Jag har sökt på detta forum efter information on Sentens kök vilket vi har beställt men inte fått någon prisuppgift om kostnaden på installationen av varken Electrolux Home själva eller hantverkarna. "Det är så olika" heter det, men är det professionellt, när vissa andra tillverkare säger att de installerar köket på 2 timmar? Dock är det samtidigt lite mysko att ingen på detta forum ens nämner tid eller kostnad för installation av köket... har alla gjort det själva?

Vi är väldigt oroliga, eftersom kostnaden redan har dragit iväg med 20 000kr mer än vad vi hade tänkt oss från början, och nu har det dessutom uppkommit att killen från Electrolux Home har mätt fel och därmed ritat något som är omöjligt att installera utan att ta till extra rörmokare i ett enligt mig rätt stort ingrepp (och från Electrolux är man oberörd över denna merkostnad som jag får stå för). För övrigt så kollades aldrig heller var ventilationshålet för fläktustuget satt i väggen, och det krävde också en ändring när jag väl själv upptäckte det.

Jag kommer att uppdatera denna tråd med vår slutkostnad, men skulle uppskatta om folk är villiga att tala om hur mycket de betalade för köket i butik och vad sedan slutnotan för installationskostnaden hamnade på (om ni hyrde hantverkare) och hur lång tid det tog (något som vi inte heller fått reda på)?

Redigerat:
Vår slutnota hamnade på 80.000:- och då ingick också tvättmaskin. Dock så gjorde vi allt själva.

Jag jobbar med kök hela dagarna och det skiljer sig ganska mycket både kostnadsmässigt och tidsmässigt om man pratar om montage av kök.

Noggranhet(kvalitet på arbetet) tar tid och tid är pengar.

Rent generellt skall ett kök ta cirka en vecka att montera färdigt då väggar är igenlaggda
efter elarbeten och ventilation. Det omfattar även kaklingen på vägg.
Observera att detta är "typ" ett standard kök vi pratar om.
Under denna vecka skall alla hantverkare vara på plats för att slutföra sitt.
Montagekostnad av kök ca 16-22000kr
Pratar vi lantkök med mycket lister(krönlist,ljusrampslist m.m., m.m.) så är monteringstiden ca 40-80 timmar, mycket beroende på utförande samt storlek.
Montagekostnad av kök ca 18-36000 kr.

Tack för svar. Menar ni före eller efter ROT avdrag på de där siffrorna?

Jag har monterat ca 15-20 kök under de senaste åtta åren och antalet timmar brukar ligga mellan 40 och 60 för ett normalt kök. Vet inte vad din installatör debiterar men om man räknar med 400+moms per timme så hamnar man på 20-30.000 före ROT, alltså 10-15.000 efter ROT.

Detta förutsätter att inga andra (VVS/el/målare) måste dit.

/Vojma

Dessa priser jag angav är före ROT-avdrag.

Vi har nyss färdigställt vårat kök.
Arbetet tog 199 timmar, i detta ingick följande arbeten:
Rivning gammalt kök
Bortforsling ga kök+vitvaror
Nytt golv
Nya väggskivor
Omdragning el
Ny rördragning VA
Kakling ca 5 kvm
Målning
Montering nya stommar, bänkskiva, vitvaror etc.

Detta vill säga att hantverkarna gjorde allt från start till färdigställande i ett normaltstort kök för ett parhus anno 1975.
För bara montering tror jag vojma är rätt ute med ca 40-60 timmar.

Lycka till med köket

Montering av ett storleksmässigt standard kök ligger ca 17-20 st skåpstommar några frisidor vid kyl o frys enkla lister, passbitar, el, vatten, kakel och bänkskivor då räcker 40 tim, om väggar och golv är OK.Men om det som tidigare sagts, när det börjar bli krönlister köksöar med spishällar och tak hängda fläktar om sådant inte funnits tidigare och specialskåp ja då kan det lätt sluta på det dubbla i tid

OK,
Köket gick på 38000 (ej vitvaror)
Arbete gick på 36000 efter ROT
Då ingick rivning och bortforsling av befintligt kök, montering av kök, VA och elarbete, inkoppling, plattläggning på golv och ovanför bänk
OBS! det inkluderade även rivning (laminat + 1 par lager plastgolv) och läggning av plattor på golv i två andra rum också, ca 30 m2 till, så det får man dra ifrån, vet inte hur man skall räkna där.
Plattor är inte inkluderade

Uppdatering från trådskaparen:

Orginalinstallatörerna från Electrolux skulle ha 42000kr (efter mycket tjat om att få en offert på förhand, vilket de nu förnekar att vi frågat om... suck).

Egenföretagande hantverkare skulle ha 24000kr.

Annan köksförsäljare skulle ha 18000kr.

Gissa vem vi tog? (Samtliga priser innan ROT och med moms såklart.)

(Och den andra köksförsäljaren har varit suveränt proffsig hittils, med nogranna mätningar, både se och lösa problem, och snabbhet dessutom, trots att det är fast pris och inte löpande och trots att det inte är deras egna kök de monterar. Vi kommer helt klart att gå tillbaka till honom igen samt rekommendera till andra, och det kan vi inte säga om de vi varit i kontakt med tidigare.)

Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.