Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Aug 2011
    Län: Stockholm

50-talskök - glasskiva?

Vi målar om och fixar till vårt 50-talskök. Men, jag undrar, hade man bara kakel som stänkskydd på den tiden, eller kan det funka att ha glas? Jag har blivit lite knäpp och vill ha gult nämligen, och det är så SJUKT svårt att hitta en gul kakelplatta som passar in.

Och när jag ändå har er på tråden: Min idé är kanske helt galen? Jag har tänkt mig pastellgröna luckor och pastellgult kakel... Just nu är den provmålade luckan mintgrön... Och det var nog egentligen inte det jag var ute efter, fast det är ganska fint. =) Jag målade skåpsstommen vit, men nu börjar jag fundera på om inte skåpsstommen och luckan ska vara i samma färg, för det blev så kallt med vitt... Jag vill ha ett varmt kök. Tanken om grönt och gult fick jag av att titta på Leila bakar i Frankrike... Men hon har ju inte ett 50talskök direkt, men myucket härliga pastell-tillbehör som är 50-tal. =)
    Jag tänkte rutigt golv, men helst inte svart och vitt, utan mildare.

Jag är inte ute efter amerikansk 50-talsstil utan svensk...
    Nån som har koll?

2.    länk #2
    SBH
    Forumgud Medlem: Mar 2011
    Län: norrbotten
    Inloggad
    http://www.enering.se/kitchen.jpg
    50-talskök enligt google
    viktigast är du gör vad du tycker är snyggt.

3.    länk #3
    Senior medlem Medlem: May 2007
    Län: Jönköping

Jag har bilden att man innan kakel hade emaljerad plåt som stänkskydd. Har dock inte den blekaste om var man beställer sådan i rätt mått och färg. Målad vägg med glas framför borde dock ge ett liknande skarvlöst uttryck.
    Rutigt golv har vi Linoleum Klick-golv i lime och svart. Tror mig ha sett en gräddvit variant som ihop med gräddvita stommar som på SBH:s bild skulle kunna bli snyggt.
    Äntligen husägare

4.    länk #4
    Forumgud Medlem: May 2007
    Län: stockholms
    Inloggad
    Har aldrig sett annat än vitt kakel i 50-tals kök. Lite tjockare kakel än man har idag och den yttre raden har rundad kant. Svarta fogar, smalare fogar än man kaklar idag. Har också sett att man haft någon slags perstorpsplatta bakom diskbänken men den tror jag snarare var 60-tal. 'Det är väldigt praktiskt då man slipper smutssamlande fogar.

5.    länk #5
    Senior medlem Medlem: May 2007
    Län: Jönköping

Glömde kanske nämna att jag inte har den blekaste om vilken tidsepok emaljen hör hemma i.
    Äntligen husägare

6.    länk #6
    pinebars avatar
    Moderator Medlem: Aug 2005

Lite före 50-talet användes också rostfritt. Kan ju kanske vara ett alternativ. Detta från 1938.

7.    länk #7
    Junior medlem Medlem: Jan 2011
    Län: Västernorrland
    Blogginlägg: 3

I mitt funkiskök hade jag vitt 15x15 kakel med mörk fog runt spisen och rostfri skiva ovanför diskbänken, så nog fanns båda varianterna. Det köket var från 30/40-talet.

8.    länk #8
    stigas avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2006
    Län: W

Materialet var oftast kakel men även rostfritt och även andra typer av paneler (läs laminat) kom jag fram till när jag kollade detta förut. Tittar man på stilen som var på 50-talet så fungerar det bra med glas eller kanske en emaljerad panel från enamello. Stilen var ofta något minimalistisk om man ser till luckornas utformning så en slät skiva skulle inte göra bort sig.
    // Ingen frågar dig hur lång tid det tagit men alla ser resultatet //

9.    länk #9
    pinebars avatar
    Moderator Medlem: Aug 2005

Hittade en rolig broschyr från 1944. På sid 6 rekommenderar de just plåt eller opaxitglas, vad nu det är? "Kakelplattor torde bland annat ur rengöringssynpunkt inte vara lämpliga".

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen