Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Aug 2010
    Län: Västerbotten

Vill ta fram muren i köket -är det ok?

Hej!

Jag har planer på att öppna upp så att mitt kök blir större.
    Detta innebär att kök och vardagsrum kommer nära varandra och något som är gemensamt för båda rumen är den gigantiska mur som finn där.
    Muren används eftersom vi har en uppvärmning på huset som är vedeldning.

Nu till min fråga:
    FÅR jag ta fram muren så att teglet syns? det är ju så otroligt vackert i ett kök. Jag har för mig att det måste ligga puts på murstocken, men hur är det egentligen?

MVH
    Magdalena

2.    länk #2
    Junior medlem Medlem: Feb 2009
    Län: Jönköping

Jag hade samma tanke som du men la fusktegel på muren för att slippa en massa merarbete. Jag vet inte hur reglerna är när man tar bort puts på murstock

3.    länk #3
    cederbuschs avatar
    Forumgud Medlem: May 2008
    Län: Örebro län

Det här var intressant då jag sitter med samma tanke. Är tom på god väg dit. Så jag vill också veta om det finns ngn slags regel för detta.

Själv har jag aldrig hört att det skulle finnas krav på puts. Det jag däremot hört är att om man har otur så blir skorstenen otät om man tar bort putsen. Å andra sidan så ligger inte de kanaler där vi eldar i i anslutning till den del i köket vi vill ta fram.

Min gissning är att de erfarna här kommer att säga ngt i stil med att du ska kolla med din sotare. Det är ju ändå de som ska godkänna din anläggning. Trist svar, jag vet.

4.    länk #4
    Junior medlem Medlem: Feb 2009
    Län: Jönköping

Jag primade,på med fix och sen tegel. Jag tror inte det finns några speciella regler för detta

5.    länk #5
    Banned Medlem: May 2006
    Län: Kalmar

En provtryckning ska väl räcka för att få ett eventuellt godkännande...!?

6.    länk #6
    Junior medlem Medlem: Jan 2009
    Län: Västerbotten

Fråga din sotare. Han/hon kan svara på det. Men egentligen vet jag inte varför du inte skulle få. Lovar bara att det blir mycket jobb=) Fast fint lär det bli!

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson