Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Jan 2010
    Län: Stockholms län

Risk för sprickor i bänkskivor av massivt trä

Mitt kök som jag renoverar är ganska litet, och begränsar därför möjligheterna att placera infälld ho och häll. Vad det ser ut nu blir jag tvungen att ha dessa ganska nära varandra.

Avståndet mellan de utsågade hålen i bänkskivan kommer bli ca 23 cm. Är detta för lite för att vara någorlunda säker på att inte sprickor ska uppkomma där emellan? Sprickor i massiva bänkskivor uppkommer ju lättast när avståndet mellan två "kortkanter" är för litet.

Detta område kommer dessutom att vara extra utsatt för värme från häll / ugn och väta från diskhon. I och för sig är det en induktionshäll och de genererar mest värme nedåt har jag hört, ej åt sidan.

Någon med erfarenhet av massiv bänkskiva som kan ge tips? Vill inte behöva byta ut hela bänkskivan efter något år...

Det bästa för ett litet kök hade förstås varit att välja en bänkskiva i laminat, men jag är svag för massivt trä

2.    länk #2
    haavards avatar
    Senior medlem Medlem: Jan 2009
    Län: Västra Götaland

Min induktionshäll sitter 11 cm från bänkskivans ena sida och har gjort så i tre år utan problem. Det är en körsbärskiva från Bauhaus.

3.    länk #3
    Stefan Talls avatar
    Junior medlem Medlem: Jul 2010
    Län: stockholm

Sprickor kan bero på att man sågat hålen för tajt utan marginal för rörelser vid fukt/torkning, så se till att undvika det.

4.    länk #4
    v-gs avatar
    v-g
    Forumgud Medlem: Sep 2007
    Län: Västernorrlands

Även beslagen som håller fast skivan bör vara flexibla, tex ikeas tillåter rörelse.

Spricka kan det göra ändå om man har osis, trä är ett levande material.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson