Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: May 2009
    Län: Västerbotten

Fästa bänkskåp i gips+asfaboard

Hej!

Hoppas jag hamnade med frågan i rätt del av forumet

Jag har precis kommit till momentet att montera upp mina bänkskåp (IKEA) på väggen. Min plan är som följer:

1. Skruva upp en "bärlina" på väggen av en 45x45 som fästs rejält i reglarna som finns i väggen.
    2. Ställa bänkskåpen på de medföljande benen och justera in allt i våg och lod.
    3. Fästa överkanten av bänkskåpen i väggen.

Till problemet: Mitt hus är ett Rockhammarhus där alla väggar i huset, och jag menar ALLA är byggda av asfaboard. Även samtliga innerväggar på övervåningen, har sutteräng.
    Mina ytterväggar är uppbyggda utifrån av panel-asfaboard-tretex-tretex-tretex-asfaboard. Och alla delar av asfaboard och tretex har en liten luftspalt på ca 15-20mm. Ungefär som kexchoklad kan man säga. (Att det sedan är aluminiumfolie på samtliga tretexsidor måste vara deluxvairanten)

Jag har monterat upp 13mm gips på ytterväggarna på insidan och ska nu fästa överkanten på bänkskåpen i denna vägg som består av en 13mm gipsskiva som är skruvad direkt mot asfaboarden där tapeterna satt tidigare. Och jag har inte gjort någon kotling bakom gipsen eller asfaboarden.
    Belastningen på fästpunkterna i överkant på bänkskivorna borde inte vara allt för stor när jag har en rejäl bärlina och benen i framkant. Men vill än då fästa dem i väggen. Eftersom det inte är någon luftspalt att expandera en Molly i så undrar jag vad jag ska fästa bänkskåpen med?

Skulle Fischer GKM vara ett bra alternativ?

2.    länk #2

Ingen som vågar sig på ett svar om detta är något som kan vara ett alternativ?

Var en sådan som jag tänkte mig att använda för att fixera bänkskåpen i överkant.

3.    länk #3
    stigas avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2006
    Län: W

De där sitter rätt bra och med tanke på att det allra mesta av kraften går nedåt så bör det kunna fungera. De här fungerar även bra: http://www.sormat.com/se/tuotesivu.html?mgid=4&pid=35

Om du även limmar med konstruktionslim mellan överdelen på skåpet och väggen då kommer det att sitta som berget. Rev skåp på ett ställe där de enbart limmat upp skåpen och fixerat med 50mm dyckert.
    // Ingen frågar dig hur lång tid det tagit men alla ser resultatet //

4.    länk #4

stiga: Den där pluggen "Ola" ser riktigt bra ut med tanke på att den klarar allt. Att använda konstruktionslim hade jag inte tänkt på så det blir nog att jag använder mig av det!

Tråkigt är att jag bor i en liten stad där det enda som finns är typ vanliga betongpluggar, gul, röd, grön osv. Att tro man ska hitta några bra pluggar eller infästningar såsom "Ola" är ju att drömma för mycket, tyvärr...

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42