Junior medlem
Medlem: Mar 2009
Län: Jönköping
Arbetsordning för omkakling och bänkskivebyte?
Hej!
Som ämnet antyder undrar jag helt enkelt om vad som är den enklaste och smidigaste arbetsordningen när man ska kakla om och byta bänkskiva i köket. Vi tänkte nämligen fräscha upp vårt kök just genom att byta kakel och bänkskiva, så det som skall göras är;
- Ta ner gamla kaklet
- Ta bort gamla bänkskivan
- Montera nya bänkskivan (självklart med hål upptagna för häll och ho)
- Spackla och göra underarbetet för nya kaklet
- Sätta upp nytt kakel
- Montera häll och ho och blandare
Det är ordningen jag tänker mig, gör man bort sig något då? Tänker mig av någon anledning att det borde vara bättre att spackla när nya skivan är på plats, men det är kanske fel? Säkert en lätt fråga att svara på om man kan, så därför tänkte jag att det var dumt att inte ställa den när man är lite osäker..
Junior medlem
Medlem: Aug 2011
Ålder: 23
Län: skåne
Det beror lite på vad du har för typ av skiva, är det en laminatskiva kan de va känsliga som tusan, främst mot repor, tryck är väl inte så farligt. En billigare är ofta mycke mjukare än en dyr. Är det en massiv skiva (te.x. bok, ek) så är de betydligt tåligare än laminat men bör täckas väl ändå!
//Oscar
Junior medlem
Ok, jo det är en laminatskiva, så då är det bäst jag maskerar rejält då! Tack för det tipset! Hade varit grymt surt att ta bort pappen och hitta en repig skiva där under..
Junior medlem
Är det en dålig idé isf att istället byta bänkskivan det sista man gör? Så behöver man ju inte bry sig om reprisken alls?
Fast det känns som att det är bättre att spackla och kakla med rätt skiva redan på plats så det verkligen blir bra, eller har jag fel?