Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Aug 2010
    Län: dy

induktonshäll och träbänkskiva

Hej, vi har precis köpt en induktionshäll som ska installeras i ett kök med träbänkskiva. Den tidigare hällen (keramikhäll) installerades av tidigare ägaren och det fanns silikon mellan hällen och skivan när vi tog bort den hällen. Vår nya häll passar inte helt exakt (den är någon millimeter för liten på en längd och ja, vi mätte innan vi köpte, det är standardmått, men vårt kök är lite halvt om halvt konstigt byggt) och vi tänkte spruta in silikon på nytt för att undvika att det blir en skarv. I instruktionsboken (bosch) står det att det inte är tillåtet att sammanfoga hällen och bänkskivan med silikon. Jag har googlat på det och en miele instruktionsanvisning säger både att man ska använda silikon och att det är förbjudet. Menas att man inte ska spruta in silikon när hällen ligger på plats utan göra det först och sedan lägga den på plats? Vi vill ju inte heller "sammanfoga" hällen och skivan, utan bara täcka upp så att det inte bildas fukt och kommer in skräp i skarven... Någon som vet?

2.    länk #2
    janwides avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: May 2009
    Län: Örebro

Låter inte som något problem om du inte fäster hällen med silikon.
    Men blir det snyggt?

3.    länk #3
    Nykomling Medlem: Aug 2010
    Län: dy

det blir ju lite ojämnt då, det är det. men mest skulle jag vilja vet varför det finns skilda budskap angående silikon.

4.    länk #4
    Fullvärdig medlem Medlem: Nov 2008
    Län: Västragötalands län

angående silikon och förbudet det gäller bara keramikytan.
    att täta med silikon mellan hällen och bänkskivan är helt rätt!

Tänk på en detalj till !! OBS lämna en springa på ca 5 till 8 mm mellan skivan och under skåp
    detta för att kunna avleda värmen som uppstår i driv elektroniken som kyls med fläkt.

Min häll gick sönder på grund av denna miss av ventilation....
    Men service teknikern som besökte mig på pekade att jag inte följt installations anvisningen
    jag plockade fram den, i den stog det inte ett ord om att springan behövdes...
    Det blev en garati rep den gången. Detta hände för 5 år sedan.

5.    länk #5
    Paul-Staffanstorps avatar
    Gudfader Medlem: Jul 2009
    Län: Skåne

angående silikon och förbudet det gäller bara keramikytan.
    att täta med silikon mellan hällen och bänkskivan är helt rätt!

Tänk på en detalj till !! OBS lämna en springa på ca 5 till 8 mm mellan skivan och under skåp
    detta för att kunna avleda värmen som uppstår i driv elektroniken som kyls med fläkt.

Min häll gick sönder på grund av denna miss av ventilation....
    Men service teknikern som besökte mig på pekade att jag inte följt installations anvisningen
    jag plockade fram den, i den stog det inte ett ord om att springan behövdes...
    Det blev en garati rep den gången. Detta hände för 5 år sedan.
    Rätt och rätt...
    I normalfallet lägger man aldrig silicon mellan hällen och bänkskivan utan man lägger bara i hällen löst i hålet eftersom hällens tyngd gör att den ligger stilla och det sitter en gummilist under hällen som tätar och dämpar vad som behövs.
    Fördelen med att ha hällen löst liggande är också att det då är lätt att lyfta på den och torka rent runt kanten där det alltid samlas smuts.

Däremot kräver de flesta leverantörer om det är massiv bänkskiva att den sågade ytan runt hålet för hällen ska täckas med en typ av aluminiumfolie likt den man brukar sätta över diskmaskiner för att skydda skivan.
    Är det laminerad spånskiva kan man täta sågytan med limtätmassa som tål värme.

Springan för ventilation som du nämner får man genom att ta bort eventuell tvärribba i framkant på skåpet och då blir där en springa mellan bänkskivan och lådfronten.
    Denna tvärribba ska alltid avlägsnas när man monterar induktionshällar men jag är medveten om att det inte står i alla installationsanvisningar.
    Senast redigerad av Paul-Staffanstorp 2010-08-18 14:36
    Mvh Paul

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson