Hej!
Skulle någon snäll själ kunna bidra med lite input kring våra köksplaner?
Köket är ca 4x4 m det "vänstra" fönstret sitter 110cm från hörnet och är 160 cm brett och det rakt fram 120cm från hörnet och 100 brett, den lilla dörren till vänster om ingången är dörren till ett walk in skafferi. Vatten och avlopp vid fönstret rakt fram.
Skulle väldigt gärna vilja ha möjlighet att äta frukost i köket någon som har några idéer och kreativa lösningar?
Bifogar mitt senaste (bästa?) alternativ. Någon som har erfarenhet av bänk istället för stolar vid köksö?
Tacksam för svar
Skulle någon snäll själ kunna bidra med lite input kring våra köksplaner?
Köket är ca 4x4 m det "vänstra" fönstret sitter 110cm från hörnet och är 160 cm brett och det rakt fram 120cm från hörnet och 100 brett, den lilla dörren till vänster om ingången är dörren till ett walk in skafferi. Vatten och avlopp vid fönstret rakt fram.
Skulle väldigt gärna vilja ha möjlighet att äta frukost i köket någon som har några idéer och kreativa lösningar?
Bifogar mitt senaste (bästa?) alternativ. Någon som har erfarenhet av bänk istället för stolar vid köksö?
Tacksam för svar
Jag är inte säker på att jag förstått bilderna rätt - ska man sitta på 60-skåpen vid vänstra väggen? Tycker det ser väldigt bökigt ut att ta sig in där.
Jag skulle föreslå att man gör sittplatsen vid fönstret bredvid kylen och frysen, alltså bara ha bänkskivan där utan något under (utom ett par barpallar, då). Flytta mikron (?) till vänstra väggen, ev. sätta häll&ugn i det hörnet i stället, samt sätta diskhon mitt framför fönstret. Med denna lösning kan man också sätta fler väggskåp på vänstra väggen om man vill.
Jag skulle föreslå att man gör sittplatsen vid fönstret bredvid kylen och frysen, alltså bara ha bänkskivan där utan något under (utom ett par barpallar, då). Flytta mikron (?) till vänstra väggen, ev. sätta häll&ugn i det hörnet i stället, samt sätta diskhon mitt framför fönstret. Med denna lösning kan man också sätta fler väggskåp på vänstra väggen om man vill.
Jo tanken med mitt förslag är att man istället för barstolar har en bänk/soffa framför halvön för att på de sättet spara plats. Jag tänker mig även att man i det fallet höjer upp golvet så att man slipper sitta och dingla med benen.
Givetvis skulle man kunna ha barstolar vid fönstret problemet med det är att jag egentligen inte tycker om att sitta med ryggen mot rummet och att sittplatsen även ska fungera när man tittar på när någon lagar mat... Man kan ju förstås vrida på barstolen men jag som är uppvuxen med kökssoffa gillar konceptet att kunna delta i köksstöket liggande
Enklast vore kanske att bara ställa en soffa framför fönstret och ett normalt bord men tänker mig att de blir jobbigt att runda de var gång man ska ha något ur kylskåpet... Så egentligen är väl mitt största problem placeringen av kyl och frys. Någon som har någon tanke kring det?
Givetvis skulle man kunna ha barstolar vid fönstret problemet med det är att jag egentligen inte tycker om att sitta med ryggen mot rummet och att sittplatsen även ska fungera när man tittar på när någon lagar mat... Man kan ju förstås vrida på barstolen men jag som är uppvuxen med kökssoffa gillar konceptet att kunna delta i köksstöket liggande
Enklast vore kanske att bara ställa en soffa framför fönstret och ett normalt bord men tänker mig att de blir jobbigt att runda de var gång man ska ha något ur kylskåpet... Så egentligen är väl mitt största problem placeringen av kyl och frys. Någon som har någon tanke kring det?
Man skulle kunna tänka sig nått så som bifogat, får dock överge soffan alt skaffa väldigt smalt bord. Mängden bänkyta minskar även.
Jag tycker ditt första förslag är bättre. Du förlorar mycket bänkyta i det nya plus att det blir långt till kyl och frys när bordet står imellan. Jag tyckte som sagt att ditt första förslag var väldigt bra, just för att du fick in så mycket bänkyta och hade hela köket ihop som en enhet (vilket är svårt med tanke på fönster- och dörrplaceringar. Det som är viktigt att tänka på där vid köksön är det med att man måste få plats med benen. Antingen genom djup skiva med 30 cm överhäng eller med att det inte är någon bänk under alls.
Om du kör på den lösningen så testa att bygga upp en ö och en bänk av lådor eller något för att se hur mycket plats som behövs för att kunna ta sig in på bänken men ändå inte behöva sitta för långt ut när man äter.
Om du kör på den lösningen så testa att bygga upp en ö och en bänk av lådor eller något för att se hur mycket plats som behövs för att kunna ta sig in på bänken men ändå inte behöva sitta för långt ut när man äter.
Jo tycker själv att man får mest kök på ytan så att säga med lösning 1. Planen i så fall är att ha 37 djup skåp och 70 eller 80 bänkskiva i halvön. Funkar det att ha 30-40 cm överhäng utan att förstärka skivan med ben eller konsoler?
Vi har 30 cm överhäng med träskiva och det funkar bra men det kan ju vara svårare att få bra balans på det kanske om man har smalare skåp under. Vår köksö är 120 djup med överhäng åt båda hållen + att det på de innersta 60 cm inte är något överhäng alls så vår skiva har ju väldigt mycket stöd. Du får fråga på köksaffären de kanske kan hjälpa. I annat fall så är det ju bara att testa. Börja utan och förstärk om det inte känns stabilt.
Liknande trådar
-
Problem att få ut varmvattnet till golvvärmen
Värme allmänt -
Rita attefallshuset för tillgänglighet – regler & mått som gäller
Artikelkommentarer -
Tilläggsisolering garageport hörmann LPU 42, problem med kondens. Finns det någon som har erfarenheter?
Isolering -
Vettigt alternativ till infällda spotlights?
Belysning -
Nytt lås till fasadmatarskåp till vettigt pris?
El