är i slutskedet av planering av vårt nya kök (delvis Ikea). Har sett mig lite blind på det hela, därför vänder jag mig till er kloka människor: har jag missat nåt eller gjort nåt klantigt?
Takhöjden är satt högre för att det skulle vara lättare att jobba med ritprogrammet, och självklart är det bänkskiva (sten) även över diskmaskinen.
Bifogar två bilder.
T.v. om diskmaskinen är det tre trappsteg upp
T.h. om 40-städskåpet är en vinklad vägg, så skåpet går att öppna
På sidorna om hällen är 50-hurtsar med utdragsförvaring, kunde också vara 60 tv och 40 th vanliga lådhurtsar. Då får vi inte symmetri, men mer arbetsyta tv om hällen.
Hörnskåp med karusell
Öppna hyllor framför arbetytan, kanske också öppna hyllor ist f väggskåpen
Jag tycker det ser konstigt ut att inte ha väggskåpen hela vägen in i hörnet, ett hörnskåp i hörnet och avluta med vinstället på andra väggen istället?
Du har inga utdragslådor ser jag, förvaring av bestick och redskap, hur hade du tänkt med det?
13th marine: Ja, har lurat på det också, men vi tycker hörnskåp mest samlar massa skräp och att det är svårt att utnyttja ändå... Men det är klart, det sväljer ju en del. Utdragslådorna sitter bakom fronterna på 50-skåpen. IKEA har inga vanliga lådhurtsar i 50-bredd.
Octavianus: Jo vi lutar väl däråt också. Avställningsytan th om hällen blir då ca 35 cm. (Hällen är 70 bred)
13th marine: Ja, har lurat på det också, men vi tycker hörnskåp mest samlar massa skräp och att det är svårt att utnyttja ändå... Men det är klart, det sväljer ju en del. Utdragslådorna sitter bakom fronterna på 50-skåpen. IKEA har inga vanliga lådhurtsar i 50-bredd.
Octavianus: Jo vi lutar väl däråt också. Avställningsytan th om hällen blir då ca 35 cm. (Hällen är 70 bred)
...och där är måtten
35 cm t.h. om hällen räcker fint. Ett galler att ställa kastruller på från IKEA är 27 cm brett.
Något annat än avställning kommer den delen inte att användas till, så det är bättre att lägga yta på beredningsbänken t.v. om spisen.
Men för att få en snyggare layout på överskåpen skulle jag flytta bokhyllan/vinhyllan till högra delen av hyllväggen, och köra in de andra överskåpen ända in mot högerväggen.
Fast helst skulle jag nog ha öppna hyllor.
De nya IKEA-hyllorna är så satans djupa, så de skymmer/är i vägen när man arbetar vid bänken.
Förmodar att du skall ha ett diskställ i hörnet t.h. om diskhon.
Hur tar du hand av droppet från disken?
Kanske en heltäckande rf diskbänk på vänstra bänk-delen, och samtidigt spara några papp
Jag skulle skippat det där vinstället och ersatt med ett skåp alternativt öppna hyllor hela vägen in mot väggen
Sparar man på vin så skall det inte förvaras i dagsljus och rumstemperatur. Samlar man inte på vin då dricker man upp det och då är stället alltid tomt :-) alltså behöver du inte det ;-)
Har inte IKEA hörnskåp med roterbara hyllor?
Är det inte jobbigt att först öppna en lucka för att sedan dra ut en låda?
Jag hade satt en 60 och en 40 istället för två 50.
Jag tycker att du har på tok för lite förvaring. Visst är det snyggare utan överskåp men jag skulle snabbt bli galen då köksskåpen svämmar över. Hade det varit mitt kök hade jag satsat på en hel rad med överskåp och en traditionell fläkt inbyggt i skåpet. Eventuellt en kombinerad köksfläkt/micro. De två skåpen runt spisen hade jag bytt mot utdragslådor. Djupa utdragslådor är jättebra för att förvara specerier - man får översikt över alltihopa och inget glöms längst bak. Porslinet kan stå i överspåpen.
I hörnskåpet hade jag satt en sån där fiffig rondell som man kan dra ut, så att man kan nyttja hela skåpet. Jag hade också velat ha en större diskbänk så man kan ställa blöt disk och annat äckel där och sen bara dra ner vattnet i hon.
MMR har helt rätt angående vinet. Ska man ha vin i köket så ska det vara i en vinkyl.
Instämmer i rösterna för att skippa utdragsskåpen. Har själv satt in såna i 2 kök och enbart gjort det för att det saknats alternativ (då i 30-bredd). De är rätt opraktiska. Vanlig lådhurts är sååå mycket bättre.
Tänk inte för mycket på symmetrin! Jag upplever att man lägger ner för mycket tid vid det när man ritar. Funktionen är mycket viktigare än att överskåp och underskåp linjerar t.ex.
Skulle också valt hel rad med överskåp och inbyggd fläkt. Är inte de flesta fläktar ändå är rätt fula :-). Bra med förvaring är superviktigt.
Jag tycker att du har på tok för lite förvaring. Visst är det snyggare utan överskåp men jag skulle snabbt bli galen då köksskåpen svämmar över. Hade det varit mitt kök hade jag satsat på en hel rad med överskåp och en traditionell fläkt inbyggt i skåpet. Eventuellt en kombinerad köksfläkt/micro. De två skåpen runt spisen hade jag bytt mot utdragslådor. Djupa utdragslådor är jättebra för att förvara specerier - man får översikt över alltihopa och inget glöms längst bak. Porslinet kan stå i överspåpen.
I hörnskåpet hade jag satt en sån där fiffig rondell som man kan dra ut, så att man kan nyttja hela skåpet. Jag hade också velat ha en större diskbänk så man kan ställa blöt disk och annat äckel där och sen bara dra ner vattnet i hon.
MMR har helt rätt angående vinet. Ska man ha vin i köket så ska det vara i en vinkyl.
Håller absolut inte med.
Vill man göra ett kök trist och tråkigt att arbeta i så sätter man skåp på varje möjlig yta.
Då blir det som att laga mat i en industri.
Effektivt, maximerat och otrivsamt.
Gör det så öppet och luftigt som möjligt i stället.
Förvaring är inte kökets primära funktion. Det är matlagning och matglädje!
Tänk på köket som ett flöde från hö->vä eller tvärt om.
-> Först förvara mat (kyl+skafferi) med plats att packa upp då man handlat eller inför förberedelse av mat
-> Förberedelse av mat, nära till beredningskärl och annat som behövs för tillagning, knivar, kryddor, sopkorg osv
-> Kókning/Stekning dvs spis/ugn med avställningsytor, närhet till kastruller, vatten osv
-> Avdukning, plats att ställa disken, skölja, sopkorg osv
-> Diskning
-> Diskställ om man inte har diskmaskin
-> Skåp (nära) att ställa in det som diskats i
*Att tänka på att man bör kunna jobba två i köket så man inte krockar
*Maximera berednings-/avställningsytor, kan man aldrig få för mycket av
*Glöm inte bra belysning
*Glöm inte eluttag vid bänkskivan
*Utdragslådor är effektivare och ger bättre överblick än skåp med hel dörr
Måste ni ha städskåp i köket?
Konstig placering av överskåp micro och vask!
Ska jag sammanfatta mitt intryck blir det nog en samling skåp, inte ett kök att laga mat i!
Håller absolut inte med.
Vill man göra ett kök trist och tråkigt att arbeta i så sätter man skåp på varje möjlig yta.
Då blir det som att laga mat i en industri.
Effektivt, maximerat och otrivsamt.
Gör det så öppet och luftigt som möjligt i stället.
Förvaring är inte kökets primära funktion. Det är matlagning och matglädje!
Jag tror att man delvis kan kompensera för bristen på överskåp genom att använda större bänkskåp fast då får du välja en annan leverantör än IKEA. Kviks XX-Large skåp verkar vettiga tycker jag.
Jag tycker att du har på tok för lite förvaring. Visst är det snyggare utan överskåp men jag skulle snabbt bli galen då köksskåpen svämmar över. Hade det varit mitt kök hade jag satsat på en hel rad med överskåp och en traditionell fläkt inbyggt i skåpet.
Håller helt med om att det är för lite förvaring. Däremot håller jag inte med om att det "är snyggare utan överskåp". Varför är det så självklart snyggare? Tomma väggytor brukar väl finnas så det räcker i ett hus... Känns som det går en hel del mode i vad som är ett snyggt kök. Jag är nog ganska traditionell. Skulle exempelvis hata "öppna hyllösningar" för att förvara porslin...
Påstår inte att jag har "rätt" (om man nu kan ha rätt i smakfrågor), utan skriver bara vad jag tycker.