Senior medlem
Medlem: Jan 2009
Ålder: 35
Län: Skåne,Sjöbo.
Hjälp mig att välja mosaik.
Har svårt att bestämma mig.
Behöver hjälp med färgval.
Har en fråga till.
Ska jag kakla hela vägen upp till taket eller typ halva?(den sidan där vasken är)
Tja, det är ju mycket en smaksak, bägge delar, men lite färg hade ju gjort sig, limegrönt eller orange kanske, orange är ju varmare än grönt. Mosaik kan ju bli lite påträngande och plottrigt om man sätter det hela vägen upp till taket, men det beror också lite på färg på mosaiken och fogen.
Det kan va bra att inte tycka att andra inte ska tycka om vad andra tycker... ;)
Väldigt mycket smaksak. Tänk på att du blir bunden till att ha den färgen i köket sedan, inte som att byta gardiner och matta precis. Jag hade valt vit mosaik .
För att bestämma dig för en färg måste du titta på bilder på kök som har olika färger så att du kan föreställa dig hur det skulle se ut i ditt kök.
Bara några exempel, men surfa själv runt på kökstillverkarnas hemsidor t ex, så finns där massor med inspirationsbilder.
Fullvärdig medlem
Medlem: Aug 2008
Län: Västragötaland
Jag blev varnad av bekanta som har ett färgglatt kakel att det kan vara svårt att matcha med övriga inventarier (köksmaskiner etc som ska stå framme). Av den anledningen tänkte jag själv välja något mer neutralt kakel (alt färg/mönster bakom glasskiva), och istället tillsätta färg på saker man lättare byter ut när man tröttnar...