2 274 läst · 6 svar
2k läst
6 svar
Induktionshäll
Fick höra en bekant att det kan vara svårt med induktionshällar eftersom dom "drar så himla mycket ström" och att de därör inte gör att installera överallt.
Själv har jag noll-koll, utan trodde i min enfald att man utan problem kunde byta ut en glaskeramikhäll mot en med induktion.
Är det någon som vet hur det ligger till?
Själv har jag noll-koll, utan trodde i min enfald att man utan problem kunde byta ut en glaskeramikhäll mot en med induktion.
Är det någon som vet hur det ligger till?
Det din bekanta menade, utan att kanske veta det, är att de flesta induktionshällar kräver 3-fas. Men det finns även induktionshällar för 1-fas.
Att duhaft en glaskeramikhäll betyder inte att du kan installera vilken induktionshäll som helst.
Kolla denn tråd http://forum.byggahus.se/koek/74442-hur-vet-man-vilken-fas.html
Att duhaft en glaskeramikhäll betyder inte att du kan installera vilken induktionshäll som helst.
Kolla denn tråd http://forum.byggahus.se/koek/74442-hur-vet-man-vilken-fas.html
De flest är väl omkopplingsbara mellan en eller två faser, iaf vad jag stött på, har inte sett trefas.
Om man kör enfas så hamnar man uppe på 25A vilket inte alltid är praktiskt och inte alltid kan utnyttja full effekt.
1x25 = 6000W mot 2x16A = 7600W.
Om man kör enfas så hamnar man uppe på 25A vilket inte alltid är praktiskt och inte alltid kan utnyttja full effekt.
1x25 = 6000W mot 2x16A = 7600W.
Åh, tack för era svar!
Vad skönt att höra att det troligtvis inte är några problem. Har redan köpt en Siemens som var nedsatt från 17000 till 10000, så jag blev livrädd när bekantingen sa att det kan vara svårt att få den att funka.
Tack än en gång!
Vad skönt att höra att det troligtvis inte är några problem. Har redan köpt en Siemens som var nedsatt från 17000 till 10000, så jag blev livrädd när bekantingen sa att det kan vara svårt att få den att funka.
Tack än en gång!
Ett förtydligande till ridax inlägg, de flesta induktionshällar kräver mycket riktigt 2 faser med 16A. Ibland är dessa faser sammankopplade med en klämhylsa. Då kan de vara specade som 1 fas men ofta är det väldigt enkelt att få de installerade som 2 fas.
Vi hade tidigare en 3 fas 400V spis (ugn + plattor). Nu kör vi ugnen på en av 16A faserna och hällen på de två andra 16A faserna.
Vi hade tidigare en 3 fas 400V spis (ugn + plattor). Nu kör vi ugnen på en av 16A faserna och hällen på de två andra 16A faserna.