Ytbehandling av granitskiva

Posta svar
Nytt ämne

Ämnesverktyg

2007-06-13, 10:15
Citera |  #1

Nykomling

Medlem: maj 2007
Län: Skåna
Ytbehandling av granitskiva

Jag har bestämt mig för grantiskivor i köket och omedelbart inställer sig nästa fråga, vilken ytbehandling.
Någon form av polerad yta verkar vara vanligast MEN nu har jag sett en skiva som var borstad och den var grymt snygg, massor av liv i ytan.

Jag är väldigt tacksam för era synpunkter/erfarenheter inom detta område.

mvh

IronG

2007-06-13, 10:49
Citera |  #2

lastkajs avatar
Senior medlem

Medlem: jan 2004
Med allt sånt här blir det oftast en kompromiss mellan utseende och funktion. Den borstade ytan samlar lite mer smuts på grund av de mikroskopiska räfflorna i stenen. Därför är det lite svårare att få bort skit när du torkar av skivan. Dock är det inte så svårt att det inte går eller att du kommer bli tokig på grund av det.

Jag hade valt en polerad yta på grund av det, men också på grund av att jag gillar det utseendet.

Ska tilläggas att jag har jobbat i ett kemilabb där de hade borstad sten på sina skivor, och där fungerade avtorkning utan några större problem. Jag är fullt medveten att detta talar emot vad jag precis skrev

2007-06-13, 11:59
Citera |  #3

Nykomling

Medlem: okt 2006
Jag har borstad Impala som skrivbord / Databord och har inga bekymmer med renhållningen av den (vanligt köksspray och wettextrasa) Dock SKA skivan vara impregnerad eftersom ytan är öppnare än en polerad skiva och får lättare fläckar om den ej är impregnerad. Vissa fetter tränger igenom impregneringen och kan ge mörka fläckar därför rekomenderas en impregnering som kallas färgförstärkare som mörkar stenen lite och därför döljer eventuella fläckar.

2007-06-13, 13:45
Citera |  #4

Senior medlem

Medlem: okt 2005
Alternativet mattpolerad finns ju också. Då slipper du både räfflorna och även den där glansiga ytan man får då man polerar som vanligt.

2007-06-13, 16:25
Citera |  #5

Nykomling

Medlem: maj 2007
Län: Skåna
Tack för era svar, nu är jag nära att bestämma mig för den borstade graniten.
Måste också säga att det var just den borstade ytan med räflor och den "grova" ytan som ger liv och gör att det ser rustikt ut.

IronG

2007-06-14, 09:40
Citera |  #6

Moderator

Medlem: feb 2005
Inloggad
När vi tittade på sten så sade säljaren att den mattpolerade var mer känslig för repor. Vet inte om detta gäller borstad också.

Det känns ju lite konstigt att en blank yta skulle vara mindre känslig. men jag fick det förklarat som att om man drar ett hårt föremål över den matta ytan så polerar det ytan lite. Så repan visar sig en något blankare yta just i repan.

2007-06-16, 18:51
Citera |  #7

Senior medlem

Medlem: sep 2006
Län: Norrland
hempularen skrev:
När vi tittade på sten så sade säljaren att den mattpolerade var mer känslig för repor. Vet inte om detta gäller borstad också.

Det känns ju lite konstigt att en blank yta skulle vara mindre känslig. men jag fick det förklarat som att om man drar ett hårt föremål över den matta ytan så polerar det ytan lite. Så repan visar sig en något blankare yta just i repan.
Finslipad yta är inte mer känslig för repor

Det är ett argument som är påhittat av de stenfirmor som köper halvfabrikat (polerade skivor) från utlandet och inte klarar att finslipa skivorna själva.
Ytan skall slipas på ett speciellt sätt (oscillerad rörelse) för att inte slipmönster skall uppstå.

Borstad (antikbehandlad) yta är nästan omöjligt att repa.

Både den finslipade och borstade ytan skall behandlas med färgförstärkare för att få fram färgen i stenen samt hålla fläckar borta. Detta är en permanent behandling och skall göras när stenen är ordentligt genomtorr och rumsvarm
forum/finslipad.jpg  

Posta svar
Nytt ämne

Antal aktiva användare som läser denna tråd: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg

annons
annons
annons
annons
Annons