Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Jul 2007
    Län: Norrland

Går detta att genomföra...?

Hej

Finns det någon där ute som har erfarenhet av att installera den vägghängda fläkten FRAMTID HW280 från IKEA. Går den att installera den under väggskåp och ansluta till ventilationsrör...?

Fick ingen installations-manual från IKEA när jag mailade supporten, de hänvisade bara till tillverkaren av dessa fläktar WHIRLPOOL. . Är det krångligt att få denna monterad under väggskåp eller finns det någon som har erfarenheter av denna fläkt.

Tack
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	fläkt_hw280_3d.jpg
Visningar:	6
Storlek:	106.1 KB
ID:	50749  

2.    länk #2
    Gudfader Medlem: Oct 2006

Är ovansidan slät och man dessutom kommer åt att sätta en eller annan skruv genom plåten upp i överskåpet så är det väl inget som hindrar.

Protte
    Numera Gudfader, igen

3.    länk #3
    Racemans avatar
    Forumgud Medlem: Mar 2009
    Län: Stockholm

Går den att installera den under väggskåp och ansluta till ventilationsrör...?
    Enligt IKEAS hemsida är denna fläkt enbart avsedd för återcirkulation med kolfilter. Den är alltså inte ämnad att kopplas till ett ventilationsrör.
    http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60158101 (klicka på "produktbeskrivning").

4.    länk #4
    Fullvärdig medlem Medlem: Nov 2010
    Län: Uppsala

Som tidigare talare så är den inte gjord för inbyggnad. Men det inte sagt att det inte går. Det är ju ett hål/galler mitt ovanpå den om jag inte missminer mig, och den bör det ju går att koppla ett felxrör om man är lite händig.

5.    länk #5
    Nykomling Medlem: Dec 2008
    Län: Kalmar

En brandvarning om du eldar i vedspisen.

6.    länk #6
    Nykomling Medlem: Jul 2007
    Län: Norrland

Om jag också minns rätt finns det ett utblås c.a 10x10cm mitt på fläkten i bakanten, i princip kanske man kan ansluta med rör där och försöka skruva/montera fast det på nå' vis.

Tack för påminnelsen angående brandrisken jag skall tala med brandmyndigheterna om säkerhetsavstånd ännu...

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen