Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Apr 2010
    Län: Skåne

Hur kapar man små bitar ur glasmosaik?

Hej.

Kunskapen räckte inte till och tiden blev för knapp när det var dags att kapa glasmosaiken kring eluttagen i köket. Därför blev det som det blev, se övre vänstra hörnet, och att kapa små glasmosaikbitar till ännu mindre och ibland utskurna bitar var helt enkelt för svårt.

Jag har retat mig vansinnig på utseendet så som det blev och ska nu åtgärda det - men hur?

Tips på hur små glasmosaikbitar lämpligen kapas i ännu mindre bitar mottages tacksamt. Att såga bitarna med vinkelslipen gjorde att brottytan blev mjölkig och dessutom var det otroligt pilligt och svårt att få det rätt och bra och att knäcka bitarna rätt är svårare än svårast.

En annan lösning är ju att bredda vägguttaget på något sätt för att dölja den misslyckade kapningen. Med hur och med vad för material?

Ni som lyckats med detta, hur gjorde ni? Och ni som tror er veta hur man ska göra ge mig era bästa tips så blir jag en lycklig man.

Peter, Helsingborg
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Vägguttag.jpg
Visningar:	38
Storlek:	124.4 KB
ID:	53430  

2.    länk #2
    Paul-Staffanstorps avatar
    Gudfader Medlem: Jul 2009
    Län: Skåne

Vattensåg är ett alternativ som ibland kan fungera men vilket förvisso inte löser ditt problem nu är att man i det fall man vill ha glasmosaik så ser man till att ta bort eluttag i väggen och köra med andra lösningar som t.ex hörnboxar under väggskåpen eller popup i bänkskivan...
    Mvh Paul

3.    länk #3
    ClasseClass avatar
    Forumgud Medlem: Nov 2004
    Län: Stockholm
    Inloggad
    Vinkelslip med slät diamantskiva funkar. Snittytan kommer du att dölja bakom uttaget eller hur? Använd en brädbit eller en läkt som du pressar fast mosaiken med och sen kapar du längs läkten så blir det rakare än på frihand.

4.    länk #4
    Fullvärdig medlem Medlem: Sep 2008
    Län: Stockholms

Jag satte liknande glasmosaik för en vecka sen men i mitt fall gick det bra med att använda kakelskäraren - den ritsade snällt en skåra o sen var det bara att knäcka till - men man fick göra en o en , dock fungerade det även i vinkel eftersom det inte behövdes något stort tryck för att ritsa.

I ditt fall skulle det nog fungera om du bara fick bort hörnet precis så att det täcks av plasten, hur det ser ut under spelar ingen roll.

5.    länk #5
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2011
    Län: Stockholm

Jag använder min Dremel till detta, med diamantklinga fungerar det hur bra som helst.

6.    länk #6
    Fullvärdig medlem Medlem: Sep 2009
    Län: skåne

har du gott om mosaik så börja klipp lite efterhand i hörnan där du ska ha av, lite i taget bara. tar någon bit innan du får grepp om det, men funkar alldeles utmärkt.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen