Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Feb 2010
    Län: Västra Götaland

Måla på Perstorpskiva?

Är det någon som har målat över en bänkskiva i Perstorpslaminat? (furufärg)
    Tror ni att det går?
    Vad ska jag använda för färg?
    Om det skulle gå så sparar jag många kronor för det är fyra bänkskivor.
    Tacksam för råd!

2.    länk #2
    Forumgud Medlem: Sep 2009
    Län: Stockholms

Vad finns under perstorpen? Jag är ingen vän av perstorp, men jag betvivlar att en målad yta kan komma i närheten av att vara lika tålig som perstorp. Ibland är det trä under. Då kan man slipa och måla eller olja träet.

Erik

3.    länk #3
    pinebars avatar
    Moderator Medlem: Aug 2005
    Län: Stockholm

Jag tror att det är svårt att få en bra yta för köksbänkar som är målad på laminatskivor. Möjligen kan du kanske få någon riktigt kraftig tvåkomponentfärg att fästa om du slipar på skivan också. Men då är du nog uppe i samma kostnad som nya billiga bänkskivor.

4.    länk #4
    Senior medlem Medlem: Aug 2010
    Län: Västernorrland

Varför byter du inte bara skiva?

Edit: Ok, jag läste nu att kostnaden var orsaken. Såg inte det först...
    Jag tror dock att du kommer att bli mer nöjd med slutresultatet om du lägger ner några kronor på nya (finns många billiga att få tag på).

Jag har svårt att föreställa mig att målade laminatskivor kan bli både snygga och få en hållbar yta. Men vem vet? Med rätt färg kanske?
    Senast redigerad av eviljava 2010-09-03 12:06

5.    länk #5
    Nykomling Medlem: Mar 2008
    Län: Uppsala

Jag målade min båtbotten med biltemas tvåkomponentfärg för 4 år sedan, det ser fortfarande jättebra ut, så jag tror nog att den färgen klarar även ett kök. Så länge man använder en riktig skärbräda och inte bänkskivan som skärbräda.

6.    länk #6
    Gudfader Medlem: Oct 2006

OM man mattar ner ytan OCH sprutmålar med en stadig 2-komponentfär (typ epoxi) så kan det fungera.

Men då är redan skivorna lösa och färgen är inte billig.

Men visst kan man penselmåla med en lackfärg med det kommer att se ut därefter (så då kan nog furuperstorp vara snyggare.

Kontentan, byt skivor.

Protte

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42