Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Junior medlem Medlem: Nov 2008
    Län: Skåne

Heltäckande diskbänk med IKEA-kök?

Jag håller på att planera mitt kök. Ska ha IKEA-kök (stommar och luckor) men jag vill gärna ha en heltäckande diskbänk i rostfritt stål, vilket ju inte IKEA själv säljer. Jag har försökt att lista ut hur djup en sådan diskbänk skulle behöva vara, men hittar bara information om hur det blir om man har IKEA-stommar OCH bänkskiva från IKEA, vilket tydligen är 620 mm jämfört med 600 mm som är "standard" annars. Vi vill dock ha en bänkskiva från Bauhaus (antagligen 600 mm djup, kanske 610 mm). Är det någon som vet om det skulle funka att ha en 600 mm bänkskiva och heltäckande diskbänk på IKEA-stommar?

2.    länk #2
    Junior medlem Medlem: Aug 2010
    Län: västra götalands län

Ikeaskåpen är 60cm så då får du inget överhäng, men jag tror inte att det innebär nåt större problem då de flesta borde vara djupare än just 60cm. Vi köpte bänksiva på just bauhaus när vi renoverade vårt förra kök som var ikea.

3.    länk #3

Vänta lite, nu hängde jag inte med. Du menar att det inte blir något problem med 60 cm-bänkskivor eftersom skåpen ändå är lite djupare (isåfall menar du nog mindre djupa?) eller att det inte är något problem att hitta djupare bänkskivor? Bänkskivorna på Bauhaus är 625 mm så de måste ändå kapas, så det beror mest på vad vi får plats med. Jag funderade just på om 60 cm skulle innebära att jag inte får något överhäng alls, vilket ju skulle se dumt ut, det håller jag med om.

Om jag försöka förklara min fråga lite enklare: Förstår jag rätt att jag kan sätta bänkskivor plus diskbänk med djupen 60 (om jag kan leva utan överhäng alltså), 61 eller 62 cm bara det är samma på alla bänkskivor? Passar alla på IKEA-stommarna? Bänkskivan ska som sagt ändå kapas och jag håller på att leta efter en rostfri diskbänk och måste snart veta vilket djup den måste ha.

4.    länk #4
    Junior medlem Medlem: Aug 2010
    Län: västra götalands län

Jag menade att det inte borde vara nåt problem att hitta bänkskivor som är djupare än 600mm.
    Vi kollade också en del efter heldiskbänk men ändrade oss till slut. så tips på tillverkare är Intra, Stala och Franke.

5.    länk #5
    pinebars avatar
    Moderator Medlem: Aug 2005
    Län: Stockholm

Tänk på att luckorna också har en viss tjocklek. En skiva som är 600 täcker väl bara stommen? Det är mycket lättare att sopa ihop smulor och så om skivan hänger över även luckorna lite.
    Vi köpte Franke heltäckande diskbänk och där kunde man välja så att den blev lika bred som de skivor vi valde. Kommer inte ihåg om det är 620 eller 630, men där någonstans är det.

6.    länk #6

Jag har också tittat på Stala, Franke och Intra. Har kollat i vårt nuvarande kök nu och vi har 1cm överhäng på ena sidan och inget alls och det är ingen hit utan överhäng. Det ser ju inte bra ut heller. För att sopa undan smulor kan man öppna diskmaskinen så får man plats med handen under bänkskivan. ;-)
    Får se vad det blir för det är precis att en bänkskiva får plats, sedan kommer dörren. Men 610 måste det bli minst, tror nästan 620.

7.    länk #7
    7310070025302s avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Dec 2006
    Län: Stockholm

En skiva som är 600 täcker väl bara stommen?
    IKEAs stommar är 58 cm djupa + lucka = 60 cm

Men, jag håller med. Det är bättre med lite överhäng. Hos både Stala och Franke kan du välja mellan 600, 610 och 620 mm djup diskbänk.

8.    länk #8
    Fullvärdig medlem Medlem: Nov 2007

Ytterligare en anledning till att ha överhäng är att om bänkskivan går kant i kant med luckan så kommer vatten tex vid diskbänken eller annan yta man ofta har vatten vid droppa ner på övre kanten av luckan och med tiden förstöra luckan. Vid nån cm överhäng droppar det istället på golvet som tåler mer.

Så 58 cm stomme, ca 2cm lucka plus 2 cm överhäng = 62, perfecto

9.    länk #9
    saturnuss avatar
    Forumgud Medlem: Sep 2005
    Län: M

Håller med om att heltäckande diskbänk är bäst (minst problem) och att diskbänkarna kunde vara 610 breda, men det går att dra ut dem lite, ca 6--7 mm, och låta stänkskydd/kakel täcka detta. Det är ju bra att det finns diskbänkar som då mäter 610/620, det gör inte den svenska. Frågan kan också vara hur de ser ut strax under kanten, min är 10mm där, så man inte drar ut den för långt, och får fram en vass kant.
    Senast redigerad av saturnus 2011-01-25 14:43
    mina barn skall minsann få arbeta, det fick mina föräldrar göra. http://groups.msn.com/Z28-Jensen

10.    länk #10
    Fullvärdig medlem Medlem: Nov 2010
    Län: Uppsala

har du inte ett överhäng i framkant på IKEA luckorna, så gäller inte 25 års garantin. Det säger kanske lite om varför man ska ha ett överhäng på ett par cm. Men IKEA säljer till och med skivor som är 60.1 cm djupa, så nog funkar det alltid med en smalare diskbänk.

11.    länk #11
    Junior medlem Medlem: Mar 2006

Jag lånar tråden lite...

Finns det verkligen ingen som tillverkar diskbänkarna med djupet 620 som standard? Måste man specialbeställa bänken då.
    Jag gillar ikeas som har en ho, men jag vill ha med två hoar. Den kostar 1700:-
    Ska jag beställa från någon av Stala eller Franke så kostar bänken 8-9000:-. Ganska stor skillnad.

/Magnus

12.    länk #12

makervall: Vi beställde från Stala. Betala runt 5000 SEK för måttbeställd (valde 620 djup), två stora hoar och avrinningsyta bredvid. Jag tyckte att det var ett ganska lagom pris och man får precis vad man vill ha. Vi är i alla fall väldigt nöjda. Jag tror att de olika typerna av startbänk hos Stala har rätt olika pris, så kolla lite olika. Du kommer säkert inte hamna på något liknande 1700, men säkert under de 8-9000 som du har hittat. Lycka till!

13.    länk #13
    Nykomling Medlem: Aug 2008
    Län: Halland

Vi köpte bänkskiva och ho från HTH men har i övrigt ett IKEA-kök. Däremot i tvättstugan har vi allt från IKEA, alltså även bänk och ho. I köket är hon blank och fin och lätt att rengöra och i tvättstugan är den matt och flammig. Inte vet jag men jag tänker direkt kvalitetsskillnad, man får det man betalar för helt enkelt. Kan tillägga att vi endast bott i vårt nya hus i två år...

14.    länk #14
    Fullvärdig medlem Medlem: Aug 2008
    Län: Västragötaland

Vi köpte bänkskiva och ho från HTH men har i övrigt ett IKEA-kök. Däremot i tvättstugan har vi allt från IKEA, alltså även bänk och ho. I köket är hon blank och fin och lätt att rengöra och i tvättstugan är den matt och flammig. Inte vet jag men jag tänker direkt kvalitetsskillnad, man får det man betalar för helt enkelt. Kan tillägga att vi endast bott i vårt nya hus i två år...
    Får jag fråga vad ni valde för bänkskiva och ho från HTH och vad det gick på? Jag försökt leta på deras hemsida men hittar inga prisuppgifter...

15.    länk #15
    Nykomling Medlem: Aug 2008
    Län: Halland

Vi har bänkskiva i kompaktlaminat i mörgrått och ho från deras egna serie m 50 cm bred. Vi har åtta meter bänk med tre hörn, det gick på drygt 20.000 kr inkl mätning på plats och montering.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen