Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Fullvärdig medlem Medlem: Aug 2008
    Län: Västragötaland

Bänkskivor i laminat

Jag letar som bäst bänkskiva till vårt nya kök. Det lutar åt att det blir 30mm laminat med rakkantlist i laminat, då vi sett snygga varianter på Hornbach (LG Collection) och HTH (Implast).

Jag funderar dock på skillnaden mellan dessa två leverantörer; de tycks vara nästan identiska vad gäller färger och alternativ? Är det samma företag i botten? Finns det fler leverantörer för Implast i Sverige än HTH?

Jag kan också passa på att fråga; om vi väljer laminatbänk, och tar två hoar utan avställningsyta, kommer vi att ångra oss? Säljaren på HTH menade att man inte behöver det eftersom laminatbänken är så pass tålig...

2.    länk #2
    stigas avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2006
    Län: W

Implast hittar du hos HTH, Marbodal, Myresjökök och kanske någon mer. De har dock inte samma laminatutbud så det du hittar hos Marbodal behöver du INTE hitta hos de andra. Konstigt, jag vet, men så är det. Implast och Lg Coll. kan ha samma leverantör av laminaten för jag har sett båda kollektionerna och de har flera laminat som är exakt likadana.

Vad gäller avrinningsyta så är det en ren smaksak. Vissa är det ett måste för, andra behöver det inte alls. Personligen tycker jag det är viktigare att själva vasken har tillbehör såsom skärbräda i trä eller plast, durkslag (helst i rostfritt) och kanske en sköljskål.
    // Ingen frågar dig hur lång tid det tagit men alla ser resultatet //

3.    länk #3
    Senior medlem Medlem: Jan 2008
    Län: Västra Götaland

Jag kan också passa på att fråga; om vi väljer laminatbänk, och tar två hoar utan avställningsyta, kommer vi att ångra oss? Säljaren på HTH menade att man inte behöver det eftersom laminatbänken är så pass tålig...
    Laminat är tåligt men håller inte för heta kastruller.
    Senast redigerad av Henri 2012-02-01 22:05

4.    länk #4
    stigas avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2006
    Län: W

Laminat är tåligt men håller inte för varma kastruller.
    Det kommer inte heller limningen av en vask med avställningsyta i rostfritt att göra särskilt länge om man ställer heta kokkärl på den. Inte ens de som levererar skivor i granit vill att du skall ställa heta saker på deras skivor utan grytunderlägg.
    // Ingen frågar dig hur lång tid det tagit men alla ser resultatet //

5.    länk #5
    wanegardhs avatar
    Senior medlem Medlem: Jan 2009
    Ålder: 35
    Län: Skåne,Sjöbo.

Laminat är tåligt men håller inte för varma kastruller.
    Vad är det för en lögn?
    Jag ställer iallafall mina heta kastruller på en bänkskiva i laminat.

6.    länk #6

stiga
    Då återstår väl endast diskbänkar helt i rostfritt för heta kastruller.
    Senast redigerad av Henri 2012-02-01 22:06

7.    länk #7
    Fullvärdig medlem Medlem: Aug 2008
    Län: Västragötaland

Jag är mer orolig för vatten.. Redskap man inte kör i maskinen; det blir trots allt en del skrymmande som behöver stå någonstans för att torka.

Ni kanske kan övertyga mig att ha en heltäckande diskbänk i rostfritt istället? Är lite orolig för estetiken, även om jag förstått att det är himla praktiskt...

8.    länk #8

Snyggt rostfritt optimalt

Bytte för ett par år sedan min gamla diskbänk av rostfritt mot en av laminat. Främsta anledningen var att jag ville känna att jag hade ändrat allt när jag gjorde om köket i övrigt. Jag är i stort sett nöjd med laminatbänken som har ett snyggt ekmönster. Jag känner ingen oro över vattenproblem, även om kanten mot de infällda diskhoarna är en svag punkt.
    Men när det blir dags för en ny bänk kommer jag ändå att köpa en så snygg rostfri bänk som möjligt med en kant utåt för att förhindra avrinning. Valet av en rostfri bänk gör jag på grund av känslan av att en sådan är den optimala lösningen när man väger in allt.
    Och tyvärr, en snyggt mönstrad eklaminat känns trots allt som lite fejk.

9.    länk #9

Vill tillägga att om jag skulle handdiska i stället för maskindiska skulle jag vara något mer orolig för kanten mot de infällda hoarna.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42