Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Aug 2010
    Län: Årsta

Ikea högskåp med annan ugn & micro

Håller på och planerar mitt nya kök (Ädel luckor) och har nu kommit till vitvarorna..

Tyvärr så verkardet vara problem att få in andra tillverkares ugn och micro i Ikeas högskåp (233 högt), stämmer det? Några tips på andra märken som fungerar eller om man på ett enkelt sätt man modifiera så att de passar?

2.    länk #2
    Forumgud Medlem: Jan 2006
    Ålder: 37
    Län: Legoland

Ugn är inga bekymmer, det är standardmått, micro är värre.

3.    länk #3
    Fullvärdig medlem Medlem: Jan 2006

Vi har en glipa mellan micron och luckan men där har vi plåtarna till ugnen så det är inget som stör

4.    länk #4

Men som jag har förstått så är väl Ikeas micro något lägre än "standard" vilket gör att utrymmet för ugn och micro blir för litet..

5.    länk #5
    Azkels avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Feb 2010
    Län: Stockholms

Jag har IKEA's högskåp för inbyggnad. Ugnen sitter perfekt och micron har en plastram runt så att även den sitter perfekt. Trodde det var standardmått på detta, tänkte aldrig på det. Har Husqvarna på mina vitvaror förresten.

Mvh / Azkel

6.    länk #6

Aha.. Har du modellnamn för ugnen och micron?

7.    länk #7
    Nykomling Medlem: Jul 2009
    Län: STOCKHOLM

det finns broschyren på IKEAs köksavdelning där det framgår tydligt vilka mått osm vitvarorna måste ha för att passa in i 'hålen' på högskåpen. Sen är det bara att jämföra med inbyggnadsmåtten för det märke man vill ha.

8.    länk #8
    Azkels avatar

Aha.. Har du modellnamn för ugnen och micron?
    Inte framför mig men det var 6 år sedan jag byggde köket så jag tror inte att just de modellerna finns kvar ändå. Säg till om du ändå vill ha model nr så ska jag se om jag kan kolla upp det.

Mvh / Azkel

9.    länk #9

Jag vet och det verkar som det fattas 2-3cm oavsett vilket märke man väljer. Det är tydligen Ikeas micro som är något lägre än övriga märken.

10.    länk #10
    Nykomling Medlem: Jul 2007
    Län: östergötland

Jag har ställts inför samma dilemma då jag har en ugn samt kombiugn monterade i IKEAs högskåp med Ädel vit luckor. Det slutade med att jag fick kapa den övre luckan ett par centimeter i under- och ovankant. Fräste sedan ny radie på luckan och målade vitt. Dessutom fick jag fräsa ny infästning för gångjärnen på luckan. Lite extrajobb men vad gör man inte för att slippa IKEAs ugnar..

11.    länk #11
    Azkels avatar

Sorry, verkar som om jag missförstått, min ugn och micro passade perfekt i sidled etc men jag hade samma problem med översta luckan. Jag löste det på samma sätt som "bartholomeus" ovan, jag kapade luckan i överkant och satte egna gångjärn. Beklagar om jag vilselett...

Mvh / Azkel

12.    länk #12

Ok, tack för all hjälp.. Dock lutar det då åt Ikeas ugn och micro.

Någon som har testat Framtid OV9 (med ånga) och micron Framtid MW6? Är det något att ha?

13.    länk #13
    Forumgud Medlem: Aug 2006
    Län: Västra Götaland

Verkar som det blir problem med att få plats om man väljer 211 höga skåp.. Väljer men 233 är det inga problem. Kör både ugn och micro. Båda från ikea. Har en passbit på 8 cm ovan micron

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson