Ja lite har jag tänkt att en tvättställsblandare borde räckt. Men nu har vi redan köp en köksblandare dit.
Men en skiva att ha över hon är nog en utomordentlig ide, hur det än blir i övrigt.
Ja, har ni redan köpt en kran så är det ju inte mycket till tips, kanske någon annan som läser och har nytta av det dock.
Förr fanns det ju en bricka att lägga över hon för att täcka disken, vet inte om sådan fortfarande tillverkas. Själv hade jag nog helst försökt få till någonting av samma material som bänkskivan av rent estetiska skäl, helst att det skulle hamna i nivå med bänkskivan. Köksblandaren borde nog inte vara jättemycket i vägen för sillburkar och annat som kan tänkas dukas upp där när behovet finns, hade man valt en vridbar variant så hade det kanske varit ett ickeproblem helt och hållet.
Hur eller hur så tror jag att ditt kök blir både vackert och funktionellt
Jag har en plan, men har inte helt lyckats övertyga om denna plans förträfflighet.
Med lite ritande i IKEA homeplanner och sen justeringar i paint så har jag fått gehör för följande ide.
Över diskmaskin ett specialbyggt skåp, 50 cm brett, som rymmer micron.
Över detta en skåplucka 40x57 cm som döljer ett vanligt väggskåp i samma mått och på sidan om en 10cm smal öppen hylla, med t.ex. plats för 5-6 vinpavor.
Sen ett 60x92 skåp med dubbla dörrar, delvis över DM delvis vid sidan. Lite simulerande ger vid handen att det inte blir några problem att stå bredvid DM-luckan och fylla skåpet.
Och fortfarande ganska luftigt runt fönstret.
ps, jag har ritat in ett IKEA grundtal diskställ under skåpen, om någon undrar vad det är.
Ja ursprungligt har jag haft ett 80-skåp där, för att linjera skåpluckor mot bänkskåpen.
Och då blev det dels rätt inklämt runt fönstret, inget omöjligt, men jag vill gärna bevara en lite luftig känsla.
Dels är det onödigt brett skåp för en micro. 80 skåp och knappt 50 bred micro.
Med detta trixande linjeras skarven mellan två luckor till skarven mellan två bänkskåp. Men bara skarven mellan luckorna, för det skär faktiskt mitt genom ett skåp.
Men förutom handtagsplaceringen går det ju inte att se var själva skåpen är.
Nykomling
Medlem: Aug 2008
Län: Halland
Exakt.
Men vi kommer inte ha ett sånt där fashionabelt där man drar ut luckan så följer minst halva skåpets innehåll med ut. Jag har provat det hos någon bekant ibland, och det går ju rejält tungt när det är mycket matvaror där i.
Så en eller två vanliga dörrar, men inte hyllplan där inne utan utdragslådor blir det.[/QUOTE]
Var glad för det! Det är den sämsta lösningen man kan ha. Vid vårt nybygge 2010 satte vi in sånt och som tur var så tappade jag en mikrovågstallrik förra julen så att en flisa gjorde hål på skafferifronten, då fick vi äntligen en anledning till att byta mot vanlig dörr och lådor med helutdrag. På det sättet kan man faktiskt titta ner i en låda och inte behöva ducka för en annan. Hoppas du förstår vad jag menar.
Junior medlem
Medlem: Dec 2008
Län: Halland
Hej.
På tal om ingenting så skulle jag slopat det sista överskåpet och satt ett bredare fönster som går in över diskbänken mer. Alltid bra med ljus och trevligt att se ut när man skalar potatis mm.