Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    lolloises avatar
    Nykomling Medlem: Apr 2011
    Ålder: 27
    Län: Skåne

Tips på byggfirma som kan renovera 30-talskök?

Hej!

Det här blir mitt första inlägg på forumet, men jag har under flera månader läst om att höja diskbänkar, renovera badrum och det ena med det andra. Fantastisk hjälp!

Nu hoppas jag att ni rutinerade medlemmar kan hjälpa mig. Vi har äntligen köpt lägenhet i Malmö och flyttar in om tre veckor. Lägenheten har ett charmigt gammalt kök med trägolv och ett tidigt funkiskök. Vi ska behålla det gamla köket, men behöver modernisera det.

Detta behöver göras:
    • Höja diskbänken från 85 till cirka 90 centimeter.
    • Sätta in diskmaskin.
    • Ta bort och sätt upp nytt kakel.
    • Fixa vvs-biten med rören för dels diskmaskin, dels höjningen av bänken.
    För att göra det här har vi tänkt anlita en firma. Dock ser jag som ett krav - efter att redan ha träffat en snickare - att firman har gjort en liknande renovering/höjning av diskbänk tidigare.

Och det är där som ni kommer in. Känner ni till något företag i Malmö med omnejd som åtar sig dels snickeriarbeten, dels vvs - och som helst har erfarenhet av att jobba med gamla, gedigna kök?

Hoppas!
    Tack på förhand!

2.    länk #2
    lolloises avatar

Ingen som har någon respons att ge? Kom igen!

3.    länk #3
    Fullvärdig medlem Medlem: Jul 2009

Hej! Vet inte om Möllans verkstäder kan hjälpa dig eller om de enbart gör kök/kompletterar kök. http://mollansverkstader.se/

4.    länk #4
    lolloises avatar

Hej! Tack för tipset, ska höra om de kan hjälpa till, eller om de i alla fall kan tipsa om någon som kan göra det. Jättebra länk - deras kök ser ut ungefär som mitt.

Tack!

5.    länk #5
    lolloises avatar

Kan uppdatera tråden med att vi var i kontakt med Möllans verkstäder och de tog fram ett jättefint förslag på att göra en helt ny underdel för köksskåpen. Dock tyckte vi nog att det blev lite dyrare än vad vi hade tänkt oss och hoppade tyvärr av. Allra helst vill vi ju renovera befintligt kök och inte köpa nytt. Men det verkar svårt att hitta någon som kan göra det. Har ännu inte hittat någon.

Så fler tips mottages gärna. :9

6.    länk #6
    Fullvärdig medlem Medlem: Mar 2004

De förändringar du beskriver är inte så svåra att fixa själv, förutom vvs-biten då. Knacka ner kakel gör man rätt lätt, och det finns massor av instruktioner på nätet om hur man gör när man kaklar över bänkskivan, det är inte så svårt som man kan tro. Höjer bänkskivan gör man genom att montera loss den och sen bygga på en ram ovanpå bänkskåpen innan man monterar tillbaka bänkskivan igen (eller monterar dit en ny). Lite spackling och målning på det så blir det kanonsnyggt. Gjorde själv dessa förändringar i mitt 40-talshus för ett antal år sedan, det blev ett jättelyft. Nu har visserligen det gamla köket åkt ut i alla fall och ska ersättas av ett nyttmen det gamla funkade bra i rätt många år.

Våga prova själv är alltså mitt tips, det är både billigt och kul!

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen