och behöver nog vara kvar där...)
I mitt nya kök skulle jag vilja ha avställningsyta vid spisen, gärna ett högskåp, få undan bordet vid fönstret och istället ha mer "riktiga" avställningsytor. Dessutom har jag tänkt att slänga ut matplatsen eftersom vi har ett till matbord och oftare sitter där. Ska lägga upp en bild om några dar på hur jag vill ha det, men kom gärna med tips och idéer!!

• köketnu.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tja det snabbaste som jag ser som en lösning är att antingen byta plats på skåp/lådhurts med diskbänksskåpet..Alternativt bara köpa en ny diskbänk som är vänd till vänster istället för till höger som på bilden...PÅ så sätt får du iaf en 60cm bänk bredvid spisen..Resten av köket har iaf inte jag nån snabb lösning på...Känns dock väldans trångt med alla dessa bord! Kanske skulle du kunna sätta ett jalusiskåp på nån bänk,där du skulle kunna ställa in kaffekokare,vattenkokare mm....

Jalusiskåp på en bänk känns inte som nån bra lösning, eftersom det är just mer bänkytor som jag behöver. Diskbänken är vänstervänd nu, alltså hoar till vänster och plan yta mellan hon och spisen. Så mellan kylen och hon har jag en liten bänk på 80 cm. Funderar på att flytta kyl/frys till kortväggen och ställa högskåp ijämte, för då kan jag få köksbänk längs hela långväggen och även göra det som ett arbetskök med parallella köksbänkar, alltså slänga ut alla bord, inklusive "frukostbordet" och göra bänk och ev överskåp även på andra väggen. Problemet där är att det bara är 30 cm innan fönstret börjar...

Har du någon måttsatt bild, lite svårt att se hur det ser uti vänstra hörnet?

A
Hur högt upp är det till fönstret?

A
Gjorde en snabbskiss för jag måste till jobbet nu. Det man ser brevid kylen brevid 40 skåpet ska egentligen va en pass bit

Tack för alla idéer!
Här kommer en ny bild med mått. Höjd till fönsterbrädan = 83 cm, men element under fönstret. Takhöjd 260 cm. Den lilla kortväggen där vi har köksskåp idag är ju trist nog bara 50 cm djup, och vi har även 50 cm djupa skåp där idag, men det har jag inte sett några på ikea... Skulle vara konstigt/svårt/opraktiskt att bara ha en bänkskiva som avlastningsyta där och göra parallellkök istället?

• köketnu.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du tänkt på att om du bygger ut nischen som bara är 51 cm idag med 10 cm, så får du ett djup på 61 cm istället? Då skulle du kunna ställa kyl/frys där plus ett 40 brett högskåp alt öppna hyllor.
Detta skulle innebära att du får bort högskåpen från den längre väggen och kan använda hela längden till bänkyta, som dessutom är sammanhållen. Närmare bestämt 302 cm långt.

Givetvis så har du inte helt och hållet dödat de 10 cm som du offrat, där får du in en inbyggd nisch, för exempelvis kryddor, oljor etc.

Jo, jag funderade faktiskt inatt nån gång på det... Det låter riktigt smart! Har kikat runt lite på olika kylskåp och de flesta ligger ju på 60-70 cm djup och det fanns bara några på på 55 och uppåt. Den lilla bänken är väldigt svåranvänd som det är idag! Måste nog rita upp det och testa!

A
Det va lite så jag försökte visa men det kanske va lite svårt att se utan rätt mått, fönster, dörrar och att jag inte hade tid att göra klart som sagt :)

A
Skulle det kunna gå attt bygga in en micro i "kuben"? Har ingen aning om hur en sån ser ut inuti, va bara en tanke. Blev en bild till! :)

Anna_Robban skrev:
Det va lite så jag försökte visa men det kanske va lite svårt att se utan rätt mått, fönster, dörrar och att jag inte hade tid att göra klart som sagt :)
Då är vi överens alla tre :-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.