Vi tänkte sätta in Ikeas 20 cm breda stomme som dock är öppen ( finns ingen lucka) som bänkskåp.Har tänk modifiera den så den blir djupare och man kan ha brickor i då ikea inte har brickskåp.Tips på bästa sätt att ordna en lucka till den? Kan ju kapa en 30cm lucka men jag tror det kan bli svårt att få kapade kanten bra då kanterna är rundade. Vet någon om det är samma material rätt igenom luckan eller ok det är olika skikt av material i luckan? Någon som kapat lucka och fått till kanten bra?
Eller finns någon lucka från annan fabrikat som utseende mässor ser ut som Applåd. Kan ju i så fall måla den till rätt nyans som vita Applåd (har färgkod).
Vet någon om det är samma material rätt igenom luckan eller ok det är olika skikt av material i luckan? Någon som kapat lucka och fått till kanten bra?
Tack för svar.
Är samma material genom hela luckan. Jobbar på fabriken som tillverkar luckorna så jag är 100% säker
Eller så använder du 30cm lucka och låter nästa lucka vara 10cm kortare. Om du inte vill ha den mörka kanten bakom så limmar/skruvar du bara på en vit list bakom den ena luckan (kräver dock att ena dörren alltid öppnas innan man öppnar den andra dörren).
Jag har byggt en massa specialluckor (t.ex. upp mot taklist) med Applåd som bas. Inga problem att kapa ner, runda av och sedan kantmåla. IKEA bytte kulör för 2-3 år sedan, så håll koll på gammalt och nytt. Matte75 vet säkert. Går att beställa gamla kulören på IKEA om man har köpt luckor med den kulören tidigare. Krävs alltså urspungskvitto. Jag köpte på ett lager "reservluckor" av den anledningen.
Jag var tvungen att göra ett uttag bak i en köksstomme för ett ventilationsrör. Istället för 60 cm bred stomme tog jag en 40 cm omodifierad + en 40 cm till som jag kortade av både djupet och bredden, tillsammans blir de 60 cm. Jag har sedan 40 cm-lådor, fast med 60 cm lådfront förskjutna över den smala specialstommen.
Köpte en liten burk med färgkoden ovan ( märket sandolin från hornbach) och tycker färgen är ljusare. Provat på en lucka. Är koden verkligen rätt matte75?
Köpte en liten burk med färgkoden ovan ( märket sandolin från hornbach) och tycker färgen är ljusare. Provat på en lucka. Är koden verkligen rätt matte75?