Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Junior medlem Medlem: Feb 2007

Inbyggnadsmicro - mått?

Nu skall vi se ifall jag lyckas beskriva mitt problem. Är i köksrenoveringstagen och tittar just nu runt på vitvarorna. Vi vill ha en inbyggnadsmicro som skall kunna placeras i ett väggskåp. Väggskåpen mäter 92cm på höjden och luckan ovanför är 57cm (IKEA-kök). Detta ger oss 35cm kvar under luckan för att montera in micron på. Så långt är allt grönt.
    Har personligen fastnat för WHIRLPOOL AMW 460/1 IX men den mäter tyvärr 38,2cm.
    När jag sedan letar runder ser jag att höjdmåtten på olika ugnar varierar från 36,2-38,2cm. Detta funkar ju inte och kollade därför på IKEAs vitvaror där ugnarna mäter 34,7cm vilket verkar vara genomtänkt och perfekt.
    Det som förbryllar är att ovanstående micro måste vara exakt samma som IKEAs SNABB MBI A00 AN som alltså mäter 34,7cm på höjden.
    Finns det någon standard här, mäter man höjden olika eller är IKEAs specialtillverkade modeller för just dem?

2.    länk #2
    Senior medlem Medlem: Feb 2007

Ikea gör nog lite för att krångla till det att byta ut deras vitvaror. Men lugn, antingen kapar du luckan i ovankant eller så sätter du täcksida en bit upp och väljer en mindre lucka.

Ikeas vitvaror är inte whirlpool, de bara lånar deras fabriker. Många av ikeas vitvaror är relativt kass jämfört med vad du får för standard om du byter ut dem. I vart fall är det min uppfattning.

3.    länk #3

Passbite skulle bli så klumpig eftersom nästa luckhöjd är 40cm = 15cm passbit. Att kapa luckan är uteslutet eftersom luckorna har speglar och skulle varken linjera eller se så värst snygga ut.
    Är det verkligen så här krånligt eller passar alla micros under en 57cm lucka?

4.    länk #4
    Senior medlem Medlem: Feb 2007

Jo det är nog så krångligt.

Jag har inte problemet med speglar och ser det därför inte som så stort problem men förstår ditt dilemma. Jag kan även tänka mig att ha ett öppet fack för ex kokbok.

Jag har inte monterat mitt kök än men det är inköpt så vi får se hur det löser sig. Lycka till.

5.    länk #5
    Fullvärdig medlem Medlem: Mar 2006

Jag satte in en inbyggnadsmicro från Bosch och fick kapa en hel skåpslucka till rätt höjd. Jag har precis som dig luckor med speglar (tidaholm), men jag lämnade luckan till en snickare och man kan inte se att den är kapad om man inte tittar riktigt noga. Så det fungerar!

6.    länk #6
    drW
    Nykomling Medlem: Apr 2007
    Län: Gävleborg

Samma problem med abstraktluckor

Hej!
    Jag har samma problem. Observerade inte skillnaden i höjd på ikeas kontra allla andra inbyggnadsmicrovågsugnar. Både kök och vitvaror är nu inhandlade. Har precis som ursprunglig frågeställare tänkt mig micro i överskåp och har köpt Whirlpools 460. Hur går det att kapa Abstakt folierade luckor på ett "osynligt" sätt?

7.    länk #7
    Junior medlem Medlem: Jul 2006

Lyfter frågan igen då jag sitter i samma sits. Vi har valt IKEA kök Abstrakt vit. Vi har köpt deras microskåp h 92 cm. Vi har inte betsällt micro än, tänkte ta den från IKEA men eftersom deras micro var dyr från början, och så vill de dessutom ha 10 % av priset för frakten - så skippade vi det. Nu har vi alltså microskåp men ingen micro som passar. Alla andra vitvaror är siemens. Jag förstår inte riktigt det där med att kapa luckan, blir inte det fult?

8.    länk #8

Ännu en fråga: Är det någon som hittat en inbyggnadsmicro som passat i IKEAs skåp, utan att behöva kapa luckan?

9.    länk #9
    Stenbacks avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Nov 2004
    Ålder: 34
    Län: Stockholm

Jag förstår inte riktigt det där med att kapa luckan, blir inte det fult?
    Jag är själv inne på Kvik Bianco som påminner väldigt mycket om Abstrakt.

Poängen är ju att du kapar luckan och låter den kapade änden vara upp mot taket, då har du ju den fina kanten kvar neråt. Får du bara till måttet rätt så ska det väl linjera fint med övriga luckor.

Hos Kvik kan man få skåpluckan exakt efter sina mått, det kostar dock ordinarie pris för skåpluckan ggr 5. Jag ska nog ändå ge mig på att kapa till den...

10.    länk #10

Men kan man få framkanten av luckan riktigt jämn då, för den syns ju ändå... Hm, fortfarande inte riktigt övertygad =)

11.    länk #11
    Rolemodels avatar
    Junior medlem Medlem: Aug 2006

Ikeas vitvaror är inte whirlpool, de bara lånar deras fabriker. Många av ikeas vitvaror är relativt kass jämfört med vad du får för standard om du byter ut dem. I vart fall är det min uppfattning.
    Lånar deras fabriker?

Troligtvis är det samma teknik inuti, men i lite enklare utförande, alltså vissa funktioner borttagna, plus att antalet modeller är begränsat jämfört med Whirlpool. Beställer du reservdelar till en IKEA-vitvara hänvisas du till Whirlpool. Så det så.

12.    länk #12
    Fullvärdig medlem Medlem: Feb 2007

Tummen mitt i handen

Här är bilden på avkapad lucka.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	DSC00055kop.JPG
Visningar:	136
Storlek:	38.6 KB
ID:	8315  

13.    länk #13
    Senior medlem Medlem: Oct 2005

Blir det inte fel med IKEAs förborrade hål fö gångjärn om man sågar av luckan i överkant, eller missar jag något?

14.    länk #14
    Stenbacks avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Nov 2004
    Ålder: 34
    Län: Stockholm

Här är bilden på avkapad lucka.
    Vad använde du för typ av såg?

Tänkte om man behöver ha någon särskild extra fintandad...

15.    länk #15

Vi gav slutligen efter för IKEAs (du måste köpa våra grejjor för att får det att passa filosofi). Dvs inbyggnadsmicro från IKEA i 92cm väggskåp och över denna deras Lidingö 57cm lucka.
    Det blev väldigt bra och allt passade perfekt och Mircron verkar också fungera.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
14 maj 07:26
jorsm
10 maj 14:32
Marlene Eskilsson
8 maj 22:12
Heidi Mikalsen
8 maj 14:18