Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: May 2011
    Län: Stockholm

Flytta fläkt i kök

Planerar att renovera köket i min bostadsrätt och funderar på placering av spisen och därmed även köksfläkten. Som det ser ut nu finns ett rör anslutet till fläkten, ca en meter som är kopplat till utsug (?) i väggen.

Jag hade hellre flyttat spisen en bit, men måste då förlänga röret ett par meter och även lägga till en böj på 90 grader. Någon som vet hur mycket detta skulle påverka prestandan?
    Idag sitter fläkten i det högra väggskåpet på väggen längst in i bilden så det blir alltså + ca 2m och en böj.

Klicka på bilden för en större version

Namn:	Capture1.jpg
Visningar:	287
Storlek:	40.2 KB
ID:	49340  

2.    länk #2
    CCPushers avatar
    Senior medlem Medlem: Jan 2006
    Län: Malmöhus
    Blogginlägg: 1

Har du tänkt byta fläkten också?
    Förmodligen så sitter fläkten i kåpan och du har bara ett galler i väggen där fläkten blåser ut luften.
    Vet du om det är någon värmeåtervinning inblandat eller det är bara en vanlig utsugsfläkt?

Angående prestandan så bör den inte påverkas särskilt mycket, vill du vara ännu mer säker så finns det långböjar att köpa som har en ännu större radie än vanliga böjar och således påverkar prestandan ännu mindre.
    Tryckfallet i de extra 2 metrarna kanal är högst försumbara, det är böjarna som påverkar.
    Skulle du få för dig att gå på en långböj så får du eventuellt göra en något större inklädnad.

Men som sagt, flytta du, den eventuella prestandaskillnaden lär du inte märka av.

3.    länk #3

Ja, det blir ny fläkt som sitter i kåpan. Det är som du säger ett galler i väggen. Jag vet inte om det finns värmeåtervinning. Hur påverkar det?

Har sett på andra trådar att man borde prata med en sotare och att det skall vara renslucka i varje böj. Är det tillämpbart även på en sån här lösning?

4.    länk #4
    CCPushers avatar

Om det är värmeåtervinning så går där in flera rör i fläkten, enkelt uttryckt.
    Jag skulle tro att det inte är det enligt hur du beskriver det.
    Det där med renslucka i varje böj är lite onani tycker jag, det sätter i alla fall aldrig vi

Det räcker gott med ett T ovanför fläkten där den ansluter till spiroröret.
    Vill du vara extra petig så kan du sätta ett där röret går ut genom väggen också.

5.    länk #5
    Fullvärdig medlem Medlem: Nov 2005

Är det säkert att man får koppla fläkt till utsuget? I många bostadsrätter får man inte det, och får köra med kolfilter. Kanske bäst att kolla med föreningen, bara för att det är monterat så idag är det inte säkert det får vara så.

6.    länk #6

Om det är värmeåtervinning så går där in flera rör i fläkten, enkelt uttryckt.
    Jag skulle tro att det inte är det enligt hur du beskriver det.
    Det där med renslucka i varje böj är lite onani tycker jag, det sätter i alla fall aldrig vi

Det räcker gott med ett T ovanför fläkten där den ansluter till spiroröret.
    Vill du vara extra petig så kan du sätta ett där röret går ut genom väggen också.
    Ok, tack!
    Såhär?

7.    länk #7

Är det säkert att man får koppla fläkt till utsuget? I många bostadsrätter får man inte det, och får köra med kolfilter. Kanske bäst att kolla med föreningen, bara för att det är monterat så idag är det inte säkert det får vara så.
    Jag tror inte att fläkten är kopplad till utsuget. Det verkar som att man bara flyttar oset fram till utsuget, utan att pressa in det. Kör man då kolfilter samtidigt? Kolfilter för mig är de fläktar som blåser ut precis där man står (utan någon kanal någonstans), men det kanske är missuppfattning?

Om jag gör enligt min senaste skiss, och drar fram kanalen till, men inte kopplar till utsuget, borde jag då ha kolfilter? Eller borde jag tänka om helt?

8.    länk #8

Men ett rör som du har ritat får man väl ändå räkna som ansluten till utsuget.
    Det beror på vad det är för ventilationssystem, vad du kan ansluta för fläkt.
    Om det är självdrag tror jag inte du får ansluta fläkten till utsuget. Om det är mekanisk frånluft kan du behöva en viss typ av fläkt utan motor.
    Oftast är det kolfilterfläkt som gäller i flerfamiljshus.

Men kolla vad som gäller i föreningen, står ofta i föreningens medlemsinformation om de har en hemsida.

9.    länk #9
    Senior medlem Medlem: Aug 2010
    Län: Västernorrland

Om det är självdrag (som det oftast är i lite äldre hus) hade jag definitvt satsat på en kolfilterfläkt.
    Det blir mycket snyggare eftersom du slipper dra en massa rör.

Dagens kolfilterfläktar är faktiskt ganska bra (om du inte köper det billigaste skiten du kan få tag på).

10.    länk #10

Kindvall:
    Tack för tipsen. Måste kolla upp detta. Jag hade inte funderat så mycket på anslutningen, utan tänkte mest låta det vara som det är nu. Skrev lite slarvigt i mitt första inlägg att det var anslutet, men det är nog någon sorts semi-anslutning. Jag är rätt säker på att det är självdrag och att man inte får ansluta fläkt. Har bara dåliga erfarenheter av kolfilterfläktar och undviker helst en sådan lösning. Kanske famlar jag efter halmstrån.

Eviljava
    Alright! Det är ju glada nyheter. Samtliga kolfilterfläktar jag har varit vid har känts helt verkningslösa. Det vore onekligen enklast (bortsett från filterbyten) med kolfilter.

Hittills känner jag mest för att bara koppla in mig på det gamla röret som blåser ut oset framför utsuget. Tar gärna emot fler synpunkter på kolfilter. Någon som vet mer om ej anslutet utblås framför utsuget?

11.    länk #11

I vår förening står det i stadgarna:
    "kåpa med inbyggd köksfläkt får inte anslutas direkt till ventilationssystemet"

12.    länk #12
    Senior medlem Medlem: Aug 2010
    Län: Västernorrland

Förr eller senare måste man ju byta filter, men ett minimikrav är ju att de skall vara tvättbara. Bara att köra i diskmaskinen och sedan "återaktivera" kolet i ugnen.

Som sagt... kolla på de lite mer "kompetenta modellerna".

13.    länk #13
    CCPushers avatar

Ok, tack!
    Såhär?
    Exakt så.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen