1 714 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Ombyggnad kök
Efter en mindre vattenskada på golvet (laminat) har jag bestämt mig göra om mitt IKEA-kök.
Det ligger längs en vägg nu men vill göra om det till ett hörnkök istället (typ L-format). Vad kan det tänkas bli för kostnad för detta utförande om man anlitar hantverkare?
Själv kökskostnaden har jag då jag kommer återanvända alla vitvaror och många stommar. Vatten och spis kommer ligga på samma ställe så det borde väl inte bli nån jättekostnad för det?
Nytt golv ska ju läggas in också..
Sen undrar jag, hur blir det med bänkskivan i en hörnsväng? Måste man skarva på nått sätt?
Det ligger längs en vägg nu men vill göra om det till ett hörnkök istället (typ L-format). Vad kan det tänkas bli för kostnad för detta utförande om man anlitar hantverkare?
Själv kökskostnaden har jag då jag kommer återanvända alla vitvaror och många stommar. Vatten och spis kommer ligga på samma ställe så det borde väl inte bli nån jättekostnad för det?
Nytt golv ska ju läggas in också..
Sen undrar jag, hur blir det med bänkskivan i en hörnsväng? Måste man skarva på nått sätt?
Oj, mycket beror på om du har egte material, eller om byggaren ska fixa det oxå.... Om det är IKEA, så måste ju dom nya skåpen byggas ihop från paketen, gör du det eller ska byggaren det?
vet inte exakt vad det kostar med en snickare i stockholmsregionen, men räkna med 575- 700kr/TIM..... så du tjänar på att göra en del själv....
I Ett hörn så brukar det användas en sk, 90gr,modul som bänkskiva... Det vill säga,,,, Det är en skarvbit åt ena hållet 90 gr, och en skarv åt andra 90 gr... men dom sitter så det blir inga grader utan det blir 0 gr...
Hänger du med...?
kolla gärna runt lite om vad som finns....
Man kan skarva dom på olika sätt,,, Vanligt är sk kexning.... Man fräser ut några spår på respektive kortsida, stoppar in ett "Kex" en slags träbit som är ellipsformad.... Limmar och sen har du en fin skarv.... Annars finns varianten med spännare.... (men den är lite äldre, men jag föredrar den) Allt skruvas då ihop underifrån, med en lång gängtapp och en form av mutter... Återigen, kolla vad som finns INNAN du tar hem en hantverkare..... Alltid bra att vara påläst och ha förberett....
vet inte exakt vad det kostar med en snickare i stockholmsregionen, men räkna med 575- 700kr/TIM..... så du tjänar på att göra en del själv....
I Ett hörn så brukar det användas en sk, 90gr,modul som bänkskiva... Det vill säga,,,, Det är en skarvbit åt ena hållet 90 gr, och en skarv åt andra 90 gr... men dom sitter så det blir inga grader utan det blir 0 gr...
Man kan skarva dom på olika sätt,,, Vanligt är sk kexning.... Man fräser ut några spår på respektive kortsida, stoppar in ett "Kex" en slags träbit som är ellipsformad.... Limmar och sen har du en fin skarv.... Annars finns varianten med spännare.... (men den är lite äldre, men jag föredrar den) Allt skruvas då ihop underifrån, med en lång gängtapp och en form av mutter... Återigen, kolla vad som finns INNAN du tar hem en hantverkare..... Alltid bra att vara påläst och ha förberett....
Oki tack. Jag lär ju få beställa lite nya skåp och måttbeställa bordsskivan såklart. Tänkte fixa luckor och lådor själv sen.
Hur många timmar kommer det gå åt för hantverkare att riva ut, lägga golv och montera sen (exkl luckor/lådor)? På ett ungefär alltså..
Hur många timmar kommer det gå åt för hantverkare att riva ut, lägga golv och montera sen (exkl luckor/lådor)? På ett ungefär alltså..
Tittat på Servicefinder och 6 av 7 omdömen var toppbetyg. Den 7:e klagade på en 20 minuters försening... Vet inte hur tillförlitligt det är dock. Ska vänta in en till offert för att jämföra. Hur länge ska man förresten vänta om folk varit på plats och tittat...känns som man inte borde påminna hantverkare om å skicka över offerten!
Man får vänta så länge som krävs,,,, det är riktig högkonjuktur för småskuttare med alla ROT-jobb..trekky76 skrev:
Men det skadar inte att ge sig till känna någon ggn i veckan iaf.....
Har fått det mesta av grejerna men vågar inte packa upp bänkskivorna innan jobbet börjar nästa vecka. Jag ser man fräst ut spår men var har IKEA stoppat materialet man ska fästa med? Undrar nämligen om jag ska bryta upp hela förpackningen och leta (ifall det saknas) innan vi sätter igång med jobbet...Milkshaken skrev:I Ett hörn så brukar det användas en sk, 90gr,modul som bänkskiva... Det vill säga,,,, Det är en skarvbit åt ena hållet 90 gr, och en skarv åt andra 90 gr... men dom sitter så det blir inga grader utan det blir 0 gr...Hänger du med...?
kolla gärna runt lite om vad som finns....
Man kan skarva dom på olika sätt,,, Vanligt är sk kexning.... Man fräser ut några spår på respektive kortsida, stoppar in ett "Kex" en slags träbit som är ellipsformad.... Limmar och sen har du en fin skarv.... Annars finns varianten med spännare.... (men den är lite äldre, men jag föredrar den) Allt skruvas då ihop underifrån, med en lång gängtapp och en form av mutter...
Klicka här för att svara