Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Fullvärdig medlem Medlem: Jan 2007
    Län: Sverige

Vilka verktyg behöver jag för att sätta ett kök?

Hallå!

Tänkte sätta ett kök och har ganska bra koll på vad jag behöver och hur man gör, men jag vill dubbelkolla att jag har allt...
    Bortsett från alla skruvdragare, vattenpass, sticksåg, borrmaskiner och skruv så måste man ha vissa saker som man inte klarar sig utan... så här kommer en lista på saker som jag kommit på och kommer ni på något jag missat så säg till. Är något verktyg onödigt så säg också till...

1. Kapsåg (för att kapa passbitar och dekorlister.)
    2. Bordssåg (För att kapa passbitar på längden vilket man knappast gör med sticksåg)
    3. Sänksåg alt. cirkelsåg (för att kapa bänkskiva i rätt längd)
    4. Snabbtvinger (för att hålla stommar på plats)

2.    länk #2
    stigas avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2006
    Län: W

Hålsågar för att kunna fixa lite mer ventilation i stomme till häll/ugn/integrerad kyla samt till blandare om du skall borra det hålet. V/A skall du också göra hål till. I övrigt så har du nog allt med. Handbandslip om du behöver justera sockel i nederkant om du har ett vågigt golv.
    // Ingen frågar dig hur lång tid det tagit men alla ser resultatet //

3.    länk #3
    SBH
    Forumgud Medlem: Mar 2011
    Län: norrbotten
    Inloggad
    sänksåg är ingent nödvändigt. duger med sticksåg till hålen. och cirkelsåg till kapning.

köp inte på dig grejer. det finns å hyra alla elverktyg du behöver.

4.    länk #4
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2011
    Län: Stockholm

Vad är det för kök du ska sätta upp?
    Jag har aldrig behövt använda vare sig kapsåg eller gersåg i de kök som jag har byggt.
    Krysslaser är i princip oumbärlig när man vant sig vid den!

5.    länk #5
    Fullvärdig medlem Medlem: Jan 2007
    Län: Sverige

Vad är det för kök du ska sätta upp?
    Jag har aldrig behövt använda vare sig kapsåg eller gersåg i de kök som jag har byggt.
    Krysslaser är i princip oumbärlig när man vant sig vid den!
    Vanligt Ikea kök. Var väl mest att man behöver kapa passbitar och dekorlister i rätt längder och få ett rakt snitt.

Lasern använder du till vad? Bottenlisten som köket vilar på?

6.    länk #6
    Norrhyttans avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Jan 2012
    Län: Dalarna

köp inte på dig grejer. det finns å hyra alla elverktyg du behöver.
    Det resonemanget funkar bara om man vet att köket är det enda hantverksjobb man gör i livet. Verktygen som räknas upp är ju standarduppsättningen som borde finnas hos varje normalhändig människa, som har ambitioner att göra mer än att sätta upp tavlor i en lägenhet.
    Jag tycker man ska hyra de där dyra verktygen som bara används en eller två gånger i livet.

7.    länk #7
    Gudfader Medlem: Oct 2006
    Inloggad
    Man behöver:
    Vattenpass
    Vattenpass
    Vattenpass

Och det ska vara den långa känsliga modellen
    börjar man i lod och våg så går det såå mycket lättare i slutet.

Och prylarna som nämts tidigare i tråden.

Protte
    Numera Gudfader, igen

8.    länk #8

Vanligt Ikea kök. Var väl mest att man behöver kapa passbitar och dekorlister i rätt längder och få ett rakt snitt.

Lasern använder du till vad? Bottenlisten som köket vilar på?
    Använder lasern för att måtta in bänk o väggskåp så dem står i lod

I övrigt håller jag med tidigare talare om att ett rejält vattenpass är a och o.

9.    länk #9
    Senior medlem Medlem: Sep 2009
    Ålder: 33

Byt bort kapsågen och bordssågen mot en sänksåg med skena - Där har man ett fulländat system!

10.    länk #10
    Gudfader Medlem: Mar 2005

Byt bort kapsågen och bordssågen mot en sänksåg med skena - Där har man ett fulländat system!
    Byta och byta... Alla tre typerna av sågar har sina specifika användningsområden och begränsningar. Ingen av dem kan fullt ut ersätta någon annan.

11.    länk #11

Byta och byta... Alla tre typerna av sågar har sina specifika användningsområden och begränsningar. Ingen av dem kan fullt ut ersätta någon annan.
    Sant - Men för att sätta ett kök är en sänksåg med skena i mitt tyckte helt oumbärlig. Till bänkskivor, passbitar och täcksidor. Men även för att kapa ut för diskho och häll.
    Jag har aldrig använt bordsågen i samband med att ett kök monterats.
    Girkapen absolut till golvlister, krön lister och liknande listverk.

Verktyg behöver man alltid och man kan ju inte få för många heller!

12.    länk #12
    Gudfader Medlem: Mar 2005

Sant - Men för att sätta ett kök är en sänksåg med skena i mitt tyckte helt oumbärlig. Till bänkskivor, passbitar och täcksidor. Men även för att kapa ut för diskho och häll.
    Jag har aldrig använt bordsågen i samband med att ett kök monterats.
    Och jag har aldrig använt någon sänksåg för att montera ett kök. Eller bygga ett hus. Eller något annat heller. Men Timell och hans grabbar använder ju sänksåg jämt, så de är säkert jättebra.

Har man en list som är 40 mm bred och ska ta ner den till 30 är en bordsåg väldigt bra. Det är svårt att göra med sänksågen. Samma om man ska justera bredden på en bit som är väldigt kort.

Har man spishäll och diskho med helt vinkelräta hörn så kan man ta upp hålen för dem med en sänksåg + lite hjälp av en japansåg. Har de avrundade hörn blir det knepigt.

13.    länk #13

För priset av EN sänksåg får du en riktigt bra cirkelsåg med skena och pengar över till en bra sticksåg
    Så har du mkt större flexibilitet

14.    länk #14

Och jag har aldrig använt någon sänksåg för att montera ett kök. Eller bygga ett hus. Eller något annat heller. Men Timell och hans grabbar använder ju sänksåg jämt, så de är säkert jättebra.

Har man en list som är 40 mm bred och ska ta ner den till 30 är en bordsåg väldigt bra. Det är svårt att göra med sänksågen. Samma om man ska justera bredden på en bit som är väldigt kort.

Har man spishäll och diskho med helt vinkelräta hörn så kan man ta upp hålen för dem med en sänksåg + lite hjälp av en japansåg. Har de avrundade hörn blir det knepigt.
    Kan hålla med att det är trixigt med att klyva ned 40mm till 30mm med en sänksåg och skena men klart att det går - Dessutom om man ändå anser sig behöva en cirkelsåg så tycker jag att man bör kika på modeller med skena som tillbehör eller om det ingår.
    Vad gäller att klyva från 40 till 30 så går det prima om man har mer material av samma tjocklek att balansera skenan på.
    Visst är det mitt eget kök så är det ju inga problem att släpa biten ut i garaget där bordsågen står - Men men platsbrist eller utrymmesbrist så anser jag att en bordsåg inte är förstahandsvalet när det kommer till någon form av kapning. Min är relativt permanent parkerad i verkstan och kommer bara med ut när det är dags för fasadbyte eller altanbyggen där den är underbar till just klyvning.
    Jag skulle nog inte välja bordsågen till passbitar då jag än inte har monterat ett kök med väggar, golv och tak som är precis lika raka som min Leica vill att det skall vara. Med andra ord - Det är sällan ett rakt snitt på en takanslutning för att nämna något.
    Det är en av anledningarna varför jag väljer att köra passbitar och täcksidor med sänksåg och skena och inget annat.

Jag kör alltid sänksågen för urtag i diskbänk och måste säga att det i 100% av fallen är raka snitt på häll. Diskbänk så handlar det om att mäta ut och stanna med snittet ett par cm ifrån hörn beroende på diskbänk, efter det avslutar jag med sticksågen. Spiltterskydd är här bra att ha på laminatskivor.

Man kan ju prata hur mycket som helt om verktyg men i slutändan är det vad man är bekväm med och som ger ett bra resultat. Smidighet och effektivitet är ju upp till var och en - Är man grym på en handklinga eller föredrar bordsågen så absolut.
    Jag finner att en sänk med skena är det bästa alternativet.

Med dagens utveckling på just den fronten så har ju både Festool, Makita och Bosch väldigt fina maskiner med skena till ett mycket bra pris - Betydligt lägre än en bordssåg.

Så jag står fast - En sänk med skena, en sticksåg, Laser eller Hultaforspass, samt en bra skruvdragare så kommer man garanterat i mål på att bygga ett kök!

15.    länk #15

Handbandslip om du behöver justera sockel i nederkant om du har ett vågigt golv.
    Personligen brukar jag undvika att ta sockel i underkant då de flesta idag är gjorda av material som lätt suger fukt - MDF/Spånskiva. Risken är då lamineringen ryker att sockel blir fuktskadad vid spill eller "aggressiv" skurning.

Till ett tidigare Puustelli kök fick jag med en plastlist som sockeln stod i med "vingar" ut på golvet som skydd för sockeln och skapade en tät anslutning - Smart idé och jag har funderat om dessa går att få tag på...
    Usch vad jag saknar det köket...

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42