Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Oct 2008
    Län: Upplands

Laga spricka i ekskiva

Jag har läst en massa här på forumet, men tycker inte att jag har fått något bra svar.

Vi hade lägenheten uthyrd i ett år, vilket resulterade i en relativt misshandlad bänkskiva. Det är en IKEA-skiva i ek, med diverse missfärgningar och ett och annat slagmärke. Det är lugnt, det är ju bara att dra av den med excenterslipen (80, 120, 240), eventuellt bleka av med oxalsyra, och sedan dränka den med olja.

Dock har vi ett större problem. Precis bredvid den överlimmade vasken har jag upptäckt en spricka, från vasken och utåt. Den är inte jättelång i dagsläget, och det är limningen som släppt, inte träet som spruckit. Den är heller inte så bred, man skulle eventuellt kunna få ner ett papper.

Jag skulle ändå vilja ta detta på allvar, så att inte skivan spricker vidare. Vad tror ni om att lägga i lite vanligt trälim, i den utsträckning jag kan få ner det i springan, eventuellt utblandat med lite slipdamm? Plastiskt trä tror jag inte att jag kan få ner i springan, den är som sagt bara begynnelsen till en spricka än så länge.

2.    länk #2
    Banned Medlem: Sep 2010
    Län: Stockholm

Det där med trälim blandat med sågspån är en väl beprövad teknik - jag skulle gjort så, för att fixa sprickan.

3.    länk #3
    Senior medlem Medlem: Aug 2009
    Län: X

Ev skulle jag har lagt i lite hårdvax i lämplig färg.

4.    länk #4
    Gudfader Medlem: Oct 2006

"Vanligt" trälim, vad man kallar vitlim löses upp av vatten, inte en chans att det fungerar.
    PU lim kan klara sig och Cascofen ska klara sig. blanda med slipdamm.

Jag kan dock inte garantera att det klarar sig. Om limfogen börjat spricka varför skulle resten hålla ihop?

Protte

5.    länk #5
    Nykomling Medlem: Oct 2008
    Län: Upplands

Tack för svaren!

@Protte

Det finns faktiskt ett svar på vad jag antar var en retorisk fråga. Den kille som var och hjälpte med köket när vi gjorde det, hade uppenbarligen ingen koll på hur man skulle sätta fast en bänkskiva. Det visste inte jag heller, men jag gör ju inte anspråk på att kunna det heller.

Grejen var att han satte fast bänkskivan statiskt. En sak jag lärt mig nu när jag letat genom trådarna här är att man tydligen ska göra hålet i stommen typ 10mm, för att sedan skruva i bänkskivan. Jag ska göra om det nu när jag renoverar skivan.

6.    länk #6
    Gudfader Medlem: Oct 2006

Du kan läsa denna tråden, ett liknande problem http://www.byggahus.se/forum/moebels...g-det-sig.html

Protte

7.    länk #7
    John J
    Gäst
    "Vanligt" trälim, vad man kallar vitlim löses upp av vatten, inte en chans att det fungerar.
    PU lim kan klara sig och Cascofen ska klara sig. blanda med slipdamm.

Jag kan dock inte garantera att det klarar sig. Om limfogen börjat spricka varför skulle resten hålla ihop?

Protte
    testade med PU och spån för 10 år sedan på en bänk och den är lika fin idag.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen