tänkte köra med en glasskiva som stänkskydd i vårt kök. Jag har mätt ut vart eluttag sitter och hur långt det ska vara.
Min fråga är nu om jag behöver tänka till något om håltagningen för eluttagen? Jag har mätt ut centrum på eluttagen. Hur stora hål behövs och ska de vara centrerade precis mitt på eluttaget? Eller spelare det inte så stor roll, det kanske finns något standardmått som elkablarna alltid får plats i?
Och hur fäster man eluttagen på glasskivan, limmas de tillbaks på?
Senior medlem
Medlem: Apr 2007
Län: Norrbotten
Hej
jag kanske tolkar frågan fel - men jag tolkar som att du inte har tagit bort ett eluttag och sett hur det ser ut .
Normalt sitter eluttagen infällda i väggen och den del av uttaget som syns skruvas fast i den dosa som sitter i väggen.
Den del av uttaget som syns har på baksidan en del som går in i väggen.
Det behövs ett runt hål som är ca 70 mm i diameter - OBS kommer inte ihåg exakt .
Fullvärdig medlem
Medlem: Oct 2010
Ålder: 30
Län: Stockholm
bara att prata med glasmästaren och berätta att det ska vara ett hål för ett normalt och vad centrumet ska vara så kapar de upp det (det gjorde han när vi satte in glas som stänkskydd i köket, finns bilder i vår projekttråd här på forumet)
Gudfader
Medlem: Mar 2010
Län: Uppsala
Ja, du ska ha ett hål som är lite drygt 70 mm i diameter och det är viktigt att centrum verkligen är i centrum för i dosan bakom uttaget sitter det skruvar relativt nära kanten och det är väldigt bra om skruvhålen inte blir övertäckta.